Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهرا برناکی متولد ۱۳۶۹ تهران و ساکن شهر دامغان است که با توجه به معلولیت از ناحیه دست چپ، از سال ۹۱ فعالیت حرفه‌ای خود در رشته دو و میدانی را در هیات جانبازان و معلولان دامغان آغاز کرده است.
وی از سال ۹۱ تاکنون در تمام دوره‌ها موفق به کسب هشت عنوان قهرمانی کشور در رشته پرش طول شده و به عضویت تیم ملی درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کسب مقام چهارم مسابقات آسیایی امارات در سال ۲۰۱۷ و کسب مقام سوم در مسابقات آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ از دیگر عناوین بین المللی برناکی است.
کسب عناوین قهرمانی متعدد، پشتکار و دغدغه این بانو برای توسعه ورزش به ویژه ورزش بانوان و امید به آینده، خبرنگار ایرنا را به گفت و گوی ویژه با این قهرمان ملی ترغیب کرد.
مکان مصاحبه در فضایی صمیمی در سالن قهرمانی جانبازان و معلولان و محل تمرین خانم برناکی در استادیوم حمزه سیدالشهداء دامغان بود و او از دغدغه‌هایش برای ما گفت.

نکته قابل تأمل در محل تمرین خانم برناکی، حک شدن عدد ۲۰۲۰ به عنوان هدف و مقصد بر روی دیوار محل تمرین بود که با این انگیزه و تلاش بدون شک می‌توان پیش بینی کرد و امیدوار بود که این بانو بتواند یکی از ورزشکاران اعزامی به پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو در کشور ژاپن باشد.
علی اکبر فراتی همسر و مربی خانم برناکی و زهره حسنی، به نمایندگی از بانوان دامغان در اواخر این گفت و گو به جمع ما پیوسته و همراهی‌مان کردند.

معلولیت شما مادرزادی است؟
بله از کودکی دچار قطع عضو از ناحیه دست چپ بودم.

چه شد که به ورزش جانبازان و معلولان روی آوردید؟
مددکار بهزیستی که به طور مستقیم با من در ارتباط بود، با توجه به شور و نشاط جوانی که از من سراغ داشت، من را به سمت ورزش ترغیب کرد که در این راه تشویق‌های مادرم نیز، عاملی برای پذیرفتن این پیشنهاد شد.


چرا به سمت ورزش دو و میدانی آمدید؟
چون رشته ورزشی فعال آن زمان در دامغان، دو و میدانی بود.

اگر به گذشته برگردید باز هم سراغ ورزش می روید و آیا باز هم این ورزش را انتخاب می‌کنید؟
بدون شک اگر به گذشته برگردم خیلی زودتر وارد عرصه ورزش می‌شوم و حتماً انتخاب من رشته دو و میدانی خواهد بود.

حمایت‌های مسؤولان از فعالیت‌های ورزشی شما چگونه است؟
تا قبل از قهرمانی، حمایت‌ها معمولی بود اما وقتی به حدی رسیدم که من را باور کرده و از گرفتن مدال من اطمینان پیدا کردند، حمایت‌های آنها در بحث تجهیزات و پیگیری‌های مختلف افزایش یافت.


جامعه چه نگاهی به ورزش معلولان دارد؟
متأسفانه به دلیل کسب مدال‌های فراوان از طرف جانبازان و معلولان نسبت به دیگر افراد سالم در سطح کشور، مردم تصور می‌کنند سطح مسابقات پایین است، در حالی که سطح مسابقات با توجه به پشتکار و تمرین‌های فراوان دیگر رقیبان، بسیار بالا است.

چه چیزی شما را بیشتر از هر چیز آزار می‌دهد؟
ایجاد مکان‌های ویژه برای جانبازان و معلولان یکی از مهم‌ترین عوامل آزار دهنده برای افراد معلول است چرا که آنها دوست دارند با مناسب سازی تمام پارک‌ها، معابر و سالن‌های ورزشی، در بین مردم فعالیت‌های ورزشی و روزمره خود را انجام دهند و این جداسازی همچون بیماران خاص، درد مشترک تمام معلولان و عامل گوشه گیری آنها است.
 

امکانات ورزشی دامغان چگونه است؟
به لطف مسؤولان و پاسخ به مطالبات ما، به ویژه مدیر کل ورزش و جوانان استان سمنان، بسیاری از تجهیزات فرسوده از رده خارج و امکانات خوب و مناسب به سالن قهرمانی هیات جانبازان و معلولان اضافه شده است.

تمام پاداش‌های وعده داده شده توسط مسؤولان محقق شده است؟
بله، تمام وعده‌ها و پاداش‌های لازم محقق شده است.


فضای تمرینی شما از وضعیت مناسب برخوردار است؟
شهر دامغان دارای یک پیست دو و میدانی غیر استاندارد و مشترک با زمین ورزشی فوتبال است.
در ۶ سال اخیر، ایجاد پیست تارتان حرفه‌ای و یا پیست معمولی با کمترین هزینه را پیشنهاد دادیم که امیدواریم این امر با حمایت مسئولان و تخصیص اعتبار لازم، محقق شود.

برنامه شما برای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو چیست؟
توکیو برای من دیگر هدف نیست، بلکه آرزو و عقده‌ای است که سعی دارم تا با تلاش و پشتکار شبانه‌روزی به آن دست پیدا کنم.


پیشنهاد شما به دختران و زنان ایرانی چیست؟
ورزش را جدی بگیرند چرا که شادابی، نشاط، انگیزه و سلامتی انسان را تأمین می‌کند.
افراد معلول نیز با خارج شدن از تفکر محدودیت، به سمت ورزش حرکت کنند تا محدودیت‌های معلولیت را به فرصتی برای رشد و پیشرفت تبدیل کنند.

بزرگترین آرزوی شما چیست؟
راهیابی به مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۰ و کسب مقام از آرزوهای ورزشی من است. (خانم برناکی در ادامه گفت و گو در کنار آرزوی ورزشی خود با خنده به آرزوی داشتن یک سه قلوی دختر نیز اشاره کرد.)

استادیوم ورزشی شهرستان دامغان محیطی غنی و دارای زمین‌های فراوان است که می‌تواند با ورود بخش خصوصی و اعتبارهای دولتی به مجموعه‌ای غنی برای ورزش مردان و زنان در این شهرستان تبدیل شود.
بدون شک هزینه‌های صورت گرفته برای ورزش در سطح جامعه می‌تواند ضامن سلامتی بوده و هزینه‌های درمانی زندگی را کاهش دهد.

ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان که همواره در آوردگاه‌های بزرگ جهانی چون پارالمپیک برای ایران افتخارآفرینی کرده‌اند خواستار کاهش فاصله حمایت‌ها بین خود و سایر ورزشکاران که محدودیت جسمی ندارند هستند و امید است با حمایت‌های بیشتر از زنان با انگیزه‌ای چون زهرا برناکی بتوانیم صحنه‌های غرورآفرینی از موفقیت‌های آنان در صحنه های ورزشی را شاهد باشیم.

گفت و گو: میثم اسماعیلی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کمیته ملی المپیک فدراسیون دو و میدانی دوومیدانی زنان دامغان ورزشی معلولان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۱۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد

سخنگوی شورای اسلامی اراک گفت: فضاهای شهری امروز به طور کامل پاسخگوی نیازهای کودکان نیست، محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد.

عباس خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های شهر دوستدار کودک توجه مدیریت شهری به تمایلات ورزشی و نیازهای حرکتی گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان است که در شهرهای بزرگ و به‌دلیل سبک زندگی کم تحرکی که حاکم شده بسیار ضروری است و مورد تاکید شورای شهر قرار دارد.

وی افزود: یکی از رویکردهای ما در شورای شهر، تحقق برنامه شهر فعال است که ارتباط مستقیمی با کودکان دارد و یکی از مؤلفه‌های آن بازی و ورزش‌هاست که برای کودکان بسیار جذاب است که به افزایش میزان تحرک آنها در شهر کمک خواهد کرد و ما در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به این مهم توجه خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک تصریح کرد: فضاهای شهری امروز به‌طور کامل پاسخگوی نیازهای کودکان نیست، محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد.

خسروانی با تاکید بر اینکه ما در شورا و شهرداری همه تلاش خود را برای توسعه زیرساخت‌ها به منظور تحرک هر چه بیشتر کودکان در شهر انجام خواهیم داد، گفت: افزایش فضای‌های ورزشی با رویکرد محله‌ای مانند احداث زمین‌های چمن ورزشی، ورزش‌های پارکی، ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و برگزاری جشنواره بازی_ورزش‌های کودکان در محلات و برای کودکان خاص همچنان در دستور کار شورا قرار دارد.

وی افزود: ایجاد فضای مناسب همراه با امکانات در پارک‌ها برای ورزش‌هایی شامل والیبال و بسکتبال و دوچرخه سواری و اسکیت برد و تسریع در احداث پارک آبی از دیگر پیشنهادات اعضای در نشست پارلمان کودک بود که مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

سخنگوی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک تاکید کرد: شهر فعال، با حضور کودکان فعال، یک منبع سرمایه‌گذاری در پیشرفت هرچه بیشتر سرمایه‌های انسانی شهر است.

خسروانی افزود: سیاست ما در شورا این است که برای گسترش میزان تحرک جسمی در سطح شهرها، باید محله محور برنامه‌ریزی و کار کنیم تا شهروندان به خصوص کودکان و نوجوانان برای ورزش کردن، نیاز خاصی به وسیله نقلیه و طی مسافت طولانی و هزینه کرد مالی نداشته باشد و بتواند در محله خودش با امکانات ورزشی که در دسترس دارد فعالیت کند به گونه‌ای که یکی از مهمترین دغدغه کودکان در پارلمان کودک همین در دسترس بودن امکانات ورزشی بود.

وی افزود: امسال هم شورا و شهرداری برای اوقات فراغت برنامه‌های بسیار خوبی تدوین کرده که از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی شده و کودکان و نوجوانان اراکی می‌توانند از برنامه‌های فرهنگی ورزشی که تدارک دیده شده بهره مند شوند.

سخنگوی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک اظهار کرد: اعضای پارلمان کودک در نشست با مدیر کل ورزش و جوانان استان، دغدغه‌های ورزشی خود را مطرح کردند و ایده‌های بسیار ارزشمندی ارائه شد.

کد خبر 748116

دیگر خبرها

  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد
  • تکذیبه تشکیل و اعزام تیم ملی فوتبال دانشجویان
  • رکورد شکنی ورزشکار کردستانی
  • هاشمی: ۵٠٠ میلیارد تومان برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌های ورزشی در نظر گرفته‌ایم
  • وزیر ورزش: ۵٠٠ میلیارد تومان برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها در نظر گرفته‌ایم
  • استقبال ازنخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی
  • بانوی ورزش ایران: جایزه ای که از مردم بگیری چیز دیگری است
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره «قهرمان ایران»
  • اولین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی چگونه مطرح و به پاریس رسید / استقبال در بدو ورود به ارومیه
  • بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!