Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «رضا رحمانی»، وزیر صمت، در این مراسم گفت: امسال طبق برنامه محوری طراحی شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت که به تایید رئیس جمهور نیز رسیده است؛ تحقق انقلاب معدنی در سطح کشور در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی در استان خراسان شمالی، شاهد بهره برداری از از مجتمع بزرگ آلومینیوم جاجرم در این استان هستیم که در فاز نخست ۴۰ هزار تن تولید شمش آلومینیوم به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحمانی با اشاره به برنامه جامع وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق اهداف نهضت ساخت داخل، توسعه صادرات، توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار، اظهار داشت: امروز این واحد در راستای دستیابی به اهداف توسعه ای وزارت صمت در حوزه معادن و صنایع معدنی وارد چرخه تولید می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در افق ۱۴۰۴ تولید ۸۰۰ تن آلومینیوم پیش بینی شده است که امروز با راه اندازی این واحد و افتتاح واحد آلومینیوم جنوب که بزودی محقق می شود؛ به این هدف پیش از موعد تعیین شده دست می یابیم.

وی اضافه کرد: مجتمع آلومینیوم جاجرم تنها واحد تولید کننده آلومینای کشور می باشد که ۳۰ درصد نیاز کشور را تامین می کند و خوشبختانه این واحد طی ماه های گذشته و با همت همه کارگران و کارکنان آن نقش ارزنده ای در حفظ تولید و تامین نیاز کشور به این محصول ایفا کرده اند.

آغاز انقلاب معدنی در کشور

رحمانی آغاز بهره برداری از مجتمع بزرگ آلومینیوم جاجرم را آغازگر طرح انقلاب معدنی و صنایع معدنی کشور قلمداد کرد و گفت: مفتخرم که امروز به میمنت ولادت با سعادت حضرت ثامن الحجج(ع) این واحد وارد مدار تولید شمش آلومینیوم می شود.

آغاز طرح ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف معدنی در کشور

وی ادامه داد: حوزه اکتشاف را نقطه اول انقلاب معدنی در کشور می دانیم و با عنایت به تاکیدات ویژه رئیس جمهور برای توسعه برنامه های اکتشافی در حوزه معادن، امروز اعلام می کنم که طرح اکتشاف ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع در دستور کار سازمان ایمیدرو قرار دارد.

رحمانی تصریح کرد: تا کنون فقط ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف معادن در کشور انجام گرفته است که بخش عمده ای از آن نیز در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

فعال سازی معادن کوچک در مناطق محروم

وی با اشاره به برنامه فعال سازی معادن کوچک در کشور، گفت: این برنامه در استان های محروم و استان هایی که معادن کوچک در آنها مستقرند، اجرا خواهد شد و از همه افراد توانمند و حتی همه مردم دعوت می کنیم برای فعال سازی این معادن پیشقدم شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تولید کنسانتره مس، آهن و آلومینیوم هدف این طرح است که توسط شرکت های بزرگ و در قالب قرارداد های بلند مدت خرید محصولات تولیدی تضمین خواهد شد.

رحمانی گفت: به مناسبت سفر رئیس جمهور محترم به استان خراسان شمالی ۱۰ معدن در قالب طرح حمایت از معادن کوچک شروع به کار کردند.

وی از برنامه جامع همکاری مشترک شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی کشور خبر داد و اظهار داشت: این شرکتها در راستای تحقق اهداف توسعه ای معادن کشور در یک همپوشانی جامع فعالیت مشترک پای کار آمده اند و کمک حال وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخش خواهند بود.

وزیر صمت اعلام کرد: یکی از سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش معدن این است که به جای توزیع سود، سود حاصله را در برنامه های توسعه ای معادن در طرح های زیر ساختی و مناطق محروم سرمایه‌گذاری کند.

سرمایه گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری در ۲۷ طرح معدنی و صنایع معدنی

وی افزود: ۲۷ طرح بزرگ معدنی و صنایع معدنی با بیش از ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حال اجرا هستند که می توان از واحد آلومینیوم جنوب با ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در همین چارچوب نام برد که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

تکمیل زنجیره تولید فلزات استراتژیک

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور هم اکنون در تولید فلزات استراتژیک در شرایطی است که که زنجیره ارزش توازن در این زمینه تکمیل شده است.

سرمایه‌گذاری ۱۷۰۰ میلیارد تومانی در مجتمع آلومینیوم جاجرم

رحمانی گفت: در مجتمع آلومینیوم جاجرم با ۱۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده و برای ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۱۶۰۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است.

وی افزود: امروز همزمان با افتتاح این واحد، واحدهای فولاد آریای صبا در اسفراین، طرح تولید اسید سولفوریک در شرکت کیمیایی نوین شمال در بجنورد، طرح فرآوری برنج در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد برای اولین بار در این منطقه، شرکت دانش بنیان آلفا آلومینای شهرستان گرمه هم مورد بهره برداری قرار گرفتند.

صنعت آلومینیوم موتور محرک اقتصاد خراسان شمالی

وی در پایان تصریح کرد: توسعه صنایع آلومینا و آلومینیوم می تواند موتور محرک توسعه اقتصادی و صنعتی استان خراسان شمالی باشد که انشاءالله به زودی محقق می شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انقلاب خراسان شمالی دولت سرمایه گذاری وزیر صنعت معدن و تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۷۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم

مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به تأکید مردم بر افزایش سرعت بهره برداری از لیتیوم همدان گفت: لیتیوم همدان را خام‌فروشی نمی‌کنیم.

احمد شانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در همدان اظهار کرد: سال‌های اخیر با کشف بزرگ‌ترین معدن لیتیوم در همدان، ایران توانسته است رتبه هفتم کشور از لحاظ ذخایر این عنصر غنی در جهان را به دست آورد.

وی افزود: وقتی اسفندماه ماه سال ۱۴۰۱ کشف معدن لیتیوم در همدان به میزان چندین میلیون تن کانسنگ معدنی با مساحتی حدود ۱۱ کیلومترمربع در دشت قهاوند در ۵۰ کیلومتری شرق مرکز استان همدان به یک خبر مهم در جهان تبدیل شد.

بهره‌برداری از لیتیوم در همدان سرعت یابد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: مردم همدان تأکید دارند کار بهره‌برداری از لیتیوم در همدان سرعت یابد و مسیر پیشرفت‌های لازم سریع طی شود.

شانیان اضافه کرد: استخراج از معدن لیتیوم همدان در بخش خصوصی از سال ۹۹ آغاز و در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ منجر به کشف لیتیوم شده بود و نیز این کشف باعث شد جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای دارنده ذخایر لیتیوم قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورهایی مانند شیلی، استرالیا و چین دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان هستند و این ماده معدنی غنی در جهان رشد قیمت قابل توجهی را در سال‌های اخیر داشته است که احتمال داده می‌شود تا سال ۲۰۳۰ بازار لیتیوم به ۱۹۲ میلیارد دلار برسد.

شانیان تصریح کرد: آمریکا در حال حاضر ۱۸۰ میلیارد دلار مگاپروژه در زمینه لیتیوم دارد و بزرگترین بازار جهانی را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

وی افزود: سال‌های اخیر هم ایران به واسطه دشت قهاوند به جمع کشورهای حائز رتبه در کشف ذخایر غنی لیتیوم پیوست و این امر باعث خوشحالی هم‌میهنان شد اما از طرفی دشمنان کشور از این اتفاق دچار واهمه شدند چرا که خطر جدی را برای خود احساس کردند، به طوری که وقتی ماده معدنی لیتیوم کشف شد و بازتاب‌هایی را به همراه داشت، رسانه اسرائیلی معاریو نیز گزارش داد «کشف معادن بزرگ لیتیوم به تغییر توازن قدرت در منطقه منجر خواهد شد».

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: این رسانه بر این باور است که ایران با در اختیار داشتن ۱۰ درصد از ذخایر لیتیوم جهان، سود بسیار زیادی کسب می‌کند و به گفته کارشناس اهل رژیم صهیونیستی «این ذخایر می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد و تحریم‌های غرب علیه آن را بی‌اثر کند».

شانیان اضافه کرد: می‌توان گفت تغییرات منطقه‌ای به نفع رژیم صهیونیستی نبوده و این کشفیات نیز نگرانی‌های آنها را دوچندان می‌کند چرا که قدرت نظامی ایران در حال گسترش است و در اختیار داشتن منابع انرژی، قدرت آن را دوچندان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر اگر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران باعث نگرانی رژیم صهیونیستی و غرب شده است، اعلام خبر کشف میدان چند میلیون تنی لیتیوم که دومین میدان بزرگ لیتیوم جهان به‌شمار می‌رود، باعث خواهد شد ایران در آینده به بازیگر اصلی صنایع رایج و مهم جهان تبدیل شود و این به مذاق آمریکا و صهیونیست‌ها خوش نیامده است.

احمد شانیان تصریح کرد: کشف ماده معدنی لیتیوم جایگاه ایران را در جهان ارتقا خواهد داد و روابط آن را با روسیه و چین و سازمان بریکس تقویت خواهد کرد، بریکس از هم‌اکنون به‌عنوان جایگزینی برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ساختار مالی جهانی قدیمی آمریکا و پایان دادن به هژمونی دلار ارزیابی می‌شود.

وی افزود: آنچه موجب افزایش اهمیت راهبردی کشف لیتیوم می‌شود، احیای روابط ایران با کشورهای حاشیه منطقه خلیج‌فارس و برخی دیگر از کشورهای عربی است، از روابط نظامی دریایی ایران در اقیانوس هند گرفته تا برقراری روابط راهبردی با چین و همچنین روابط راهبردی ایران و روسیه که با توجه به رویارویی روسیه و پیمان ناتو، این روابط در سطح بیشتری در حال تقویت است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: لیتیوم به واسطه اینکه فلز بسیار سبک با مقاومت گرمایی بالا است، در صنعت فضایی های‌تک، هواپیمایی و کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، فلز لیتیوم در حوزه آلایندگی نیز بسیار حائز اهمیت است و در مباحث مرتبط با انرژی‌های تجدید پذیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، همچنین لیتیوم اثرات سو زیست‌محیطی اندکی دارد.

شانیان اضافه کرد: لیتیوم می‌تواند صنعت ایران و استان همدان را به نحو چشمگیری ارتقا دهد و روابط با کشورهای صنعتی نظیر چین را هم در حوزه‌های مختلف بیشتر کند.

کد خبر 748176

دیگر خبرها

  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم
  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟
  • تحلیل‌های غیر کارشناسی، امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • تلاش برای خودکفایی در تولید کودهای فسفاته با تمرکز بر شیمی و معدن
  • افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی
  • فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال