Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-05@03:05:16 GMT

«بَخون خوشرو»؛ فراتر از یک قطعه موسیقایی 

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۸۲۷۱

«بَخون خوشرو»؛ فراتر از یک قطعه موسیقایی 

در کنار زیبایی‌ها و جاذبه‌های فنی و تکنیکی این اثر که آن را به قطعه‌ای گوش‌نواز و خاطره‌انگیز تبدیل کرده است، قدرشناسی و به جا آوردن حق شاگردی و استادی در این اثر به طور برجسته‌ای خودنمایی می‌کند که ارزش آن را چندین برابر بیشتر از یک اثر صرف موسیقایی کرده است. «شعبان نادری رجه» (کوهیار سوادکوهی) شاعر توانمند تبری‌سرای مازندرانی در این اثر به قدر کفایت و نهایت احترام، رسم استاد و شاگردی را به جا آورده و در ابیاتی زیبا و از دل برآمده که بیشتر به دعا برای سلامتی استاد شباهت دارد، پایه‌ای برای تولید یک اثر موسیقایی ارزشمند ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نادری را سال‌هاست می‌شناسیم. از اوایل دهه ۷۰ که از سفره موسیقی استاد بهره‌مند شدم تا امروز وی را در کنار استاد دیده‌ام. از زمانی که دانشجویان مازندرانی در شهرهای مختلف کشور، برنامه‌ای تدارک می‌دیدند و از «عمو خوشرو» دعوت می‌کردند تا برایشان هنرنمایی کند، نادری همراه ایشان بود. استاد خوشرو هم با ذوق و هوش سرشارش همیشه به دنبال بهترین و اصیل‌ترین کلام مازندرانی بود تا اندیشه‌های والای هنر بومی ما را جلوه‌گری کند و چه اشعاری بهتر و زیباتر از کلام شعبان نادری؟

انتشار آلبوم‌های موسیقی 

ده‌ها کاست و ده‌ها کنسرت از استاد خوشرو که بر پایه شعرهای شاعر کوهستان‌های سوادکوه استوار و برنامه‌ریزی شده گواه است که ظرفیت شعری نادری بی‌نهایت و نامحدود است؛ اشعاری که گاه آنقدر اصالت و قدمت دارند که با خواندن یا شنیدنشان انگار صفحه تاریخ این سرزمین را کنار زده‌ای و از اعماق قرون این شعرها را می‌شنوی. هزار سال درد و رنج اهالی کوهستان، هزار سال زندگی اجتماعی، مشاغل، شادی و غم، درخت و پرنده، سبزه‌زار و شالیزار آنچنان در قالب واژه در جان شعری نادری رسوخ کرده که شعرهایش به بخشی از فرهنگ و اصالت مازندران پیوند خورده است.

شعر نادر با صدای عمو

استاد خوشرو که طرفداران «عمو» صدایش می‌زنند، برخی از کارها و شعرهای نادری را آنچنان قوی و در اوج می‌داند که بارها با شنیدن آن، اشک ریخته و بعضی از این دوبیتی‌ها را اوج شعر مازندران اعلام کرده است. در روزهایی که استاد خوشرو در بستر بیماری است و درد بر پیکره ایشان مستولی شده بارها از نادری خواسته شده تا به عنوان شاگرد به همراه دوستان به عیادت ایشان برود و وی با به جا آوردن حداقل عیادت، همیشه عنوان می‌کند که نباید در این شرایط مزاحم استاد شویم. نادری بر این باور است که شاید استاد دلش نخواهد طرفدارانش او را در این شرایط ببینند و خاطرات خوش آنان دستخوش تغییر شود.  

شعر آخر 

این شاعر می‌گوید: نمی‌خواهم چهره اسطوره موسیقی مازندران را بی‌رمق ببینم. دلم می‌خواهد صورت مردانه و تاریخی استاد برای همیشه در ذهنم ماندگار شود. شعر آخر این هنرمند گواه همین نگرش اوست. آغاز کار با یادآوری دوبیتی معروف «چاربیداری حال» آغاز می‌شود و چه زیبا حال و احوال استاد را نشان می‌دهد.  نادری که با راهنمایی استاد «عبدالله خوشرو» برادر استاد خوشرو به ایشان معرفی شد، همیشه قدردان عموخوشروی موسیقی مازندران بوده که با خوانش شعرهایش، جانی تازه به وی بخشیده است.

دل مردم؛ خانه شاعر 

«شعبان نادری رجه» از مفاخر ادبی مازندران-که شاید برخلاف بسیاری از هم‌صنف‌هایش، در جمع‌ها و گروه‌ها و انجمن‌ها حضور پیدا نمی‌کند-در دل مردم جای دارد. اشعارش از کوه تا دشت، از مراتع مازندران تا دریا و حتی در برخی از استان‌ها ورد زبان است.  برخی از دوبیتی‌ها و رباعی‌هایش شکل ضرب‌المثل به خود گرفته است و خیلی‌ها فکر می‌کنند این اشعار، از صدها سال پیش مانده است؛ در حالی که شاعر این شعرها، در کنارمان حضور دارد و همه افتخارش این است که شعرهایش در کف جامعه و بر زبان همشهریانش جاری است.  

نادری با سرودن شعر «بَخون خوشرو» که با صدای گرم و زیبای «اکبر رستگار» همراه بود، نشان داد در وادی هنر قدردان استاد و معلم خود است. صدای استاد خوشرو با اشعار نادری سال‌هاست گرمابخش فضای موسیقایی و زندگی اهالی این دیار است. در روزهایی که مازندران از نبود شاعران بومی‌سرای قدرتمند رنج می‌برد و آثار منتشر شده در حد و اندازه‌های فرهنگ ما نیست، خواندن شعرهای وی برای علاقه‌مندان به فرهنگ این مرز و بوم موهبت است.

کد خبر 447875

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۸۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: خسارت حمله به رفح فراتر از حد انتظار است/ سازمان جهانی بهداشت: حمام خون به راه می‌افتد

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «آسوشیتدپرس» به نقل از منابع آمریکایی نوشت که (رژیم) اسرائیل این هفته طرح خود برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی پیش از عملیات احتمالی در رفح را به مقام‌های دولت بایدن اطلاع داده است.

منابع وابسته به دولت واشینگتن که مجاز به اظهارنظر علنی نبودند و با این شرط که نامشان فاش نشود قبول کردند تا درباره این موضوع حساس صحبت کنند، گفتند که طرح تفصیلی اسرائیلی‌ها، دیدگاه دولت ایالات متحده مبنی بر اینکه پیشبرد عملیات نظامی در رفح باعث به خطر افتادن جان تعداد زیادی از غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی خواهد شد را تغییر نداده است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، علی‌رغم هشدار‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقام‌ها غربی مبنی بر اینکه حمله به رفح، منجر به افزایش وحشتناک آمار تلفات غیرنظامیان و وخیم‌تر شدن بحران انسانی در غزه خواهد شد، پافشاری کرده است که در هر صورت، عملیات نظامی را در رفح انجام دهد.

واکنش آمریکا

در همین رابطه، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، مدعی شد: موضع ما ثابت است و باید قبل از تصمیم اسرائیل برای ورود به رفح، یک طرح روشن برای حفاظت از غیرنظامیان ارائه شود.

وی در عین حال اذعان کرد که عملیات بزرگ ارتش اسرائیل در رفح خسارتی فراتر از حد انتظار (حد قابل قبول) به همراه خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از امکان تشکیل کشور مستقل فلسطینی با حفظ امنیت اسرائیل سخن گفت.
با این حال، وی جنبش حماس را به کارشکنی در مسیر آتش بس متهم کرد و مدعی شد: تنها مانع بین ساکن غزه و آتش بس، حماس است.

بلینکن در نهایت مدعی شد: ما منتظر هستیم تا حماس با آتش بس و آزادی گروگان‌ها موافقت کند.

هشدار سازمان جهانی بهداشت

همزمان، «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت بار دیگر درباره هرگونه حمله زمینی رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه هشدار داد و خواستار توقف جنگ شد. 

وی طی پستی در شبکه اجتماعی، نوشت که سازمان جهانی بهداشت عمیقاً نگران است که «عملیات نظامی در سطح وسیع در رفح غزه ممکن است منجر به حمام خون شود و سیستم بهداشتی را که از پیش فروپاشیده، تضعیف کند».

این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی همچنان در حال بمباران مناطق مختلف رفح است و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر انجام حمله زمینی به این منطقه با ادعای نابودی آخرین گردان‌های حماس پافشاری می‌کند. هرچند که کشور‌های اروپایی، ایالات متحده آمریکا به عنوان متحدان اصلی رژیم اسرائیل از نتانیاهو می‌خواهند که از این اقدام پرهیز کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «نادری» سرلیست «جام» برای مرحله دوم انتخابات شد
  • لیست نهایی جامعه اسلامی مهندسین برای انتخابات مشخص شد+ اسامی
  • لیست جامعه اسلامی مهندسین برای دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • آمریکا: خسارت حمله به رفح فراتر از حد انتظار است/ سازمان جهانی بهداشت: حمام خون به راه می‌افتد
  • هوشمندسازی ساختمان: خانه‌ای که فراتر از تصورات شماست
  • بلینکن: حمله به رفح خسارتی فراتر از انتظار به همراه دارد
  • حزب‌الله: قدرت مقاومت فراتر از آن است که به نمایش گذاشته است
  • فراتر از یک وینگ‌‌ بک همچون الخاندرو گریمالدو در بایرلورکوزن
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • یک استقلالی و نمایش مطمئن در چپ تراکتور