ماجرای پرداخت دستمزدهای نجومی به سوپر استارهای سینما از طرف هدایتی
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۴۷۷۲
باشگاه خبرنگاران جوان: نوزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان بانک سرمایه به ریاست قاضی مسعودی مقام در شعبه ۳ دادگاه اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه وکیل متهم پرویز احمدی در دفاع از موکل خود با استناد به نامهای که موکلش به حیدر آبادی ارسال کرده بود، گفت: برای احراز سوء نیت و عدم سوء نیت به این شخصیت مهم است در جریان نامهای که نوزدهم اسفند ماه به آقای حیدر آبادی نوشته است، توجه کنیم که ساختار نامه نشان میدهد موکل من تا چه اندازه پیگیر حل مشکلات بانک سرمایه بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وکیل احمدی گفت: در بخشی از نامه موکل من به آقای حیدر آبادی گفته است که باید اتکا به نیروی داخل را افزایش داد تا افرادی که به فکر ترک بانک سرمایه افتادهاند، منصرف شوند و در ادامه نیز از آقای حیدر آبادی میخواهند بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی آگهیهای استخدامی غیر شفاف در روزنامه چاپ نشود.
وکیل احمدی گفت: در نامه موکلم به آقای حیدر آبادی آمده است مدیران مالی بانک سرمایه بر اساس رابطههایی کنار رفتهاند و ۵ نفر بر اساس همان رابطه که از بازنشستگان بانک سپه هستند، در حالی که شایستگی سمت دیگری را نداشتند، جایگزین آنها میشوند.
وکیل متهم با اشاره به ادعای برگزاری روزانه دو ساعت جلسه موکلش با حیدرآبادی گفت: در بخش دیگری از نامه آقای احمدی آمده است که بارها از دفتر آقای حیدرآبادی وقت ملاقات میخواستند که در ۴۵ روز گذشته هیچ جلسهای برای دیدار و بررسی مشکلات با آقای حیدرآبادی ترتیب داده نشده است.
موکل متهم با اشاره به کنارگذاشتن افراد متخصص با درجه دکترا گفت: مسئولان بانک سرمایه فردی را که دارای دکترا بود، کنار گذاشته و فردی را با مدرک کارشناسی جایگزین او انتخاب کردند که مسئولان انفورماتیک بانک باشد. این جابجاییها نشان میدهد برخوردهای رابطهمندی در این حوزه وجود داشت که تعادل و عدالت بانک سرمایه را از بین برده است.
وکیل احمدی با اشاره به ۳۱ مورد ابهام بانک مرکزی نسبت به اقدام بانک سرمایه گفت: در نامه موکلم به آقای حیدرآبادی ذکر شده که وی باید هرچه زودتر نسبت به ۳۱ مورد ابهام بانک مرکزی که نسبت به ساختار بانک سرمایه گرفته است، اظهار کند تا در این راستا کمیتهای برای وصول مطالبات تشکیل دهد.
وکیل متهم پرویز احمدی گفت: کمیته وصول مطالبات باید دارای ترکیب مشخصی باشد که کمیته تشکیل شده در بانک سرمایه به هیچ وجه روابط تشکیل کمیته را رعایت نکرد که همین امر موجب شد در نامه موکلم به آقای حیدرآبادی این موضوع مطرح شود.
وکیل متهم احمدی با اشاره به اعطای وام ۷۰۰ میلیارد تومانی گفت: متأسفانه بر اساس نقض نظام بازاریابی و شایسته سالاری اوضاع بانک سرمایه با اعطای وام ۷۰۰ میلیارد تومانی بحرانی شد که این مورد هم در نامه موکلم با آقای حیدر آبادی ذکر شده است.
پس از آن که موکل پرویز احمدی بخشهایی از نامه حیدرآبادی را قرائت کرد، در دفاع از موکل خود ادامه داد: سوء مدیریت موجود در این بخش را در جلسه قبل دادگاه موکلم توضیح داد، اما باید اعلام کنم که در سال ۹۵ موکل من به عنوان مطلع احضار میشود و تحقیقاتی در این باره انجام میگیرد و در ادامه در سال ۹۷ دوباره وی احضار و این بار به علت مدیر بودن وی تفهیم اتهام میشود.
وکیل احمدی با اشاره به ضوابط صدور ضمانت نامهها گفت: طبق اصول بانک مرکزی کنترل صدور ضمانتنامهها از تکالیف شعبه است و در این باره امضاهایی وجود دارد که هم فنی و هم اداری است.
وکیل متهم با اشاره به ماده ۵۶ و ۵۷ بانکهای تجاری غیر دولتی گفت: ماده ۵۶ و ۵۷ بانکهای تجاری غیر دولتی اختیار هیئت مدیره را مشخص کرده و اعضای هیئت مدیره فاقد مسئولیت اجرایی هستند.
وکیل پرویز احمدی گفت: یکی از اهرمهای نظارتی بانک، نظارت اداره بازرسی، حراست و نهادهای نظارتی خارج از بانک هستند، اما من اینجا اعلام میکنم رئیس بازرسی و حراست در این جلسه دادگاه کجا هستند و چه جایگاهی دارند؟
وکیل پرویز احمدی با اشاره به نقش مدیرعامل صندوق فرهنگیان گفت: مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در جلسات هیئت مدیره بانک شرکت میکرد و کل کارکنان بانک میتوانند این موضوع را شهادت دهند که نقش وی هدایت بانک سرمایه بوده که این اقدام خلافی بود که از سوی مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان صورت میگرفت.
وکیل احمدی گفت: مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید داشت که سیستم نظارتی و هیئت مدیره به گذشته بانک کاری نداشته باشد.
وکیل متهم گفت: با بررسی اداره اعتبارات مشخص شد با اعمال نفوذ مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان، دو نفر از مسئولان رده بالای بانک اخراج و افرادی دیگر جایگزین آنها شدند و در ۲۰ اسفند ماه سال ۹۴ حکم عزل موکل من صادر شد که این اقدام نشان از برخورد سلیقهای مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در هیئت مدیره بانک سرمایه است.
پس از دفاعیات وکیل متهم پرویز احمدی، نوبت به رسول قهرمانی نماینده دادستان رسید که در جایگاه قرار گیرد.
قهرمانی گفت: صحبتهای وکیل مدافع در دو راستا صورت گرفت که یکی از آنها رسیدگی به پرونده بانک سرمایه و دیگری دفاع از موکل خود بود.
نماینده دادستان گفت: آقای وکیل طوری صحبت کرد که ما باید اینگونه برداشت کنیم که پرونده بانک سرمایه در دو سال گذشته در حال رسیدگی به جزئیات آن بوده و نیاز نبود ما این پرونده را در دادگاه رسیدگی به مفاسد اقتصادی مطرح کنیم و تنها زمانی این امکان را داشتیم که جنگ اقتصادی صورت گرفته بود.
قهرمانی گفت: سوال من از آقای وکیل این است که محتوای پرونده بانک سرمایه نشان از جنگ اقتصادی ندارد؟
وی با اشاره به تیم فاسد حاضر در بانک سرمایه گفت: تیمی که در بانک سرمایه بزرگترین فساد اقتصادی را رقم زد، همان شبکهای است که بزرگترین فساد در بانک فرهنگیان را انجام داد و همان تیم به بانک سرمایه آمد و شاهد هستیم در بانکهای ملت و صادرات نیز خیمه زدند و آقای وکیل پاسخ من را بدهد اگر این اقدام جنگ نیست، نامش چیست؟
نماینده دادستان با اشاره به شبکه این تیم فساد گفت: شبکه فساد بنا به اطلاعات من در خارج از کشور حضور دارند که ماهانه جلساتی را با اعضای هیئت مدیره برگزار میکند و اسم آن را جلسه هیئت مدیره میگذارند.
نماینده دادستان گفت: بخشی از متهمان دارای یک هزار و ۶۰۰ میلیارد بدهی بانکی هستند که این بدهی آنها را ممنوع المعامله کرده است و تعدادی از این متهمان نیز قصد خارج کردن چمدان طلا از کشور را داشتند.
قهرمانی با اشاره به اینکه بسیاری از پولهای بانک سرمایه از کشور خارج شده است، گفت: در این پرونده پولها از طریق صرافی و قیر از کشور خارج شده و بسیاری دیگر از پولها به شکلهای زیرکانه هزینه شده است.
وی با اشاره به نقش هدایتی در پرداخت مالیات مربیان فوتبال گفت: در قسمتی از پرونده آقای هدایتی ۱۰۰ میلیون تومان بدهی مالیاتی مربی خارجی را تسویه کرد و در قسمتی دیگر، عامل فساد این پرونده به بازیگران سینما دستمزدهای میلیاردی پرداخت کرده است.
نماینده دادستان با اشاره به اینکه گراننمایی بانک سرمایه قریب به ۲ هزار میلیارد تومان است، گفت: یکی از نتایج آن گران شدن مسکن است.
وی در توضیح بیشتر گران نمایی که موجب افزایش قیمت مسکن شده است، گفت: ملکی به ارزش متری ۵ میلیون تومان را بانک ۲۰ میلیون تومان بر میدارد و همین اقدام موجب میشود که قیمت تمام ملکهای اطراف آن خانه به قیمت ۲۰ میلیون تومانی ملک مجاور افزایش پیدا کند و نکته قابل توجه این است که متهمان تسهیلاتی را که گرفتهاند، تبدیل به ملک کردهاند و سوال من از آقای وکیل این است که آیا نمیتوانیم پروندهای با این حجم فساد در دادگاه مبارزه با اخلالگران اقتصادی مطرح کنیم.
قهرمانی گفت: سوال من این است اگر این صندوق برای یکی از فامیلهای متهمان بود، یکی از بیرون میآمد و درخواست تسهیلات میکرد و متهمان قبول میکردند که در حال حاضر میلیاردها تومان از اموال مردم را امضا کرده و در اختیار این افراد قرار دادهاند.
قهرمانی گفت: از صد درصد پرداختی بانک سرمایه به افراد تنها ۶ درصد آن بازگشته و ۹۴ درصد باقی مانده آن نامشخص است.
وی افزود: آقای کلهر دبیر جلسه پای صورت جلسهها امضا میکرد و با استناد به ماده ۱۲۹ آقای بخشایش صورت جلسه را امضا نمیکرد و به دلیل اینکه آقای بخشایش عضویتی ندارد و با این اقدامهای بخشایش پای آقای بخشایش از ماجرا بیرون میماند.
قهرمانی گفت: خود آقای کلهر صورت جلسه امضا میکرد و وقتی کارسازی میشد، آقای کلهر اعلام مخالفت میکرد و طی آن نامه پیوستی صادر و اعلام کرد اشتباه صورت گرفته است و با این روش فکر میکردند میتوانند سلب عضویت کنند.
نماینده دادستان گفت: برای ما فساد مالی آقای احمدی احراز نشده و در بررسیهای صورت گرفته شاهد بودیم اقدام خوبی برای تخصصی کردن بانک از سوی آقای احمدی ارائه شده است و این موضوع حساب او را با آقای بخشایش جدا میکند، اما سوال من این است اگر گزارش غیر کارشناسی به دست آقای احمدی میرسید، چرا باید زیر آن را امضا میکرد؟
اخبار داغ ویدئوی چالش بطری هنرپیشه معروف ساختگی از کار درآمد! +فیلم فیلم: توضیح کارگردان «گاندو» درباره سکانس حاشیهساز هواپیما فیلم: چالش باز کردن درب بطری به صداوسیما رسید! فیلم: خودرو گرانقیمت منشا به آتش کشیده شد! فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدینژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلممنبع: فردا
کلیدواژه: جلسه دادگاه پرونده بانک سرمایه قاضی مسعودی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۴۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زور سرمایه به هنر نمیرسد
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این بخشی از سخنان نایبرئیس هیئتمدیره نماوا درباره اهالی سینماست که در چند روز گذشته واکنشهای بسیاری در پی داشت. اظهاراتی که پس از واکنش تعدادی از اهالی سینما با پاسخ و عذرخواهی روابط عمومی این پلتفرم همراه بود. اما این پاسخ، جواب قانعکنندهای برای اهالی سینما نیست. در این میان واکنش گسترده صنوف خانه سینما به این اظهارنظر توجهبرانگیز شد و هرکدام در بیانیههایی جداگانه خواستار رسیدگی به این موضوع شدند و روابط عمومی خانه سینما هم اعلام کرد هیئترئیسه این نهاد، بررسی موضوع سخنان این