Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

عبدالحمید مرتضوی بریجانی، از حقوقدان های نامزد عضویت در شورای نگهبان، در جریان بررسی صلاحیت ها، پشت تریبون قرار گرفت و بعد ارائه توضیحاتی درباره رزومه تحصیلی خود، گفت: در مسئولیت قضایی را از پایین ترین رده آغاز کردم و امروز در دیوان عالی کشور در بالاترین رده یعنی رییس شعبه عالی کشور مسئولیت دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مجموع سی و پنج سال سابقه اداری دارم و قاضی عالی رتبه دیوان عالی کشور هستم.

وی با بیان اینکه، همه قوا در کنار شورای نگهبان و دیگر نهادها در یک نظام و کشتی واحد هستند، گفت: من یک قاضی هستم و  سوگند یاد کردم در اجرای عدالت از هیچ تلاشی دریغ نکنم بدیهی است که از یک قاضی انتظاری جز این نیست که قوانین را تحت نظر داشته باشد، قانون ساسی را در رتبه اول قرار دهد و بعد به قوانین عادی توجه کند و به اسناد بالادستی بی توجه نباشد.

مرتضوی ادامه داد: ما در جایگاه قاضی در بررسی پرونده ها بدون دیدن اسناد و مدارک اصلا تصمیم گیری نخواهیم کرد. این نقش و رویکرد یقینا در جایگاه حقوقدانی شورای نگهبان تفاوت نخواهد کرد، بلکه رنگ بیشتری خواهد گرفت و استقلال بیشتر خواهد شد. 

وی با تاکید براینکه انتخابات و نظارت بر قونین مهمترین مسئولیت های شورای نگهبان است خاطرنشان کرد: دغدغه های عمده ای دوستان داشتند که حتما لحاظ می شود. یکی از نکاتی که دوستان مجلسی اشاره کردند احساسی که در آنها وجود دارد که ما بعد از اینکه از اینجا عبور کنیم از نمایندگان فاصله می گیریم.هرگز اینگونه نخواهد بود. شما منتخبان مردم هستید و در اختیار مردم و در دسترس مردم هستید و ما منتخبان شما و همکااری که شما انجام می دهید یقینا مدنظر خواهد بود و یقینا باید تعامل ارتباط بیشتری برقرار شود تا آنچه شایسته ملت است با نحو بهتری پیش برده شود. 

وی خطاب به نمایندگان گفت: گاها گلایه هایی از برخی عزیزان داشتید که امروز روزش است که کسی را انتخاب کنید که بعدا اگر تصمیمات شما را ارزیابی کردند گلایه ای وجود نداشته باشد. ایجاد رابطه متقابل، بسیار کارامد و موثر خواهد بود. نتیجه غلبه عقل جمعی بر عقل فردی بر هیچ کسی پوشیده نیست. یقینا این تصمیمات از معقولیت بیشتری برخوردار خواهد شد. 

مرتضوی گفت: همه نمایندگان باید با استقبال کامل بتواند کامل تصمیم سازی کنند. باید به نحوی کارها انجام شود که هزینه های تصویب قانون بیشتر از هزینه های اجرا شود. باید به نحوی قانون تصویب شود که عمر قانون طولانی شود تا اینگونه اعتبار مجلس و قانون بیشتر می شود. اگر بتوانیم در جریان تصویب عاقلانه تر کار کنیم در زمان اجرا هزینه کمتر می شود. 
این قاضی دیوان عالی کشور گفت: باید روندی در پیش بگیریم که بتوانیم قانون صادر کنیم تا کی باید از قوانین دیگر کشورها استفاده کنیم. حفظ کرامت انسانی از جمله نمایندگان طبیعی است که یکی از اولویت ها باشد. باید زمینه های ارتقا مجلس و جایگاه نمایندگان به جای تضعیف فراهم شود. باید به نحوی اقدام شود که ذهنیت های موجود حذف شود. می شود با تعامل این مسائل را حل کرد.

دهقان: اعضای شورای نگهبان باید در مذاکرات عادی در مجلس حضور داشته باشند

محمد دهقان از نمایندگان فعلی مجلس که به عنوان یکی از حقوقدان ا به مجلس معرفی شده است، در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت کاندیداهای حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان در تشریح برنامه‌های خود بیان کرد: بنده از آقای رییسی که برای اولین‌بار در طول تاریخ ۴۰ ساله انقلاب یکی از نماینده‌های حاضر در مجلس شورای اسلامی را به عنوان کاندیدای عضویت در شورای نگهبان معرفی کرده است تشکر می‌کنم.

وی گفت: پس از دریافت این پیشنهاد با مشورت و مطالعه به این نتیجه رسیدم که شاید حضور بنده در شورای نگهبان بتواند تغییراتی ایجاد کند تا هم مجلس شورای اسلامی کارآمدتر باشد و هم شورای نگهبان ارتقاء یابد.

دهقان در ادامه با اشاره به اصل ۹۳ قانون اساسی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی براساس قانون، بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد و شورای نگهبان نیز بدون مجلس جایگاهی ندارد. قوه مقننه متشکل از مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است.

وی در ادامه تاکید کرد: در اصل ۹۷ قانون اساسی بر این امر تاکید شده تا اعضای شورای نگهبان در جلسات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند، اما بنده در این ۱۵ سال ندیدم تا اعضای شورای نگهبان برای مذاکرات عادی در مجلس حضور داشته باشند. این امر باعث شده تا یک طرحی که نمایندگان چندین ماه برای آن وقت صرف می‌کنند به راحتی در شورای نگهبان به خاطر یک کلمه حذف شود.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در ادامه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان باید حداکثر قرابت را جهت افزایش کارآمدی قوه مقننه داشته باشد و بنده برای این موضوع تدبیر و برنامه‌ریزی کرده‌ام.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی شاهد هستیم که چندین نماینده بر روی یک طرح و یا لایحه چند ماه کار می‌کنند اما شورای نگهبان به اندازه زمانی که نمایندگان برای آن طرح یا لایحه صرف کرده‌اند وقت نمی‌گذارند. باید از طریق تعامل شورای نگهبان با نمایندگان، قوه مقننه در عرصه قانون‌گذاری و سایر مسائل ارتقاء یابد.

دهقان در پایان بیان کرد: شورای نگهبان محل داوری دقیق است. بنده اگر وارد شورای نگهبان شوم تلاش می‌کنم حق کسی ضایع نشود. با تعامل و گفت‌وگو با نمایندگان می‌توان انتخاباتی را برگزار کرد که کمترین هزینه را برای کشور داشته باشد.

 

 

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۱۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وفاق و همدلی در استان رو به ارتقا است، گفت: توقع داریم در فرصت باقی مانده تا پایان دولت سیزدهم و استانداری‌ها، موضوع سرمایه اجتماعی از یک سو و موضوع با نمایندگان و استانداری مورد توجه ویژه‌تری قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عباس مقتدایی ظهر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در نشست مشترک شورای اداری شهرستان و استان اصفهان اظهار کرد: در سطح شهرستان اصفهان هم شهرهای متعدد و هم ۱۸۰ روستا وجود دارند که بخشی از این روستاها بعد از انتزاع چند شهرستان جدید در اصفهان باقی مانده‌اند که باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی بر لزوم انجام کارهای مشترک در ماه‌های پیش رو تاکید کرد و افزود: هم دوستان در مجموعه مدیریت شهری و روستایی و هم نمایندگان مجلس در این زمینه کار می‌کنند اما ضرورت همکاری بخش‌های مختلف و قوای دست‌اندرکار یک ضرورت است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در جلسه‌ای با استاندار بر این مسئله تاکید کردیم که لازم است در مدیریت‌ها و یا ارزیابی مدیران باید بازنگری اتفاق بیفتد و ما به عنوان نمایندگان مجلس به دلیل مراجعات مردمی و آگاهی بیشتر حاضر هستیم در این ارزیابی‌ها به استاندار کمک کنیم.

وی با بیان اینکه مجلس دوازدهم در آستانه شکل‌گیری است، اضافه کرد: سرمایه اجتماعی موضوع بسیار مهمی برای همه ما در بخش‌های مختلف و قوای کشور است و معتقدیم که مجلس دوازدهم با همکاری دولت سیزدهم می‌تواند به حد بالاتری از ارتقای سرمایه اجتماعی برسد.

مقتدایی تاکید کرد: ما نمایندگان مردم اصفهان در مجلس به نوبه خود در شهرستان اصفهان و شهرهای چندگانه اصفهان این آمادگی را اعلام کردیم و صبح امروز نمایندگان فعلی با منتخبان مجلس جلسه‌ای داشتیم که بر اساس آن می‌توان گفت وفاق و همدلی در استان رو به ارتقا است.

وی ادامه داد: نمایندگان مردم در مجلس امیدوارند که با هم‌آهنگی دولت و مجلس بتوانند حد بالاتری از منافع را برای کل جامعه و از جمله استان و به ویژه شهرستان‌های اصفهان بزرگ محقق کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ما توقع داریم در فرصت باقی مانده تا پایان دولت سیزدهم و استانداری‌ها، موضوع سرمایه اجتماعی از یک سو و موضوع با نمایندگان و استانداری مورد توجه ویژه‌تری قرار گیرد.

کد خبر 747992

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» سایه جنگ را از کشور دور کرد
  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد
  • انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود