Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سازمان میراث فرهنگی با ثبت ملی باغستان قزوین، به حفظ آن کمک کرده است و گرنه تخریب کامل باغستان در سال‌های آینده قطعی بود.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از قزوین، علی اصغر مونسان در نشست با سمن‌های مرتبط با باغستان و باغداران سنتی قزوین افزود: سازمان‌های مردم نهاد این حوزه مقابل بسیاری از تصمیمات اشتباه مدیران دستگاه‌های اجرایی ایستادگی کرده اند که نمونه بارز آن مقاومت در مقابل عبور پل از میان باغستان سنتی شهر قزوین بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: خوشبختانه با این ایستادگی‌ها اخیراً شورایعالی معماری و شهرسازی رأی به تغییر مسیر پل و عبور ندادن آن از باغستان سنتی داد.

مونسان ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی متولی اصلی باغستان‌های سنتی نیست اما در همین راه منشأ اثرات خیر شده و با ثبت ملی باغستان به حفظ آن کمک کرده است و گرنه تخریب کامل باغستان در سال‌های آینده قطعی بود.

وی با بیان اینکه ثبت ملی آثار تاریخی، دائمی و غیر قابل تغییر است، اظهار داشت: تحقق این موضوع که برای حفاظت بهتر از باغ‌های سنتی فضاهایی در آنها به باغداران اختصاص یابد به خاطر تجربه‌های تلخ گذشته در مناطق دیگر کشور قدری دشوار است.

مونسان خاطرنشان کرد: در همین اطراف تهران و دماوند که فضاهای ۸۰ متری به صاحبان باغ‌ها داده شد این امر موجب سو استفاده‌های زیادی شد و به تدریج صدها ویلای غیرمجاز در آن احداث شد بنابر این در این خصوص باید با دقت بیشتری تصمیم گیری کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: البته یگان حفاظت هم باید مراقبت جدی از این میراث بزرگ ملی داشته باشد تا از تخریب آن جلوگیری شود.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال آثار تاریخی دماوند صنایع دستی و گردشگری مردم نهاد باغستان قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۸۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: امروز مجموعه ارزشمندی از اشیاء باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران وارد کرمان شد که همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه‌های استان به نمایش گذاشته خواهد شد. 

سعید شاهرخی گفت: این اشیاء که از موزه ملی ایران (موزه مادر) انتخاب شده، امروز به کرمان انتقال یافت و همزمان با هفته میراث فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان اظهار کرد: بخشی از اشیاء این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی به دست آمده است. 

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اشیاء مجموعه انتقالی، اشیاء حاصل از حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت است که در اوایل دهه ۸۰ از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور باز گشته است.

شاهرخی افزود: بخشی از اشیاء مجموعه نیز متعلق به تپه گاوکشی در اسفندقه جیرفت است که در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده که این اشیاء به دوره نوسنگی و حدود۸۸۰۰ سال پیش از این تعلق دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • مسئولان، پای کار حل مشکل کشاورزان بیایند
  • آغاز به کار طرح مدرسه هنر در کاشان
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی