Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:51:15 GMT

حدود یک سوم از آب انبارهای تاریخی نایین فعال است

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۵۱۳۹

حدود یک سوم از آب انبارهای تاریخی نایین فعال است

محمود مدنیان محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، نائین را "شهر آب انبارهای تاریخی" دانست و افزود: تنوع و نحوه معماری آب انبارها از جمله در پاشیر، بادگیر و مخازن آب، از ویژگی‌های این آثار تاریخی در نائین است.
وی گفت: ویژگی آب انبارها باعث شده است تا گردشگران، محققان و پژوهشگران زیادی از نقاط مختلف کشور و جهان برای بازدید این شاهکارهای معماری به شرق استان اصفهان سفر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدنیان افزود: ذخیره آب این بناها در گذشته از باران و برف تأمین می‌شده اما اکنون با آب سالم شهری آبگیری می‌شود.
وی گفت: معصوم خانی، دوقلو (خان)، نوآباد، محمد قاسم و صحرای محمدیه از معروف ترین آب انبارهای نائین است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نائین، شمار آب انبارهای ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور را ۱۲ باب عنوان کرد.

رئیس اداره آب و فاضلاب نائین نیز گفت: امسال با توجه با کم آبی ۴۶ آب انبار سنتی این شهرستان برای مصرف آب آشامیدنی اهالی با رعایت موازین بهداشتی آبگیری شد.
حسن میری افزود: این آب انبارها بعد از گذشت قرن‌ها هنوز هم در تابستان فعال است و هر سال در زمستان آبگیری می‌شود و در تابستان، مردم از آب خنک آن استفاده می‌کنند.
میری با اشاره به وجود ۱۳۰ آب انبار در این شهرستان گفت: امسال ۶۰۰ میلیون ریال برای مرمت و بازسازی آب انبارهای شهرستان هزینه و سه آب انبار خیرساز جدید نیز در شهرک قائمیه و میدان امام حسین نائین و شهر انارک با ۱۶ میلیارد ریال هزینه احداث شد.

آب انبار، بنایی است که پیشینیان کویرنشین ایران برای ذخیره آب در زمستان و مصرف آن در تابستان، مواقع خشکسالی، کم آبی و جنگ می ساختند.
عمده این بناها به شکل زیرزمین با راه پله دسترسی ساخته می شده و منبع تأمین آب آن بارش‌های زمستانی بوده که منبع مطمئنی از آب خُنک، گوارا و در عین حال سالم را برای تابستان کویر نشینان فراهم می‌کرده است.
شهرستان نائین با بیش از ۳۹ هزار نفر جمعیت دارای یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی است.

۷۱۳۶/‏۶۰۲۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نایین آبرسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۵۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح چهارمین پایگاه موتورلانس آذربایجان‌غربی در مهاباد

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: چهارمین پایگاه موتورلانس اورژانس استان، صبح امروز در شهرستان مهاباد افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، فرزین رضازاده، امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در افتتاح مرکز موتور آمبولانس شهرستان مهاباد اظهار کرد: استفاده از دستگاه‌های موتور آمبولانس در کشور و در شهرهای پرترافیک در راستای کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار توسط کارشناسان اورژانس راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: در تلاش هستیم با استفاده از موتورلانس‌ها در شهرستان‌های پرترافیک استان و در ساعات پیک ترافیک، شاخص زمانی رسیدن بر بالین بیمار را کاهش دهیم.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: موتورلانس‌ها در شرایط بدی آب‌وهوا اعم از باران و برف به‌دلیل احتمال حادثه برای کارشناسان موتورلانس فعالیت ندارند و در شیفت‌های صبح و عصر فعال هستند.

رضازاده ادامه داد: این پایگاه، نخستین پایگاه موتورلانسی در جنوب استان و شهرستان مهاباد و چهارمین پایگاه موتورلانسی فعال در استان آذربایجان‌غربی است و پیش از این سه پایگاه موتورلانس در مرکز استان فعال شده است.

به گزارش ایمنا، شهرستان مهاباد با دارا بودن ۱۰ پایگاه اورژانس شامل چهار پایگاه شهری، پنج پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه موتورلانس به صورت شبانه‌روزی خدمات اورژانسی را به نیازمندان و مصدومان ارائه می‌دهد.

کد خبر 748662

دیگر خبرها

  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • کشف بیش از ۲ تن شکر احتکار شده در زیرکوه
  • برگزاری دوره تربیت مربی کد ۳ هلال‌احمر اصفهان به میزبانی شهرستان نایین
  • کشف محموله ۱۴ کیلویی تریاک داخل اتوبوس در نائین
  • کشف ۲۲ تن برنج احتکار شده در خراسان جنوبی
  • کشف انبار کالای قاچاق در اهواز
  • ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا
  • افتتاح چهارمین پایگاه موتورلانس آذربایجان‌غربی در مهاباد
  • کشف ۴/۵ میلیارد ریال مواد غذایی احتکاری در کاشمر
  • توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود