Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:37:14 GMT

دستان توانمندی که بهشت خلق می کند

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۹۹۲۳

دستان توانمندی که بهشت خلق می کند

پس از روزها هماهنگی و انتظار وعده دیدارمان با حاج منوچهر گرماگرم ظهر ۲۳ تیر بود، زیر زِلّ آفتاب منتظر رسیدن ما بود تا نکند راه را گم کنیم، با خوشرویی و مهربانی وصف ناشدنی به استقبالمان آمد، تنها نبود، همسر و فرزندانش، عروس و نوه هایش نیز همراهش بودند و در مزرعه کمک حالش...

زمینی که زمانی کوره آجر پزی بوده و با زحمت شبانه روزی «حاج منوچهر برزگر» و دستان زحمتکش وی اصلاح شده تا حالا به مزرعه ای بزرگ تبدیل شده است که اگر قطعه ای از بهشت بنامیمش، گزافه نگفته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاج منوچهر ۷۴ سال دارد و به گفته خودش از بچگی در کنار پدر به حرفه باغداری و کشاورزی مشغول بوده و تا امروز که باغداری نمونه است و در پرورش انواع و اقسام میوه های بهشتی استاد است.

تا حالا این همه آلبالو را یکجا ندیده بودم، تمام بدن درختان پُر از مرواریدهای سرخی است که دائم به ما چشمک می زند و نمیدانم چطور از این همه زیبایی و نعمت خدادادی عکس بگیرم، حاج منوچهر تُندتُند گام بر می دارد و ما غرق در فراوانی آلبالو در لابلای درختان جا می مانیم.

برداشت حدود ۳۰ تن آلبالو از ۲ هکتار باغ

در حین راه رفتن در میان انبوهی از درختان پربار آلبالو برایمان توضیح می‌دهد، جهاد کشاورزی خیلی به من کمک کرد، از سالی که شروع به کار کردم همراهم بودند و تسهیلات دادند تا بتوانم باغ را از مراحل کشت گندم، نخود کاری، لوبیا و یونجه شروع کنم و تا به کشت انواع میوه برسم.

مزرعه ۱۰ هکتاری «حاج منوچهر برزگر» انتهایش مشخص نبود، پُر بود از انواع درختان میوه که از این میزان ۲ هکتار آن مختص آلبالو بود و برای صرفه جویی در آب، پنج هکتار از باغش مجهز به سیستم آبیاری نوین غرقابی و بارانی بود و به گفته حاج منوچهر اولین کسی است که این سیستم را در منطقه پیاده کرده است.

حاج منوچهر بسیار خوشحال است از بارندگی امسال، لطف و بزرگی خدا را شکر می‌کند و می‌گوید: همیشه از خدا رزق و روزی حلال خواسته‌ام و با وجود اینکه سود زیادی عایدمان نمی‌شود، اما هیچ ادعایی هم ندارم.

عشق به باغداری و کشاورزی موجب شده حاج منوچهر از سختی کار خم به ابرو نیاورد، تمام وقتش را در باغ سپری می‌کند و دستمزدش از این همه همت و تلاش شبانه روزی اش برداشت سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تن آلبالو از ۲ هکتار باغ است که او را در پله نخست تولید این محصول قرار داده است.

همراهی جهاد کشاورزی، مشوّق من در کار

البته حاج منوچهر ادعا می‌کند که اگر سرمازدگی و آفت بر درختان آلبالو چمبره نزند، هر سال تولید ما بیشتر از سال گذشته است و از هر هکتار می‌توانیم بیش از ۲۰ تن برداشت کنیم.

او تاکنون با همراهی جهاد کشاورزی این شهرستان دوره‌های آموزشی زیادی را در حوزه باغداری به ویژه تولید آلبالو در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور فرا گرفته و با اشتیاق می‌گوید: قرار بود یک دوره آموزشی نیز به یکی از کشورهای خارجی بروم که هزینه این سفر بالا بود و نتوانستم این دوره را به کارنامه کاری ام اضافه کنم.

امسال اما بخت با بخش زند و شهر زنگنه یار است و نعمت و فراوانی آلبالو در این خطه از شهرستان ملایر موج می زند، دست اندرکارانش پیش بینی کرده‌اند که امسال حدود ۱۸۰۰ تن آلبالو از سطح ۴۵۰ هکتار باغ‌های آن برداشت شود.

حاج منوچهر در این میزان تولید نقش مهمی دارد و برداشت آلبالو را از باغی که حاصل دسترنج چندین و چند ساله‌ای است را از ۲۰ روز گذشته آغاز کرده و روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ کارگر او را در برداشت این محصول یاری می‌دهند و تا بیش از ۲۰ روز دیگر ادامه دارد.

وی افتخار دارد که مسئولان بلند پایه‌ای همچون وزیر جهاد کشاورزی در دهه ۷۰ از باغش بازدید کرده‌اند و برای کشت آلبالو هر سال از مسئولان تقدیرنامه دریافت می‌کند.

یک هکتار از باغ حاج منوچهر به کشت آلبالوی محلی و یک هکتار دیگر به کشت آلبالوی پیوندی / مجارستانی / اختصاص دارد و حدود هفت سال پیش کشت آلبالوی پیوندی را آغاز کرده و محصولش در استان بی نظیر است.

و باز هم با سخنان شیرین و لهجه لُری حاج منوچهر قدم زنان در باغ همراه می‌شویم، اگر چه گَرد سفیدی روی موهای او نشسته است، اما دلش جوان است و از کار در باغ احساس خستگی نمی‌کند، بلکه آن چیزی که باغدار نمونه را رنج می‌دهد، واسطه‌ها و دلالانی است که نمی‌گذارند کشاورز و باغدار طعم تلاششان را بچشند و محصولات به قیمت واقعی به دست مردم برسد.

سود اصلی آلبالو، نصیب دلالان می‌شود

او عاجزانه از مسئولان درخواست می‌کند: خودشان مسئول خرید و عرضه محصول به بازار باشند و دست دلالان را کوتاه کنند.

حاج منوچهر برزگر از دولت درخواست کمک می‌کند و می‌گوید: محصولی که سَرِ زمین به قیمت ۵۰ هزار ریال از کشاورز می خرد، به قیمت ۶۰ هزار ریال به مصرف کننده بدهد، در حالی که اگر واسطه‌ها وارد بازار شوند، این محصول در نهایت با قیمت ۱۵۰ هزار ریال در مغازه‌ها به دست مصرف کننده می‌رسد.

یکپارچه نبودن اراضی کشاورزی از دیگر دغدغه‌های حاج منوچهر است که بار دیگر از مسئولان درخواست یاری می‌کند با یکپارچه سازی اراضی کشاورزی برای بازدهی بیشتر محصولات به ما کمک کنند.

او که در صدد توسعه محصول و صادرات آن به بازارهای خارجی است می‌گوید: آلبالوی تولیدی ما در بسیاری از استان‌های کشور مصرف می‌شود و چنانچه مازاد محصول داشته باشیم، با همکاری مسئولان به ویژه جهاد کشاورزی می‌توانیم آلبالو را به کشورهای خارجی صادر کنیم.

حاج منوچهر برزگر از همراهی همسر و فرزندانش دلش قُرص است و با خنده‌ای امیدوارانه نوه اش را بغل می‌کند و از من می‌خواهد عکس یادگاری از آنها بگیرم.

این باغدار نمونه موفقیت‌های زیادی را در کارنامه باغداری و کشاورزی خود دارد و کسب رتبه نخست استان در کشت گندم و یونجه در سال اول کاری، رتبه برتر در کشت ذرت، لوبیا، آلبالو و گیلاس از جمله این افتخارات است که طی سال‌های متوالی کسب کرده است.

سیب گلاب، زردآلو، انواع آلو، گیلاس و گلابی و گردو از دیگر میوه های موجود در باغ حاج منوچهر است که وی را شاید متمایز کرده و میوه های باغش را طوی انتخاب کرده است که از شروع فصل بهار تا زمستان میوه دارد.

حاج منوچهر که برکت باغش را تعارف انواع میوه به مردم و رهگذران و شکر نعمت خداوند می‌داند، با گذری به دوران جوانی و اولین سفرش به خانه خدا، خاطراتش را برای ما مرور می‌کند و از عمری که از خدا گرفته، شکرگزار است و با دستان بخشنده‌اش ما را با چای ذغالی با آب چشمه و میوه های باغش بدرقه می‌کند...

۷۵۲۸/‏۲۰۸۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زنگنه برداشت محصول ملایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۹۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد ارتش

به گزارش خبرگزاری مهر، هیأت نظامی جمهوری آذربایجان با حضور در تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش از توانمندی‌ها و آمادگی‌های رزمی این تیپ بازدید کرد.

در این بازدید کارکنان تیپ ۶۵ در حضور هیأت نظامی جمهوری آذربایجان با اجرای رزمایش‌های متنوع در حوزه مبارزه با تروریسم، رهایی گروگان و… توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند.

کد خبر 6095490

دیگر خبرها

  • این شهرها بهشت جیب‌بُرها است
  • عکس| منوچهر هادی فیلم بازی می‌کند؟
  • پرشدن کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه درپی بارش‌های اخیر
  • دستبند پلیس عنبرآباد بر دستان قاتل فراری
  • قطعه ای از بهشت در زمین + فیلم
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران
  • دستبند پلیس آگاهی آذربایجان غربی بر دستان کلاهبردار میلیاردی
  • بازدید هیئت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد ارتش
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد ارتش
  • پیکر شهید فانی روی دستان مردم شهرستان طبس + تصاویر