جامعهشناسی پررویی و اصلاحطلبان رادیکال| نادری: فلسفه عمل سیاسی اصلاحطلبان رادیکال ماکیاولیستی است
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۲۰۰۰
یک استاد علوم سیاسی گفت: نوع سیاستورزی اصلاحطلبان رادیکال با مکتب ماکیاولیسم همخوانی بیشتری دارد؛ در این مکتب شما میتوانی از هر ابزاری حتی دروغهای بزرگ برای رسیدن به اهداف سیاسی خود بهرهگیری کنی. ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸ سیاسی سیاست ایران نظرات - اخبار سیاسی -
احمد نادری استاد دانشگاه تهران و جامعهشناس سیاسی در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم درخصوص نوع سیاستورزی اصلاحطلبان رادیکال و عدم مسئولیتپذیری آنها اظهار داشت: نوع سیاست ورزی اصلاحطلبان مبتنی بر سهمشان از شرایط سیاسی، ساختاری و اجتماعی کشور آنها را به سمتی برده که کنشهایی را در سپهر سیاسی کشور داشته باشند اما مسئولیت این کنشها را نپذیرند؛ موضوعی که در ذیل مکتب ماکیاولیسم در حوزه اندیشه سیاسی قابل بررسی است چراکه در این مکتب شما میتوانید برای رسیدن به هدف از هر ابزاری حتی دروغ استفاده کنید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: بخش رادیکال اصلاحطلبان امروز ذیل همین مکتب، کنشگری سیاسی میکنند. به همین خاطر میتوانیم اسم بومی این مکتب را پررویی ماکیاولیستی بگذاریم که نمونههایش را در سالهای اخیر به وفور دیدهایم.
نادری ادامه داد: این مدل سیاستورزی، از رواداری بیش از حد سیستم سیاسی سوءاستفاده میکند و اساساً پایه این پررویی ماکیاولیستی، رواداری سیستم است که میتوان آن را جزو عیوب سیستم نیز تلقی کرد.
این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه رواداری باعث شده به بخش رادیکال اصلاحطلبان نیز اجازه کنشگری توام با عدم مسئولیتپذیری داده شود، خاطرنشان کرد: این روند موجب شد تا آنها خیلی آزاد و رها حرفهایشان را بزنند و هیچ مسئولیتی نیز در قبال اعمالشان برعهده نگیرند.
نادری در پاسخ به این سوال که کدام بستر به این طیف از اصلاحطلبان اجازه چنین رفتاری را میدهد، گفت: برای پاسخ به این سوال باید بستر اجتماعی اصلاحطلبان را بررسی کنیم. آنها کنشگریهای سیاسیشان را با استفاده از طبقه متوسط و پشتیبانی بخشی از این طبقه انجام میدهند و این طبقه هم در تعاریف سنتی علوم اجتماعی و در مارکسیسم کلاسیک به طبقهای اطلاق میشود که نسبت مشخصی با ابزار تولید و اقتصاد دارد.
وی ادامه داد: در مارکسیسم کلاسیک دو طبقه پورژوا و پرولتاریا برجسته می شوند و در رویکردهای بعدی وبر و نئووبری سه طبقه تحت عنوان طبقه بالا، متوسط و پایین مطرح میشود. در خصوص طبقه سوم از وبر به بعد این مسئله مطرح است که طبقه یک امر فرهنگی بوده و با مقوله مصرف مطرح میشود که بستر غربی دارد و وارد ایران نیز شده است.
گزارش تسنیم| ادعاهای محمدرضا خاتمی و جامعهشناسی پررویی در اصلاحطلبان رادیکالگزارش| چرا ادعاهای محمدرضا خاتمی درباره تقلب پوچ است؟این کارشناس جامعه شناسی سیاسی در ادامه بیان داشت: اگر بخواهیم بعد از انقلاب نقطه شروع این طبقه را جستجو کنیم به سیاستهای دوره آقای هاشمی رفسنجانی میرسیم که در آن زمان شاهد دستکاری در تمایلات فرهنگی و سیاسی طبقه متوسط بودیم؛ طبقهای که بعداً در انتخاباتهای متعدد کنشگری کرد و نهایتاً اصلاحطلبان رادیکال تمایلات این طبقه را فرصت مناسبی یافتند تا کنش سیاسی خود را ریاکارانه با ایدههای این طبقه منطبق نشان دهند.
وی افزود: آنها(اصلاحطلبان رادیکال) با ساختن دوگانههای ترسناک، کنشگری این طبقه متوسط را تا آنجا که توانستند مدیریت کردند، که نمونه آن را در انتخابات ریاست جمهوری اخیر هم شاهد بودیم.
وی در خصوص اینکه بهترین نحوه مواجهه با چنین جریانی به لحاظ حقوقی و اجتماعی چیست، تصریح کرد: دربارهی خود این گروهها باید جمهوری اسلامی سازوکار و فرآیندی معین کند که این گروه سیاسی و به طور کلی تمامی گروههای سیاسی رسمی را مسئولیتپذیر کند.
این کارشناس جامعه شناسی سیاسی در ادامه گفت: اما نحوه مواجهه اجتماعی با این جریان، بیشتر متمرکز بر روشنگری است. شاید باید در قالب سخنرانی، مصاحبه و گفتوگوهای نخبگانی روشنگریهای عمیقتر و جدیتری درباره انتخابات 88 صورت بگیرد. البته معتقدم جامعه نسبت به سال 88 تفاوت بسیار چشمگیری کرده است و بیاعتنایی مردم به صحبتهای اخیر محمدرضا خاتمی در همین راستاست.
نادری در خصوص اظهارات اخیر محمدرضا خاتمی اذعان داشت: ایشان پزشکی بودند که در یک کلینیک بیمار ویزیت میکردند، اما پس از دوم خرداد 76 که برادرش به قدرت رسید، نام ایشان هم مطرح شد و کنشگریهای خود را آغاز کرد. این هم از ضعفهای جمهوری اسلامی است که تربیت نیروهای سیاسی بعضاً به چنین شکل مبتذلی انجام میشود.
وی گفت: در جبهه اصلاحات و اصولگرایی هیچ موجودیت مستقلی برای محمدرضا خاتمی در نظر گرفته نشده است و نکته تراژیک و کمدی این مسئله این است که سیدمحمد خاتمی معتقد است تقلبی رخ نداده اما برادر او مدعی است که در انتخابات سال 88 تقلب شده. با همه اینها معلوم میشود که ما در فضای عمومی جامعه نیازمند روشنگری هستیم.
انتهای پیام/
R1541/P/S1,1412/CT1 واژه های کاربردی مرتبط احزاب اصولگرا احزاب اصلاح طلبمنبع: تسنیم
کلیدواژه: احزاب اصولگرا احزاب اصلاح طلب احزاب اصولگرا احزاب اصلاح طلب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۲۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعهشناسی دیوان سالاری در ایران» نوشته علیاکبر فرهنگی چاپ و رونمایی شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعهشناسی دیوان سالاری در ایران» نوشته علیاکبرفرهنگی استاد ممتاز دانشگاه تهران که توسط انتشارات علمی فرهنگی روانه بازار نشر شده است، رونمایی شد.
پروفسور فرهنگی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی بخاطر حضور در جمع دانشجویان فارغالتحصیل دانشگاه گیلان، درباره کتاب «تاریخ تحلیلی جامعهشناسی دیوان سالاری در ایران» گفت: این کتاب حاصل بیش از ۵۰ سال مطالعات من بوده است که در شش جلد فیشبرداری شده بود و سه جلد آن تقدیم ناشر شده است. اکنون جلد اول و دوم کتاب چاپ شده است و جلد سوم آن درحال چاپ است و هماکنون درحال نگارش جلد چهارم آن هستم که در آن تاریخ تحلیلی جامعهشناسی دیوان سالاری در ایران آمده است.
وی به توضیحاتی پیرامون این کتاب پرداخت و افزود: در جلد اول کتاب، یکسری از مباحث نظری دیوانسالاری را مطرح کردهام که سرزمین ما بیش از سههزار سال تاریخ مدون دارد و تاریخ دیوانسالاری قبل از اسلام، اوایل اسلام، دوره پیامبر (ص) و خلفای راشدی به تحریر در آورده شده است. در جلد دوم نیز دوره خلفای بنیامیه و بنیعباس نگاشته شده است.
این استاد ممتاز دانشگاه ادامه داد: ردپای ایرانیان بعد از دوره خلفای بنیامیه و بنی عباس که بهمدت ۵۰۰ سال طول کشیده است، در اداره مملکت وسیع اسلامی از مرزهای چین تا قلب اروپا مهم و برجسته است.
این مراسم به همت انتشارات علمی و فرهنگی و انجمن فارغالتحصیلان رشته مدیریت سال ۵۰-۱۳۴۹ دانشگاه گیلان (مدرسه عالی مدیریت گیلان) برگزار شد.
گفتنی است؛ پروفسور علیاکبر فرهنگی (متولد ۱۳۲۱-طالقان) در طول عمر خود به مطالعه و تحصیل در رشتههای گوناگون از ادبیات گرفته تا علوم دینی و سپس زبان، مدیریت، جامعهشناسی، اقتصاد و ارتباطات همت گمارده است.