Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@03:10:44 GMT

تأکید بر الگوگیری از بعد اجتماعی سیره اهل بیت(ع)

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۹۶۲۳

تأکید بر الگوگیری از بعد اجتماعی سیره اهل بیت(ع)

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام احمد واعظی ظهر یکشنبه در آیین رونمایی از ۹ اثر فاخر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: این آثار فاخر برکات و آثار مثبتی را به همراه دارند از جمله، الگوگیری فردی افراد جامعه با بهره‌گیری از این کتاب‌های فاخر و هم‌چنین بهره‌گیری از بعد اجتماعی زندگانی معصومان در زندگی کنونی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، با مطالعه این نوع آثار به ابهامات و سؤالات مبهمی در زندگی اهل بیت (ع) می‌رسیم به ویژه در قرن دوم هجری که آکنده از چالش‌ها و التهابات سیاسی بود و بسیاری از انشعاب و فرق اسلامی در این قرن پایه‌ریزی شد و وجه سیاسی آن مبارزه با خلفای عباسی بود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: هرچند ابعاد اجتماعی عصر معصومان با عصر کنونی وجه تمایز بسیاری دارد ولی می‌توان از سیره آن‎ها برای زندگی کنونی الگوگیری کرد هم‌چنین با توجه به بافت اجتماعی و اقتصادی اگر بخواهیم رصد کنیم که مدیریت کنونی تا چه اندازه به عدالت نزدیک است باید این سیره را مطالعه کنیم.

حجت‌الاسلام واعظی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید با الگوگیری از قرآن کریم و سیره اهل بیت (ع) در تنظیم مناسبات اجتماعی استفاده کرد، گفت: شاید تکیه بر این منابع دشوار باشد ولی این تألیف‌ها می‌توانند برای ما دنیایی از رمز و رازها را شکافته و ما را بهتر با دنیای اهل بیت (ع) آشنا کند.

کد خبر 4666385

منبع: مهر

کلیدواژه: دفتر تبلیغات اسلامی سیره اهل بیت ع احمد واعظی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۹۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار باستانی تپه «علی‌کش» نشان از ارتباطات اجتماعی با همسایگان دارد

ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: ارتباطات اجتماعی ساکنان کشاورز تپه‌ علی‌کش موسیان در دوره‌های فرهنگی عصر نوسنگی با همسایگان جای تحقیق بسیار دارد.

دکتر «حبیب‌الله محمودیان» در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: آثار به دست آمده از تپه «علی‌کش» موسیان در شهرستان دهلران مربوط به دوره نوسنگی است، یافته‌های باستان‌شناسی،  ۷ دوره فرهنگی را برای تپه‌ علی‌کش ارائه کرده است که دوره‌های «بزمرده»، «علی‌کش»، «محمد جعفر»  قدیمی‌ترین دوره‌های فرهنگی است.

وی با اشاره به دوره بزمرده در دشت موسیان خاطرنشان کرد: در دوره «بزمرده» ابزارهای سنگی شامل سنگ‌های کوبنده، کاسه‌های سنگی، مهره‌های تزیینی و پیکرک‌های گلی حیوان در این تپه به دست آمده است.
محمودیان ادامه داد: کشت غلات رونق داشته و از غلات گندم و جو کشت می‌شده است و از حبوبات نمونه عدس در حفاری‌های دوره علی‌کش به دست آمده است، در دوره علی‌کش از داس‌های سنگی کاسه‌های کف تخت و شقاب‌های کم‌عمق استفاده شده ضمن اینکه علاوه بر پیکرک‌های گلی بز چند نمونه پیکرک گلی انسان نیز یافت شده است.
این باستان‌شناس افزود: قدمت این دوره بر اساس آزمایش‌های انجام شده از طریق کربن ۱۴ بیش از ۸ هزار سال است، در مورد استقرار در تپه چنین اظهار نظر شده که در دوره بزمرده نوعی استقرار فصلی وجود داشته است در دوره علی‌کش طول مدت استقرار بیشتر شده و در دوره محمدجعفر ساکنان دهلران استقرار دائم داشتند.
وی بیان کرد: تنوع آثار به دست آمده از تپه علی‌کش، ارتباطات اجتماعی ساکنان دهلران با «بیشابور»، «فارس»، نواحی غرب ایران، «سیلک» کاشان «جارمو» در کردستان و طراف دریاچه وان در ترکیه را نشان می‌دهد از طرفی دیگر ارتباط ساکنان بین النهرین از طریق موسیان به سمت فارس و کرمان و حوزه رودخانه هلیل رود در استان کرمان می‌تواند جهات مختلف ارتباط این تمدن فرهنگی کشاورزی با مناطق دیگر را روشن کند.
انتهای پیام 
 

دیگر خبرها

  • قدردانی از بزرگان، جامعه را فاخر می‌کند
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد
  • آثار باستانی تپه «علی‌کش» نشان از ارتباطات اجتماعی با همسایگان دارد
  • نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی
  • نشست تخصصی «نگاهی به مفهوم امت در کلام و سیره امام صادق(ع)» برگزار می‌شود
  • تبیین سیره امام صادق(ع) برای جامعه نیاز است
  • درآمد مردم لرستان افزایش یابد/ رفاه اجتماعی را ارتقا دهیم