پلتفرم را به شورای صیانت خانه سینمای ایران ارجاع داده و در این شورا، درباره آن تصمیمگیری خواهد شد. اما به همین بهانه با همایون اسعدیان، کارگردان و تهیهکننده سینما، نگاهی کلانتر به گسترش پلتفرمها داشتیم و میزان دغدغهمندی آنها در حوزه فرهنگ را واکاوی کردیم و در ادامه شرایط حضور هنرمندان در پلتفرمها را بررسی کردیم که آیا در شرایطی که سینما در وضعیت خوبی به سر نمیبرد، این پلتفرمها هستند که در اولویت فعالان سینما قرار گرفتهاند؟ گفتوگوی روزنامه شرق را در ادامه میخوانید:
چند روزی است صحبت درباره اظهارات نامناسب یکی از مدیران ارشد یکی از پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی واکنشهای زیادی بین اهالی سینما داشته، فارغ از جنس ادبیات مطرحشده که حتما جای نقد دارد، بد نیست به این بهانه نگاهی به گستردگی شبکه نمایش خانگی و اقبال به این پلتفرم بین اهالی سینما و مخاطبانش داشته باشیم. پلتفرمها همزمان با دوران کرونا در ایران به سرعت میان مخاطبان فراگیر شدند و هنرمندان زیادی جذب کار در این حوزه شدند. فکر میکنید این مدیوم مسیر درستی را در این چند سال طی کرده است؟
ابتدا باید اشاره کنم باورم این است که حرفهای این مدیر محترم شاید عامدانه نبوده. شاید روی بیان کلماتش دقت نکرده است. نمیخواهم قضاوتی داشته باشم و ماجرا را صفر یا صد ببینم. انتظار همه ما این است، افرادی که در این سطح مدیریتی قرار میگیرند و در هیئتمدیره یک پلتفرم عظیم هستند، کافی بود اشاره کنند که بعضی از تهیهکنندگان یا بازیگران به تعهدشان یا اخلاقیات پایبند نیستند. در این صورت نهتنها کسی ایرادی نمیگرفت، بلکه تأیید هم میکرد. تصور ما هم این نیست که جامعه منزهی هستیم. جامعه سینما مثل تمام مشاغل دیگر طبعا ضعفها یا قوتهایی دارد. من هم خیلی خوب میدانم برخی از دوستان تهیهکننده یا بازیگر ما در ارتباط با پلتفرمها بدرفتاریها یا بداخلاقیهایی داشتهاند و این حق طبیعی یک مدیر است که از این ماجرا گلهمند باشد. همینطور که ممکن است برخی از دوستان ما هم وقتی پای پول وسط میآید هرکاری بکنند. ولی وقتی این جملات به همه اهالی سینما تسری پیدا میکند، دیگر مورد صنفی است و باید شأن حرفهمان را در نظر بگیریم و موظف هستیم از آن دفاع کنیم. صنوف و هیئتمدیره خانه سینما همگی به این ماجرا واکنش نشان دادند و این حرفها بار حقوقی داشت.
البته مجموعه نماوا عذرخواهی کرد. خودم در چند سال گذشته تنها پلتفرمی که با آن کار کردم نماوا بوده و مشخصا از مدیریت نماوا آقای میرطاووسی جز رفتار محترمانه چیز دیگری ندیدم وگرنه مجدد با این پلتفرم کار نمیکردم. این نبوده که من با این پلتفرم پدرکشتگی داشته باشم و از این جهت واکنشی نشان بدهم. اما واقعیت این است که جهان آینده، جهان تصویر و ویاودیهاست. ما الان دو، سه پلتفرم خوب داریم و همینطور روز به روز به تعدادشان اضافه میشود. بخش عظیمی از تأمین مالی اهالی سینما و تصویر در آینده از طریق همین پلتفرمها خواهد بود. نه اینکه سینما از بین خواهد رفت، در سینما تعداد محدودی فیلم ساخته میشود و تعدادی از اعضا در آن کار میکنند، اما حجم کاریای که این پلتفرمها برای اهالی سینما ایجاد میکنند، قابل مقایسه با تولید فیلم نیست. در دو سال کرونا اگر پلتفرمها نبودند واقعا اهالی سینما وضعیت بدی پیدا میکردند، چراکه در آن مقطع فقط پلتفرمها بودند که سریال میساختند و طی دو سال اگر اشتباه نکنم چیزی حدود ۳۴ سریال توسط دو پلتفرم تولید شد. ما باید از ورود این سرمایهها به این عرصه استقبال کنیم. بهشخصه وقتی متوجه میشوم یک پلتفرم تازه به جمع پلتفرمها اضافه میشود، خوشحال میشوم. میدانم سرمایه زیادی پشت آن است و دیگر بحث ساخت یک فیلم نیست. بحث صدها میلیارد سرمایه است. نه تنها باید استقبال کنیم، بلکه باید تلاش کنیم بمانند، ریشه بدوانند و بتوانند خوراک فرهنگی برای اقشار مختلف مردم فراهم کنند. اما طرف دیگر باید برای دوستانی که صاحب سرمایه هستند مواردی تعریف شود. میدانیم که سرمایه، قدرت میآورد و قدرت سرمایه آنقدر زیاد است که برخی فکر میکنند میتوانند هر گونه رفتاری داشته باشند. باید این را در نظر گرفت که این قدرت سرمایه در عرصه فرهنگ و هنر بدون تعامل با اهالی فرهنگ و هنر موفق نخواهد بود و قطعا در این رودررویی سرمایه شکست میخورد. همینطورکه در رودررویی صداوسیما با هنرمندان، صداوسیما مخاطبش را از دست میدهد و اگر هنرمندانی که میتوانند مخاطب را جذب کنند و بین مردم ریشه دارند و مخاطب دارند، با صداوسیما قهر کنند، بازنده صداوسیما است. این اتفاق میتواند دقیقا برای پلتفرمها هم تکرار شود. اگر دچار این باور شوند که قدرت سرمایه است و اگر پول بدهید، هنرمندان همه کاری میکنند، قطعا اشتباه بزرگی میکنند. واقعیت هم این است که تا به امروز چنین رفتارهایی از مدیران پلتفرمها ندیده بودیم. ممکن است در ذهنیتشان این باور وجود داشته، اما حداقل به این شکل بیان نشده بود. عذرخواهی و پوزشخواهی نماوا را در آن بیانیه به فال نیک میگیرم. یعنی فکر میکنم خود دوستان هم در مجموعه مدیریتی آنجا این نگاه را قبول ندارند و نمیپسندند. ظاهرا منظورشان یک پروژه بوده، ولی من فکر میکنم هیجانزده شدهاند و همه ما را به یک چوب زدهاند و طبیعی هم بود چنین واکنشهایی را از سمت هنرمندان در پی داشته باشد.
در بین صحبتها به وضعیت نابسامان سینما اشاره کردید. میدانیم که دستکم در دو سال گذشته رونق گیشه سینما تنها با تعداد اندکی فیلم آن هم از جنس کمدی اتفاق افتاد و در این شرایط بسیاری از اهالی سینما تمایلی به حضور در این عرصه ندارند و بخشی از این دلزدگی، ظاهرا تکصدایی یا واگذاری عرصه به ساخت فیلمهای کمدی در سینماست.
صحبتکردن درباره سینما با صحبتهایی که شما اشاره کردید کمی پیچیده است. ما در دو سال گذشته و مشخصا سال گذشته از جهت گیشه رونق خوبی را تجربه کردیم. اما این رونق محصول نهایتا پنج فیلم بود. صاحبان سالنهای سینما خوشحال هستند، چون در واقع توانستند ضرر دوران کرونا را جبران کنند و این تعداد فیلم کمدی برای آنها سودده هم بوده است. اما پنج فیلم کلیت سینما نیست. ما نمیتوانیم خوشحال باشیم که چهار فیلم ۸۰۰ میلیارد فروختهاند و در کنارش مثلا ۵۰ تا فیلم روی هم ۲۰۰ میلیارد فروختهاند. این یعنی ضرر سینما. بحثم فقط فیلم اجتماعی نیست. فیلمهای عاشقانه، پلیسی، معمایی را هم از دست دادیم. از ژانرهای دیگر غافل شدیم.
البته بخشی از انتقادها از سمت فیلمسازان در یکی، دو سال گذشته بهدلیل ندادن پروانه ساخت به فیلمهای اجتماعی است.
اینجا نمیتوانیم یک جا را مقصر بدانیم و بگوییم که اگر اینجا درست رفتار میکرد، همهچیز درست پیش میرفت. اگر بگوییم شورای پروانه ساخت سختگیری میکند، جواب آنها هم این است که کدام کارگردان نامی ما فیلمنامه داده و ما رد کردهایم؟ موضوع اینجاست که فیلمنامهای ارائه نمیشود. باید بررسی کنیم چرا فیلمنامه به شورای پروانه ساخت ارائه نمیشود؟ از طرف دیگر، هزینه تولید فیلم به شدت بالا رفته است. یک فیلم با کمترین هزینه در شرایط فعلی، حداقل ۲۵ میلیارد تومان هزینه دارد و این یعنی۷۰، ۸۰ میلیارد تومان فروش برای اینکه بتواند به پولش برسد. تنها فیلمهایی که فروش بالای نوروز را به خودشان اختصاص دادند، فیلمهای کمدی بودند. فیلمهایی در ژانرهای دیگر مثل «بیبدن» یا «مست عشق» با وجود اینکه مخاطب دارند، بعید میدانم به فروش فیلم «تمساح خونی» برسند و اگر فیلمهای دیگر در گیشه پاسخگو نیستند، به این دلیل است که هزینه تولید بالا رفته. این هزینه تولید چطور بالا رفته است؟ یک بخش از آن شرایط کشور است و تورم وحشتناکی که بهخاطر آن همه چیز بالا رفته. دستمزد بازیگران به شدت بالا رفته است. اتفاقا در این موضوع پلتفرمها مقصر هستند. همین افرادی که امروز به بازیگران حمله میکنند، خودشان برای اینکه مخاطبان بیشتری جذب کنند، بازیگران مطرح را جذب کردند و دستمزدهای عجیب و غریب پرداخت کردند. یک بار تلویزیون سالها قبل این کار را انجام داد و یک جهش در دستمزدها ایجاد کرد. در چند سال گذشته هم پلتفرمها این کار را انجام دادند و هزینهها را در سینما بالا بردند. بازیگران در سریال حیرتانگیز دستمزد میگیرند و طبیعتا برای یک فیلم سینمایی پرداخت رقمهای بالا به بازیگران ممکن نیست. اما موضوع مهم این است که تحولاتی در کشور اتفاق افتاده که این تحولات جامعه ما را ۱۰ پله جلو برده است. خیلی از فیلمسازان ما دچار سردرگمی هستند. فیلمنامهای که دو سال پیش برای آنها جذاب بوده، امروز حس میکنند موضوعیت ندارد. جامعه آنچنان دچار تحول شده که عملا فیلمسازان را سردرگم کرده است. اگر بسیاری از فیلمسازان ما فیلمنامه به شورای پروانه ساخت نمیدهند، به این دلیل است که نمیدانند باید چه کار کنند. اگر نتوانیم توقع فرهنگی مردم را برآورده کنیم، شکست میخوریم. نمیدانیم چه چیزی بسازیم که پاسخگوی زمانه ما باشد و این یک معضل دیگر است.
پس فکر نمیکنید در این شرایط پلتفرمها در مقابل سینما ایستادهاند.
من معتقد نیستم سینما در مقابل پلتفرمها از بین رفته است. سینما تبدیل میشود به یک مراسم. تبدیل میشود به یک ضیافت. فردی که از خانه بیرون میآید و هزینه میکند و سینما را انتخاب میکند، تمایل به دیدن فیلم مفرح در سینما دارد. در شرایطی که حال روحی و اجتماعی مردم خوب نیست و مرتب داریم با مشکلات دست و پنجه نرم میکنیم، مخاطب سینما این زمان را برای دیدن فیلم کمدی صرف میکند. برای اینکه دو ساعت حواس مخاطب به چیز دیگری غیر از مشکلاتی که روزمره با آن دست و پنجه نرم میکند پرت شود.
حالا اگر همین دو ساعت، دردهای خودش را در فیلم هم ببیند قطعا سینما برایش وسوسهانگیز نیست. ما قبلا هم این وضعیت را داشتیم. هر وقت شرایط روحی و روانی جامعه خوب بوده فیلمهای اجتماعی خیلی خوب پاسخ داده و درست در شرایطی که وضع روحی جامعه بد است اتفاقا فیلمهای اجتماعی جواب نمیدهد. اصلا باور نمیکنم که این فیلمهای کمدی ما باعث شده فیلمهای اجتماعی فروش نرود. فیلمهای جدی ما در غیاب فیلمهای کمدی همینقدر فروش میرود. چون اساسا تمایل برای دیدن آن فیلمها وجود ندارد. واقعیت این است سال گذشته فیلمهایی که در جشنواره دیدم یک شکست سنگین برای فیلمهای جدی خواهد بود. نمونهاش را در هفت، هشت فیلمی که در عید اکران شد دیدیم. به جز فیلم «تمساح خونی» و «بیبدن» باقی فروشها شکست خوردهاند. نمیتوانم بگویم این میان مقصر «تمساح خونی» است. امسال هم تا آخر سال هفت، هشت فیلم کمدی داریم که سالنداران از فروش این فیلمها راضی خواهند بود. اما این کلیت سینما نیست. کلیت سینما در معرض خطر است.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900027