Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@09:10:06 GMT

جنجال عوارض ورودی گورچین‌قلعه

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۹۳۶۰

جنجال عوارض ورودی گورچین‌قلعه

این روستا با وجود میزبانی هزاران گردشگر خارجی و داخلی در سال، از برخی امکانات رفاهی از جمله آب آشامیدنی یا یک دستگاه اتوبوس برای تردد اهالی خود به شهر محروم است. چندی است دهیاری روستای گورچین‌قلعه با پیگیری بخشداری انزل و اخذ مجوزهای قانونی از ادارات ذی‌ربط اقدام به دریافت عوارض ورودی در روستای گورچین‌قلعه کرده است تا با پول‌های جمع‌آوری شده، برخی نواقص موجود در محدوده کاظم‌داشی رفع و ساماندهی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند این موضوع از سوی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی مورد انتقاد قرار گرفت و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. به همین بهانه به بررسی جوانب اخذ عوارض از گردشگران کاظم‌خان‌داشی از سوی دهیاری روستای گورچین‌قلعه پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.  

اول خدمات، بعد عوارض

مدیر کل‌میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با همشهری با انتقاد از دریافت عوارض در این روستا عنوان می‌کند: عوارضی که در ورودی روستای گورچین‌قلعه از گردشگران و مسافران دریافت می‌شود به سازمان‌های خدمات‌رسان گردشگری تعلق نمی‌گیرد.   «جلیل جباری» با بیان این‌که دریافت این عوارض قانونی نیست، ادامه می‌دهد: دهیاری روستای گورچین‌قلعه باید پاسخ‌گو باشد که چه کسی مجوز دریافت عوارض را صادر کرده است و آیا در قبال دریافت این عوارض خدماتی به گردشگران ارائه می‌شود؟  

وی ادامه می‌دهد: از حرف‌های بنده سوء برداشت شده است؛ چراکه بنده مخالف دریافت عوارض نیستم بلکه حرف من این است که اول به مردم خدماتی ارائه دهید بعد در مقابل استفاده از این امکانات عوارض بگیرید.  این مسئول درباره نیازمندی‌های روستای گردشگری گورچین‌قلعه می‌گوید: این منطقه نیازمند جمع‌آوری زباله‌ها و بهره‌مندی از دوش‌های آب شیرین است و فقط در صورت ارائه این خدمات، دریافت عوارض از گردشگران معقول است.  

جباری درباره خدمات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در این منطقه بیان می‌کند: علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای و آسفالت‌ریزی در حال ساخت کمپ گردشگری و ایجاد استراحتگاه برای گردشگران هستیم که پس از اتمام عملیات به طور رایگان در اختیار گردشگران گذاشته خواهد شد.  وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی این منطقه می‌گوید: راجع به کدام سرویس بهداشتی صحبت می‌کنید؟ هیچ سرویس بهداشتی‌ای در این منطقه وجود ندارد!  

مجوز قانونی است

فرماندار ارومیه می‌گوید: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نه‌تنها موافقت خود را با دریافت عوارض از گردشگرانی که از روستای گورچین‌قلعه عبور می‌کنند، اعلام کرده بود، بلکه طی نامه‌ای که مستندات آن نیز موجود است، خودشان خواستار دریافت عوارض شده‌اند. «علیرضا ملامحمدی‌زاده» ادامه می‌دهد: مجوز دریافت عوارض از گردشگران از سوی شورای بخش انزل و با موافقت فرمانداری صادر شده است و کاملاً قانونی است.  

دریافت عوارض متداول است

بخشدار انزل هم در تکمیل صحبت‌های فرماندار ارومیه به همشهری می‌گوید: عوارض دریافتی از گردشگران برای نظافت منطقه هزینه می‌شود و این یک امر متداول در کل دنیاست.   «حسام شیرازه‌محبت» با تاکید بر این‌که تمامی مجوزهای لازم از سوی شورای بخش و فرمانداری صادر شده و به تأیید استانداری رسیده است، بیان می‌کند: برابر قانون دریافت عوارض از اختیارات شورای بخش و دهیاری است که قانون‌گذار به آن‌ها اعطا کرده است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرجع تشخیص دریافت کردن یا دریافت نکردن عوارض نیست.  

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای خودداری گردشگران از ریختن زباله در محیط زیست، اظهار می‌کند: منطقه کاظم‌خان‌داشی در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته پذیرای بیش از هزار خانوار است که با خودروهای خود وارد این منطقه می‌شوند و میزان زباله تولیدی‌شان بسیار زیاد است.  این مسئول ادامه می‌دهد: از زمان آغاز طرح دریافت عوارض از گردشگران، دهیاری این روستا در ازای دریافت ۵ هزار تومان، کیسه زباله در اختیار گردشگران قرار می‌دهد تا گردشگران زباله‌های خود را در این کیسه‌ها بریزند و در محل تعیین‌شده بگذارند. مأموران دهیاری هم این کیسه‌های زباله را جمع و با ماشین‌های خود به سایت پسماند نازلو منتقل می‌کنند. این اقدام انباشت زباله در منطقه را کاهش داده است ولی باید اقدامات بیشتری در این زمینه انجام شود.  

ممانعت گردشگران از پرداخت عوارض

شیرازه‌محبت بیان می‌کند: با در نظر گرفتن هزینه خرید کیسه زباله، جمع‌آوری زباله‌ها و هزینه حمل‌ونقل و انتقال آن‌ها به سایت پسماند نازلو، می‌توان دریافت هزینه دریافتی ناچیز بوده و فقط صرف هزینه‌های جاری جمع‌آوری زباله‌ها می‌شود.  وی بیان می‌کند: ۷۰ درصد از گردشگران از پرداخت عوارض خودداری می‌کنند و با فحاشی به مأموران دریافت عوارض وارد منطقه می‌شوند تا جایی که دهیار این روستا از سوی یکی از گردشگران مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و این امر جای تعجب دارد و نیازمند فرهنگ‌سازی است.  

بخشدار انزل بر لزوم فرهنگ‌سازی برای دریافت عوارض از گردشگران در ازای ارائه خدمات تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد: در تمامی شهرهای کشور برای ورود به مناطقی که مقصد گردشگری هستند اعم از مناظر طبیعی و خانه‌های تاریخی عوارض دریافت می‌شود و گردشگران به راحتی با پرداخت عوارض وارد آن منطقه می‌شوند اما این‌که چرا وقتی همین اقدام از سوی دهیاری گورچین‌قلعه صورت می‌گیرد مورد انتقاد برخی مسئولان و مقاومت گردشگران است، جای بررسی و تأمل دارد.  

این مسئول درباره حوزه استحفاظی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار می‌کند: قسمتی از منطقه گردشگری کاظم‌خان‌داشی حوزه استحفاظی پارک ملی دریاچه ارومیه است که مورد بهره‌برداری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته و خدمات این اداره کل فقط شامل ساخت چند سرویس بهداشتی است که به دلیل سرقت درب‌های ورودی و وضعیت نامناسب بهداشتی‌شان بدون استفاده مانده‌اند و نیازمند بازسازی هستند.  بخشدار انزل در واکنش به مصاحبه مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مبنی بر این‌که دهیاری این روستا خدماتی به گردشگران ارائه نمی‌دهد، عنوان می‌کند: خدمات دهیاری شامل همان جمع‌آوری زباله است و مأموریتی برای ایجاد دوش آب و برخی خدمات دیگر ندارد.

کد خبر 447497

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دریاچه ارومیه استان آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۹۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: امروزه با توجه به ظهور فناوری‌های دیجیتال، بسیاری از کسب و کار‌های کوچک و متوسط و کسب و کار‌های دانش بنیان به ضرورت دیجیتالی سازی کسب و کارشان پی برده اند و در همین جهت برگزاری دوره دیجیتال مارکتینگ از برنامه‌ها و اولیت‌های توسعه پایدار در روستای تاریخی اصفهک بوده است.

او افزود: برگزاری دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در اصفهک در نهایت منجر به این شد تا تعدادی از جوانان و علاقمندان این روستا با همکاری مرکز رشد و فناوری اقدام به راه اندازی آنلاین شاپ یا فروشگاه مجازی با برند واچی https://vachi.ir/ کنند که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

بیشتر بخوانید

ثبت ۵ اثر در آثار فاخر صنایع دستی کشور

عرب بیان کرد: فعالیت‌های انجام شده در زمینه گردشگری در روستای اصفهک سازگاری کامل با اهداف و برنامه‌های زیست محیطی دارد و فعالان گردشگری و صنایع دستی و مردم روستا بر این موضوع تأکید دارند و اقامتگاه‌های بوم گردی کاملا در این مسیر قدم بر می‌دارند و تولید زباله کم، بازیافت زباله و استفاده از موادی که تجدیدپذیر هستند و آسیب کمی به محیط زیست می‌زنند از اولویت‌ها و برنامه بوم گردی‌ها در اصفهک است.

 برند واچی نیز محصولاتش را به صورت کاملا سازگار با محیط زیست و با بهره گیری از سنت‌های قدیمی بسته بندی می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد
  • تفکیک زباله در روستای قلعه بالای بیارجمند آغاز شد
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  • تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس
  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!
  •  جیب‌بُرترین شهرهای اروپا برای گردشگران کدام‌ها هستند؟
  • سد اکباتان همدان در آستانه سر ریز شدن + فیلم | حجم ورودی آب به سد را ببینید