Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@09:41:45 GMT

جوهره زندگی حضرت معصومه(س) در «بانوی کرامت»

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۳۹۶۶

جوهره زندگی حضرت معصومه(س) در «بانوی کرامت»

حجت الاسلام طالبی مازندرانی با بیان اینکه شخصیت هایی مانند حضرت معصومه (س) بالاتر از آن هستند که بخواهیم با قلم فرسایی آنها را معرفی کنیم، گفت: آنطور که بایسته و شایسته است این بانوی عالم را معرفی نکردیم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: دهه کرامت که با ولادت حضرت معصومه(ع) آغاز می شود و با ولادت حضرت امام رضا (ع) پایان می یابد، در بردارنده مفاهیم عمیق و ناب فرهنگ اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتابی درباره حضرت معصومه(س) با عنوان «بانوی کرامت» همزمان با دهه کرامت برای چهارمین بار از سوی انتشارات بهار دلها منتشر و روانه بازار کتاب شد . گفتگویی با «حجت الاسلام صادق طالبی مازندرانی» ، نویسنده این کتاب ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

«بانوی کرامت» به چه جنبه هایی از زندگی و شخصیت حضرت معصومه(س) پرداخته است؟

بانوی کرامت در مورد زندگی حضرت معصومه(س) است . سیره اخلاقی و عبادی به انضمام کرامات و احادیث حضرت معصومه (س) در این کتاب تبیین شده است. یکی از القاب حضرت معصومه (س) ، محدثه است یعنی کسی که از قول پیامبر اکرم (ص) حدیث نقل می کند. در این کتاب از تولد تا وفات به طور فشرده زندگی حضرت معصومه(س) آورده شده است.

 

کتاب«بانوی کرامت» در چه قالبی و برای چه گروه سنی نوشته شده است؟

قالب کتاب ، داستان است نه رمان. سیره و زندگینامه حضرت معصومه(س) به شکل پله پله و داستانی بیان می شود و سعی شده است که مطالب گویا و روان باشد. این کتاب برای گروه سنی نوجوان ، جوان و بزرگسال نوشته شده است و شامل 74 صفحه است.

 

مهم ترین ویژگی کتاب«بانوی کرامت» چیست؟

اول اینکه بانوی کرامت یک کتاب خلاصه است و از حرف پردازی و مطالب اضافی فاصله دارد. جوهره زندگی حضرت معصومه(س) ، القاب و سیره عبادی، سیاسی و علمی این بانوی بزرگوار به صورت گویا و روان بیان شده است به گونه ای که خواننده کسل و خسته نشود. خواننده این کتاب در کوتاهترین زمان می تواند اطلاعاتی درباره سیره و زندگی حضرت معصومه(س) بدست آورد.

 

چقدر در معرفی حضرت معصومه در قالب کتاب موفق بودیم؟

شخصیت هایی همچون حضرت معصومه(س) الگو و اسوه هستند و مکتب نرفته ، عالم بودند. این بزرگواران در حد مقام عصمت بودند اما معصوم نبودند. شخصیت هایی مانند حضرت معصومه (س) بالاتر از آن هستند که ما بخواهیم با قلم فرسایی آنها را معرفی کنیم. بر این اساس کتابهایی که در مورد این عزیزان نوشته شده است، آنطور که بایسته و شایسته است نتوانسته است آنها را معرفی کند. شخصیتی مانند حضرت معصومه(س) بالاتر از آن است که کسی بتواند ایشان را معرفی کند. پیامبر اکرم (ص) مژده ولادت حضرت معصومه (س) را داده بودند و این امر نشان دهنده عظمت شخصیت این بانوی گرامی است.

 

مهم ترین ویژگی های شخصیتی حضرت معصومه(س) چه بوده است؟

حضرت معصومه(س) در علم ویژه و خاص بودند، ارتباط خاصی با خدا داشتند و اهل عبادت و نماز و نیایش بودند. ایشان در راه کسب علم و دانش کوشا بودند و به دنبال حدیث فدک و غدیر رفتند تا آن احادیث، ولایت شناسی و ارتباط با خدا و ولایت را برای مردم تبیین کنند. نکته قابل توجه این است که ائمه اطهار (ع) و بزرگان دین از کودکی با ابعاد سیاسی و دینی آشنا می شدند. در قم مکانی در نزدیکی حرم حضرت معصومه (س) است که محل عبادت این بانوی بزرگوار بوده است. ایشان در مدت کوتاهی که در قم بوده است، با وجود بیماری به عبادت و نیایش می پرداختند این نشان می دهد که حضرت معصومه (س) در همه حال با خدا بودند و عبادت را ترک نمی کردند. این مساله نیز می تواند الگو و درسی برای ما باشد.

 

در قسمتی از کتاب «بانوی کرامت» می خوانیم: از میان سخنان و رفتار های حضرت فاطمه علیهاالسلام،حدیث «خیر للنساءلایرینالرجال ولا یراهن الرجال» در عصر حاضر بسیار مورد شبهه و اشکال واقع می شود. به راستی چگونه ممکن است یک زن،نه مردی را ببیند و نه مردی او را؟ سئوال دیگر آنکه پس چرا خود حضرت به این حدیث عمل نکرد و در کوچه ، بازار و مسجد رفت و آمد داشت؟ باید گفت:استفاده حضرت فاطمه علیهاالسلام از کلمه « خیر» خود گویای این حقیقت است که سیره مذکور یک رجحان ومزیت دارد.به دیگر سخن،حضرت فاطمه علیها السلام در مقام بیان یک امر ایده آلی و ترجیحی است. امری که رعایت آن،بهتر ونیکوتر است و مادامی که ضرورتی پیش نیامده است، عمل به آن بهتر و مطلوب است.

 

گفتنی است، کتاب «بانوی کرامت» نوشته «حجت الاسلام  صادق طالبی مازندرانی» مشتمل بر 74 صفحه  در قطع رقعی در شمارگان 5000 نسخه برای چهارمین بار از سوی انتشارات بهار دلها منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت حجاب و عفاف نماز جمعه عفاف و حجاب جشن های دهه کرامت چهارمحال و بختیاری امام رضا ع روزنامه اردبیل شورای نگهبان مریم داوری بانوی کرامت حضرت معصومه س دهه کرامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۳۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درب طلای حرم امام رضا (ع) آماده شد

هادی محمود نژاد با اشاره به بهره‌برداری و رونمایی برخی از از پروژه‌ها در ایام دهه کرامت،گفت: مقرنس کاری در بالای سر رواق قرار دارد که توسط هنرمندان قمی مرمت، تذهیب و نقاشی شده که فاز اول آن در دهه کرامت رونمایی می‌شود.

معاون آستان حضرت معصومه (س) افزود: درب مزین به قلم‌کاری، طلاکاری، گره چوب، میناکاری و خطاطی با همکاری هنرمندان قم و اصفهان و نظارت مهندسان آستان قدس رضوی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برای تقدیم به حرم امام رضا علیه السلام ساخته شده است.

محمودنژاد با بیان اینکه دو تن از خیرین و خادمان حرم حضرت معصومه سلام الله علیها هزینه‌های این کار را به عهده داشتند، گفت: این درب در دهه کرامت رونمایی و برای نصب به حرم حضرت رضا علیه السلام ارسال می‌شود.

معاون اجرایی آستان حضرت معصومه (س) با اشاره به رونمایی پروژه کاشی کاری صحن جوادالائمه علیه السلام، بیان کرد: ضریحی برای محلی به عنوان رأس الحسین در کشور سوریه ساخته شده است که در این ایام رونمایی و ارسال می‌شود. هزینه‌های آن را یکی از خیرین و خادمین حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به عهده داشته است.

معاون اجرایی آستان حضرت معصومه (س) تصریح کرد: در ایام دهه کرامت از ساختمان چند منظوره موکب آستان حضرت معصومه سلام الله علیها رونمایی می‌شود. در این ساختمان امکانات مورد نیاز زائران اربعین مانند وضوخانه، دفاتر خدماتی، محل مراسمات و... در نظر گرفته شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه کرامت اعلام شد
  • درب طلای حرم امام رضا (ع) آماده شد + جزئیات
  • برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد
  • کرمانشاه میزبان خادمان حضرت معصومه (س) خواهد بود
  • آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آماده‌ی دهه‌ کرامت است
  • بیرق دهه کرامت بر سر در خانه‌ها نصب شود
  • آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آماده‌ی دهه‌ی کرامت است
  • برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۲۱۰ نقطه از جهان
  • درب طلای حرم امام رضا (ع) آماده شد
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) به‌مناسبت دهه کرامت