Web Analytics Made Easy - Statcounter

طالبیان با بیان اینکه جنگل های هیرکانی فسیل زنده دارد و جنگلی باستانی است، خاطرنشان کرد: اگر نام استان گلستان به شکل قبلی و باستانی خود یعنی هیرکان بازگردد، موفقیت قابل توجه ای کسب کرده ایم.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری شبستان، «محمدحسن طالبیان» در نشست خبری ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در فهرست جهانی یونسکو، گفت: هر سال بخشی از عرصه جنگ های هیرکانی را بدون گرفتن سهمیه می توانیم به پرونده جهانی هیرکانی اضافه کنیم و هر سال می توانیم 25 درصد از این عرصه را به این پرونده بیفزاییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: تا سال 2019 تعداد هزار و 121 اثر ثبت جهانی شده اند که ایران و آمریکا به صورت مشترک در این حوزه در رتبه نهم قرار دارند.

 

وی با بیان اینکه در چهل و سومین نشست میراث جهانی باکو 29 اثر از 35 اثر ثبت شد که جنگل های هیرکانی می باشد.

 

طالبیان با توضیح روند ثبت جهانی پرونده جنگل های هیرکانی خاطرنشان کرد: 12 پهنه در 15 سایت متعلق به گیلان، مازندران، گلستان، سمنان و خراسان شمالی را ثبت کردیم.

 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ایران در سال های اخیر لابی سیاسی کمی داشت، گفت: در حوزه کارشناسی ایران توانست اقدامات موثری انجام دهد که از آن جمله می توان ثبت آثار فرهنگی و طبیعی و تاریخی در عرصه جهانی اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه جنگل های هیرکانی فسیل زنده دارد و جنگلی باستانی است، خاطرنشان کرد: اگر نام استان گلستان به شکل قبلی و باستانی خود یعنی هیرکان بازگردد، موفقیت قابل توجه ای کسب کرده ایم.

 

طالبیان در ادامه یادآور شد: دو میلیون هکتار از جنگل های هیرکانی در ایران و 45 هزار هکتار از مساحت این جنگل ها در کشور آذربایجان قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه کارگاه آموزشی برای راهنمایان گردشگری ویژه میراث جهانی برگزار خواهیم کرد، افزود: در مجموعه ثبت جهانی شده جنگل های هیرکانی، قرار است که یک برنامه جامع گردشگری تدوین شود و همه جنگل های شمال ایران برای این موضوع در نظر گرفته شده اند.

 

وی همچنین در خصوص انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت: موضوع انتقال آب دریای خزر به سمنان با توجه به ثبت جهانی جنگل های هیرکانی باید از نظرات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی نیز استفاده شود.

 

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه در ادامه در خصوص میزان همکاری ایران و روسیه درباره ثبت جهانی آثار فرهنگی و طبیعی خاطرنشان کرد: همکاری های زیادی در حوزه جهانی در عرصه فرهنگی بین ایران و روسیه وجود دارد.

 

طالبیان درباره وضعیت باغ جهانی عباس آباد نیز گفت: حساسیت قوه قضاییه برای حفظ بافت تاریخی مشهد موضوع با اهمیتی است چرا که در باغ جهانی عباس آباد با دو مسئله استقرار نظامی و برخی سوداگران مواجه بودیم.

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: امام رضا ع دهه کرامت آل هاشم جشن های دهه کرامت ولادت امام رضا ع روزنامه سازمان بهزیستی آذربایجان غربی رئیس قوه قضاییه ثبت جهانی یونسکو جنگل های هیرکانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۱۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله

اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی در میانکاله و شبه‌جزیره آشوراده از ۲۵سال گذشته مطرح شد، اما اجرای این طرح بار‌ها با مخالفت کارشناسان و حامیان محیط‌زیست به تعویق افتاد. در سال ۱۳۹۷دولت وقت این طرح را آغاز کرد، اما کش و قوس میان حامیان محیط‌زیست و مدیران اجرایی استان باز هم سبب توقف این طرح شد.

به گزارش همشهری آنلاین، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از سفر استانی رئیس‌جمهور به استان گلستان و بازدید از منطقه، رئیس‌جمهور بر ضرورت رفع مشکلات پیش روی اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده تأکید کرد و بلافاصله جلسات مستمری توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و با همکاری دستگاه‌های مربوطه ازجمله استانداری گلستان برگزار و قرار شد اجرای هرگونه طرح گردشگری در این ذخیره‌گاه مهم زیست‌کره با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شود.

مردادماه سال گذشته، سیزدهمین نشست کمیته ملی طبیعت‌گردی که با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به‌عنوان اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی برگزار شد، موضوع پروژه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده منطبق با معیار‌های محیط‌زیستی در محدوده ۲۲ هکتاری به‌عنوان یکی از موضوعات مهم و دارای اولویت از سوی شخص رئیس‌جمهور در سفر استانی گلستان، مطرح شد و مورد تأیید نهایی اعضا قرار گرفت. سفر رئیس قوه قضاییه استان گلستان هم دستور ویژه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای را برای رفع جنبه‌های حقوقی و قضایی مسائل و مشکلات استان ازجمله مسئله «طرح گردشگری جزیره آشوراده» را در پی داشت و طرح گردشگری آشوراده ضمن توجه به جوانب و ملاحظات زیست‌محیطی، به لحاظ حقوقی و قضایی هم تعیین تکلیف شد.

ماجرا از چه قرار است؟

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در این باره گفت: «اداره میراث فرهنگی با مصالح ساختمانی بدون انجام هماهنگی، قصد ورود به منطقه حفاظت شده میانکاله را داشت که با ممانعت محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح ساختمانی به این منطقه جلوگیری و قرار شد اداره میراث فرهنگی استان گلستان پس از اخذ مجوز نسبت به ورود به میانکاله اقدام کند.»

سرهنگ جمشید محبت‌خانی افزود: «یک اثر تاریخی در منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد که وظیفه حفظ و نگهداری آن برعهده میراث فرهنگی است، اما نیاز است از قبل، مجوزی برای ورود به منطقه گرفته شود؛ محیط‌بانان نیز وظیفه کنترل مجوز را دارند. دستگاه دولتی برای انجام هرگونه فعالیت عمرانی در منطقه حفاظت شده باید مجوز داشته باشد. با توجه به اینکه مسئولان میراث فرهنگی مجوز ارائه نداده بودند، محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح به منطقه ممانعت به عمل آوردند و با احترام از آنان خواستند که پس از اخذ مجوز نسبت به ورود مصالح به منطقه اقدام کنند.»

او ادامه داد: «برخلاف برخی مباحث مطرح شده، وقوع درگیری بین محیط‌بانان و کارکنان میراث فرهنگی به هیچ عنوان رخ نداده است بلکه بحث جزئی بین طرفین به‌وجود آمده بود که درنهایت آقای تقی‌پور، مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله برای بررسی بیشتر موضوع به پاسگاه دریابانی محل رفت و بعد از نیم ساعت حضور در پاسگاه، موضوع با صحبت حل و فصل و قرار شد مجوز لازم از محیط‌زیست استان گرفته و سپس وارد منطقه شوند. تأکید می‌کنم که بحث شفاهی بوده و بازداشت و درگیری رخ نداده است.»

آذرماه سال گذشته نیز انتشار تصاویر درگیری لفظی محمدجوادساروی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با یک محیط‌بان در جزیره آشوراده خبر ساز شده بود که واکنش مدیران سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت.

دیگر خبرها

  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • ساخت یک شهرک جدید؛ تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت!
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان