Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@21:32:20 GMT

تلاش تازه اروپا برای حفظ برجام

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۲۱۱۶

تلاش تازه اروپا برای حفظ برجام

وزیران امورخارجه اروپا در نشست امروز خود در بروکسل تلاش خواهند کرد راه‌هایی در جهت متقاعد کردن تهران و واشنگتن برای کاهش تنش‌ها و آغاز گفت‌وگو بیابند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز، وزیران امورخارجه اروپا قرار است امروز (دوشنبه) در بروکسل با یکدیگر دیدار و درباره چگونگی متقاعد کردن ایران و آمریکا برای کاهش تنش‌ها میان دو کشور و آغاز گفت‌وگو رایزنی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختلافت میان تهران و واشنگتن در یک سال گذشته و پس از خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، سپس بازگرداندن تحریم‌های ایران و افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه افزایش یافته و موجب تشدید نگرانی‌ها درباره آینده این توافق شده است.

پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا و عدم موفقیت اروپا برای به نتیجه رساندن اقداماتش در راستای حفظ توافق ایران اعلام کرد که اجرای برخی از تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.
اکنون سه کشور اروپایی طرف توافق، یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان در تلاشند تا راهی برای کاهش این تنش‌ها بیابند. به همین منظور، رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته مشاور ارشد خود را به تهران فرستاد تا پیشنهاداتی را برای متوقف کردن وضعیت فعلی و به دست آوردن زمان بیشتر برای بررسی راه‌های احتمالی آغاز مذاکره میان تهران و واشنگتن ارائه کند.

یک مقام کاخ ریاست جمهوری فرانسه در این باره اظهار داشت: ما به رئیس جمهور روحانی گفتیم که پارامترهای یک وقفه و درنگ کوتاه چه خواهد بود و اکنون نیز منتظر پاسخ ایرانی‌ها هستیم اما خواسته آنها بسیار دور از دسترس است زیرا خواهان لغو فوری تحریم‌ها هستند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز شنبه گفت که تهران در صورت لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای آماده مذاکره با واشنگتن خواهد بود.

بنابر این گزارش، جرمی هانت وزیر امورخارجه انگلیس نیز روز دوشنبه در بروکسل برای جلب حمایت فرانسه و آلمان از توافق هسته‌ای تلاش خواهد کرد. وی پیش از عزیمت به بروکسل گفت: اروپایی‌ها علی‌رغم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برای حفظ آن تلاش کرده‌اند. خاورمیانه در حال حاضر نیز یکی از بی ثبات‌ترین نقاط دنیاست اما اگر طرف‌های آن به سلاح هسته‌ای مسلح شوند تهدید علیه بشریت خواهد بود.

وی ادامه داد: من بر اساس نقش رهبری که بریتانیا از خود نشان داده به همراه فرانسه و آلمان برای حفظ توافق و ترغیب ایران به پایبندی کامل به تعهداتش تلاش می‌کنم.

تروئیکای اروپا روز گذشته در یک بیانیه با ابراز نگرانی نسبت به تنش‌های اخیر در منطقه خواستار توقف این وضعیت شدند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۲۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ حجت الاسلام و المسلمین خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر زنجان با بیان اینکه دشمنان ادعای حقوق بشر دارند، گفت: در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیرو‌های نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام، افزود: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد، در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند بنابراین اگر قرار بر این بود که کشور مقابل به تعهدات خود عمل کرد ایران نیز به تعهدات خود عمل کند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه این اقدام ایران مقابل آمریکا یعنی ایستادگی در برابر طاغوت بود، گفت: در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آن ها متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

امام جمعه زنجان افزود: ما از اول گفته بودیم که آمریکا و هم‌پیمانانش به عهد خود وفا نمی‌کنند و در طول ۴۰ سال نیز این بدعهدی خود را نشان داده بودند.

حجت‌الاسلام خاتمی در بخشی دیگر با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در منطقه درحال نقش‌آفرینی است.

دیگر خبرها

  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات