Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@02:03:40 GMT

آغاز بازدید عمومی از هرم عجیب و ۴۶۰۰ ساله در مصر

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۶۵۳۰

آغاز بازدید عمومی از هرم عجیب و ۴۶۰۰ ساله در مصر

ساعت 24-مسئولان میرث فرهنگی و گردشگری مصر درهای هرم ۱۰۱ متری و عجیب جنوب قاهره را بر روی عموم گردشگران گشودند.

به گزارش گاردین، هرم خمیده که برای فرعون «سنفرو» حدود ۴۶۰۰ سال پیش ساخته شده و با ساختاری عجیب تحولی بزرگ در ساختار اهرام مصری ایجاد کرد، پس از مدت‌ها به صورت رسمی برای گردشگران افتتاح شد و حالا بازدیدکنندگان می‌توانند از یک تونل باریک ۷۹ متری به سمت دو اتاق در بالای این سازه بزرگ حرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین یک هرم ۱۸ متری نیز در کنار هرم خمیده وجود دارد که احتمالاً متعلق به همسر «سنفرو» است و از زمان کشف در سال ۱۹۵۶ برای اولین بار به صورت رسمی امکان بازدید عمومی از آن وجود دارد.

هرم خمیده یکی از سه هرمی است که برای دودمان چهارم فراعنه مصر ساخته شده است که در محوطه باستانی دهشور در جنوب گورستان ممفیس یکی از میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این اثر تاریخی دارای ظاهری عجیب است و ۴۹ متر ابتدایی آنکه سنگ‌های به کار رفته در آن به خوبی حفظ شده با شیب ۵۴ درجه‌ای ساخته شده اما از آن ارتفاع به بعد شیب هرم به سمت نوک آن به تدریج کاهش می‌یابد.

شکل زاویه‌ای هرم خمیده با اضلاع صاف هرم سرخ در بخش شمالی و همچنین هرم بزرگ جیزه متناقض است.

«مصطفی وزیری» دبیر کل شورای عالی آثار تاریخی مصر توضیح داد در واقع سازندگان هرم خمیده زمانی که متوجه شدند سازه در حال ترک خوردن است اقدام به کم کردن شیب از میانه‌های سازه کردند.

«محمد شی‌ها» مدیر محوطه باستانی دهشور نیز نیز گفت «سنفرو» عمری بسیار طولانی داشته و معماران سازنده هرم قصد داشتند آن را به شکلی متعارف بسازند. هم اکنون از محل دقیق دفن «سنفرو» اطلاعات دقیقی در دست نیست و شاید در همین هرم خمیده دفن شده باشد.

باستان شناسان پیش از این با کاوش در محوطه هرم خمیده موفق به کشف مومیایی، ماسک‌ها، ابزارها و تابوت‌دان‌هایی شدند و کاوش همچنان در این منطقه ادامه دارد.

مسئولان مصر در تلاشند صنعت گردشگری را در محوطه دهشور که در فاصله ۲۸ کیلومتری جنوب قاهره قرار دارد و چندان گردشگری در مقایسه با هرم بزرگ جیزه ندارد، رونق دهند. تبلیغات گردشگری برای محوطه دهشور بخشی از تلاش مصری‌ها برای سامان دادن به اوضاع گردشگری‌اشان است که در سال ۲۰۱۱ و پس از ناآرامی‌ها در این کشور کاهش شدیدی پیدا کرده بود و به تدریج در حال بهبود است.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۶۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!

ونیز ایتالیا نخستین شهر در جهان شد که برای بازدید از کانال‌های تاریخی و جاذبه‌های دیگر در روزهای اوج از گردشگرانِ روزانه هزینه دریافت می‌کند. درحالی‌که برخی مسئولان ونیز انتظار دارند اعمال این سیاست از جمعیت گردشگران انبوه بکاهد، اما برخی دیگر، از جمله شهروندان ونیزی اعمال این قانون را زیر سوال برده و حتی نسبت به آن معترض شده‌اند.

به گزارش ایسنا، این اقدام برای مقابله با توریسم بیش از حد و کاهش اثرات مخربی که جمعیت زیاد می‌تواند در برخی از مکان‌های آسیب‌پذیر شهر داشته باشد، طراحی شده است و در عین حال می‌تواند برخی گردشگران را به بازدید از این شهر در زمان‌های غیر اوج گردشگری ترغیب کند.

هزینه ورود به شهر ونیز که تقریباً ۵.۳۷ دلار است فقط در ۲۹ روز از شلوغ‌ترین روزهای سال بین ۲۵ آوریل، مصادف با تعطیلات در ایتالیا تا ۱۴ ژوئن اعمال می‌شود.

بیشتر افرادی که به این شهر وارد می‌شوند باید ثبت‌نام کنند و یک کد QR یا بلیت دریافت کنند، اما برخی از گردشگران از پرداخت هزینه معاف هستند، به عنوان مثال، بازدیدکنندگانی که شب را در هتل یا اقامتگاهی رسمی می‌گذرانند مشمول این هزینه توریستی نمی‌شوند. به همین ترتیب، ساکنان، افراد متولد ونیز، افرادی که از اقوام ساکن، کارگران، دانش‌آموزان و بازدیدکنندگان زیر ۱۴ سال هستند نیز از پرداخت این هزینه معاف شده‌اند.

افزون بر آن قوانین، محدودیتی برای تعداد گردشگرانی که ممکن است در یک روزِ معین بازدید ونیز را رزرو کنند وجود ندارد.

«لوئیجی بروگنارو» ـ شهردار ونیز ـ سیستم جدید را آزمایشی برای محافظت از شهر خواند و «سیمونه ونتورینی»، مشاور گردشگری ونیز، اظهار کرد: «تمام جهان دوست دارند از ونیز دیدن کنند و این برای ما افتخار است. اما همه افراد در جهان نمی‌توانند دقیقاً در یک روز این کار را انجام دهند.»

کارشناسان تردید دارند که این هزینه توریستی بتواند به طور معناداری از جمعیت گردشگران بکاهد یا منابع مالی کافی برای پوشش هزینه‌های مربوط به مدیریت آب و پسماند در اختیار مسئولان قرار دهد.

«مگان اپلر وود» ـ مدیرعامل برنامه مدیریت دارایی‌های گردشگری پایدار (STAMP) در دانشگاه کرنل ـ در بیانیه‌ای اظهار کرد: «بیشتر تحقیقات برای شهرهایی مانند ونیز نشان می‌دهد که مالیات اضافی آن‌طور که ادعا می‌شود ورود گردشگران را کاهش نمی‌دهد. به منظور پرداختن به بار گردشگری، نهادهای مدیریتی باید هزینه هر گردشگر را تعیین کنند تا اطمینان حاصل شود که استفاده عادلانه و پایدار از منابع محلی وجود دارد. پس از تعیین این هزینه‌ها، اصلاح مالیاتی برای پوشش این هزینه‌ها الزامی خواهد بود.»

به گزارش رسانه‌های دیگر، برخی از ساکنان ونیز پنجشنبه گذشته به این سیاست جدید اعتراض کردند و حتی برخی از آنها با پلیس ضدشورش ایتالیا درگیر شدند.

این شهر تالابی تقریباً ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، در حالی که چند نسل پیش جمعیت آن چندین برابر بود و حالا در شلوغ‌ترین روزهایش، می‌تواند تقریباً به اندازه ساکنانش گردشگر جذب کند.

ونیز به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود و سالانه پذیرای بیش از ۵ میلیون گردشگر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • برخورد با یک راننده تاکسی به دلیل حمل عجیب بار + عکس
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • حمل بار عجیب توسط یک تاکسی/ معرفی تاکسیران به هیات انضباطی
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • افشاگری عجیب درباره ایرج طهماسب
  • انگیزه عجیب مردی که به زنان جوان حمله می‌کرد
  • جام حذفی عجیب: هوادار، تنها تهرانی یک چهارم!
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش