کارنامه تقلبی شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۴۱۸۹
روحانی در رزومهاش نوشته که مدیر هنری ارکستر سمفونیک "کوتا" در آمریکا بوده است. در مکاتبهای کتبی با کالج موسیقی در لس آنجلس دریافت رسماً اعلام شد که ارکسترسمفونیک "کوتا" اصلاً وجود خارجی ندارد
به گزارش مشرق، چند سالی است که شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران است. ارکستری که با بودجه دولتی اداره میشود و وظیفه اصلیاش پرداختن به موسیقی کلاسیک جهان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روحانی کارش رهبری ارکستر نیست
نادر مشایخی رهبر ارکستر و آهنگساز، درباره شهرداد روحانی گفته است: «آقای شهرداد روحانی کارش رهبری ارکستر نیست و هیچ وقت در این حوزه فعالیت نکرده است، از یانی قطعاتی را اجرا میکند در حالیکه خیلی وقت است او دورانش تمام شده است، ایشان کارهای پاپ تنظیم و چند اثر را کپی کرده است، همین. باید سابقه افراد را جلویمان بگذاریم و ببینیم. کسی با چنین سابقهای نمیتواند بتهوون رهبری کند، نمیشود، مثلا شما میتوانید یک هفتهای زبان چینی یاد بگیرید؟ یکسری کارها امکان پذیر نیست.»
گواهِ حرفهای نادر مشایخی در رپرتواری نهفته است که ارکستر سمفونیک تهران در طول سال اجرا میکند. شهرداد روحانی به عنوان مدیرهنری ارکستر سمفونیک تهران و رهبر دائم این ارکستر بیشترین علاقه را برای اجرای موسیقیهای فیلم و آثار پاپیولار دارد. او میخواهد آثاری اجرا کند که به فضای موسیقی پاپ بیشترین نزدیکی را داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
شهرداد روحانی چگونه رهبر ارکستر ملی ایران شده است؟چندی پیش در گزارشی به بررسی رزومهی چند هنرمندِ خارج رفته پرداختیم و شُبههایی که در رزومههای این هنرمندان بود را مطرح کردیم. اما به جز نصیر حیدریان هیچ کدام از این هنرمندان نتوانست در زمینه روشن سازیِ رزومهاش اقدامی کند. این تحقیقات درباره رزومه هنری چند هنرمند توسط دو تن از دانشجویان رشته موسیقی که در اروپا مشغول فعالیتند انجام شده و نتیجه تحقیقاتشان برای انتشار، در اختیار خبرنگار موسیقی تسنیم قرار گرفت.یکی از این افراد شهرداد روحانی بود.
شهرداد روحانی در رزومهاش نوشته که مدیر هنری ارکستر سمفونیک "کوتا" در آمریکا بوده است. در مکاتبهای کتبی با کالج موسیقی در لس آنجلس دریافت رسماً اعلام شد که ارکسترسمفونیک "کوتا" اصلاً وجود خارجی ندارد و آنها یک ارکستر مدرسه موسیقی دارند و آقای شهرداد روحانی را نمیشناسند.
بیشتر بخوانید:
از مطربیBBC تا هدایت ارکسترسمفونیک تهرانسایر ارکسترهای آمریکائی هم که روحانی در رزومهشان از آنها نام برده به طور کتبی مطالبی را برای ما فرستادند. ارکستر "ایندیانا پولیس" نوشته است که در برنامه کنسرتی که آقای "یانی" داشته است، نام آقای روحانی به عنوان آهنگساز و پیانیست نوشته شده است. ارکستر های "سن دیه گو" و "نیو کرسی" هم از همکاری آقای روحانی با ارکسترهایشان اظهار بی اطلاعی کردهاند.
در تحقیق درباره شهرداد روحانی متاسفانه نتوانستیم پیدا کنیم که وی از چه دانشگاهی در رشته رهبری ارکستر فارغ التحصیل شده است.
پس از انتشار گزارشِ بررسی رزومه هنرمندان، با مسئولان روابط عمومی بنیاد رودکی تماس گرفتیم و از آنها خواستیم تا مدارک شهرداد روحانی برای اثبات آنچه در رزومهاش بیان کرده است را ارائه کنند. اما تا کنون هیچ پاسخی از آنها دریافت نکردهایم.
دعوت از مُدل ایتالیایی برای رهبری ارکستر سمفونیک تهران
علاوه بر عدم تخصص لازم، در کارنامهی شهرداد روحانی مواردی هست که هر کدامشان برای ممنوعالفعالیتیِ یک هنرمند کافی است. اما روحانی نه تنها مشکلی برای فعالیت در عرصه موسیقی ایران ندارد، بلکه مهمترین پُست هنری در عرصه موسیقیِ کشور هم دو دستی به او تقدیم شده است.
روحانی فعالیتهای هنجارشکنانهاش در خارج از ایران را هرگز ترک نکرد و حتی میخواست این فعالیتها را به ارکستر سمفونیک تهران هم بکشاند. او چندی پیش از بئاتریچه ونیزی مدل و رهبر ارکستر ایتالیایی دعوت کرده بود تا برای رهبری ارکستر سمفونیک تهران به ایران بیاید.
خوشبختانه با هوشیاری رسانهها و واکنشهای به موقع این دعوت لغو و مسئولان ارکستر سمفونیک تهران از مواضعشان عقبنشینی کردند.بئاتریچه ونیزی رهبری درجه یک در عرصه موسیقی کلاسیک نیست و بیشتر به خاطر مُدل بودنش شهرت دارد. شهرداد روحانی طی سالهای گذشته ثابت کرده که حاضر نیست رهبران درجه یک موسیقی کلاسیک جهان را به عنوان رهبر مهمان به ارکستر سمفونیک تهران بیاورد. او حتی رهبرانی که سطح متوسطی در موسیقی کلاسیک دارند را به ارکستر سمفونیک دعوت نمیکند. علت این امر هم ضعفهای روحانی در رهبری ارکستر است.
در واقع شهرداد روحانی هرگز نمیخواهد رهبران مطرح در عرصه موسیقی کلاسیک به ایران بیایند، چرا که آمدن این اشخاص به ایران و کار کردنشان با ارکستر سمفونیک تهران، موجب آشکار شدنِ کارنابلدیِ شهرداد روحانی میشود.
بیشتر بخوانید:
روحانی، یک مدل موسیقی را با خودش به ایران میآورد؟ا همه این اوصاف اما باز هم شاهدیم که مسئولان وزارت ارشاد اصرار دارند که شهرداد روحانی در سِمت رهبری ارکستر سمفونیک تهران باقی بماند. گویا این مسئولان به جای اجرای آثار موسیقی کلاسیک جهان علاقه زیادی برای اجرای آثار پاپ توسط ارکستر سمفونیک تهران دارند.
در سالهای گذشته جوانان بسیاری در عرصه موسیقی کلاسیک فعالیت کردهاند و حتی عنوانهای جهانی هم به دست آوردهاند. اما این جوانان به هیچ وجه در معادلات مسئولان فرهنگی کشور جایی ندارند.
در طول سال شاهدیم که گاهی برخی از جوانان عرصه هنر خطاهایی را مرتکب میشوند. این جوانان بلافاصله با بیشترین هجمهها مواجه و ممنوعالفعالیت میشوند. اما شهرداد روحانی با وجود داشتن موارد شُبهبرانگیز بسیار در کارنامهاش به فعالیتش ادامه میدهد. به راستی چه جریانی از شهرداد روحانی حمایت میکند که او با وجود داشتن موارد هنجارشکنانه در کارنامهاش و عدم تخصص لازم، همچنان به فعالیتش در ارکستر سمفونیک تهران ادامه میدهد.
منبع: تسنیممنبع: مشرق
کلیدواژه: وعده های روحانی بازار سکه و ارز اخبار خودرو بنیاد رودکی لس آنجلس روحانی سمفونیک تهران شهرداد روحانی سن دیه گو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۴۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟
پیمان خازنی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که این روزها پروژه موسیقایی نمایشی «مجنون آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان را در تالار حافظ به صحنه برده اسن در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره انگیزه های خود برای به صحنه بردن این اثر که به نوعی چندمین تجربه او در حوزه تلفیق موسیقی و نمایش محسوب می شود، توضیح داد: زبان و ادبیات فارسی غنیترین ثروت ما ایرانیان است و پرداختن به متون کهن فارسی، یک مراجعه درست در راستای ساختن دنیای جدید برای اقوام ایرانی محسوب میشود. در این راستا منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی گنجوی به قدری غنی است که به جرات میتوان آن را بزرگترین منظومه عاشقانه در ادبیات جهان دانست.
وی افزود: از زمانی که با این شاهکار آشنا شدم هربار که به سراغش میروم، ظرفیت تازهای در آن پیدا کرده و تشویق میشوم از زاویهای دیگر به آن بپردازم. «لیلی و مجنون» هنوز برای من تمام نشده است. پرداختن به چنین آثاری کار دشواری است؛ چراکه بیش از هر چیز در این زمینه باید برداشت درستی از مخاطب داشت و این مهم به راحتی میسر نیست.
این آهنگساز بیان کرد: شناخت جهان شاعر و مطابقت آن با سلایق متعدد مخاطب امروزی از طرفی و بازنویسی اثر به زبان امروز از سوی دیگر کار سختی است. رسیدن به این مرحله تازه بنا نهادن سنگ اول است. پس از آن باید به سراغ موسیقی رفت. موسیقی ایرانی ظرفیتهای فراوانی دارد و همراه ساختن آن با گستره وسیع شهر ایرانی نیازمند دقت بالایی است. البته با توجه به اهمیت آشنایی کارگردان با ظرافت موسیقی ایرانی، خودم کارگردانی نمایش را برعهده گرفتم که امیدوارم در این کار بتوانم اندازهها را رعایت کنم. البته آثار پرفروش معمولا جنبه ادبی و فرهنگی را به ناچار قربانی گیشه میکنند اما ما در «مجنون آن لیلی» به دنبال دوسر برد هستیم.
خازنی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: «مجنون آن لیلی» پر از رنگ و لایههای درونی و بیرونی است. به عبارتی درونش فلسفی و بیرونش عاشقانه است و نمایشنامه این ابزار را در اختیارم گذاشت تا لایهها برای سطوح مختلف سنی و فکری جاگذاری شود. طراحی لباس و طراحی نور نیز ۲ رکن مهم صحنهاند. با این ابزار تلاش کردم که رویا تولید کنم
وی در پایان اظهار کرد: البته من این کارها را یک رشته منظم میبینم؛ این رشته تالیف که توسط یک آهنگساز کارگردانی میشود، به زودی حضور آهنگسازان جوان را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه معتقدم آهنگسازی به دلیل انتزاعی بودن از کارگردانی دشواریهای بیشتری دارد و امیدوارم علاقهمندان به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
پروژه موسیقایی نمایشی «مجنونِ آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان، آهنگسازی طراحی و کارگردانی پیمان خازنی، تهیه کنندگی ساسان سالور و حمیدرضا علی نژاد، روایت رشید کاکاوند، خوانندگی هادی فیض آبادی (با همراهی زهره فیروزی و امید نصری) و بازی عمار تفتی، زهره فیروزی، ملیکا شهاب، رز ایزدی، سپیده موسوی، علی تیمور فامیان، آتنا قرایی، سیما نوروزیان روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت های 18:30 و 21 در تالار حافظ تهران میزبان مخاطبان است.
کد خبر 6096120 علیرضا سعیدی