Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@11:26:32 GMT

جوانگرایی روحانی از وعده تا عمل

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۴۹۹۲

 روز گذشته فریدون وردی‌نژاد با حکم محمود واعظی به‌ عنوان معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور منصوب شد. جایگاهی که علی رغم خالی بودن پس از خداحافظی تخت روانچی؛ نقشی اساسی در خط دهی سیاسی یاران روحانی در پاستور خواهد داشت.

* نسل اول انقلاب چه زمانی استراحت می‌کنند

وردی‌نژاد همچون علی ربیعی باقی مانده از نسل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انتخاب، این پرسش را مطرح می‌کند که رئیس جمهور و همکاران نزدیک وی چه زمانی قصد دارند بازنشسته‌ها را به خانه بفرستند و جوانان را در عرصه سیاست متجلی کنند؟

همان‌طور که از رویکرد دولت تدبیر و امید انتظار می‌رفت تخت روانچی جای خود را به یک نسل اولی دیگر از انقلاب داد. آن هم شخصیتی که بیشتر به عنوان یک نماد اطلاعاتی و امنیتی و نه صرفا سیاستمدار در اذهان معرفی می‌شود.

*رفع مشکل کشور با جوانان یا پیرمردها

سوال از آقای روحانی این است که واقعاً برای حل مشکل فاصله نسل اول انقلاب با جوانان که امروز بخش عظیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، گماردن یک بازنشسته امنیتی با چه استناد و رویکردی همراه بوده است؟

*وردی نژاد در «امت واحده»

نام فریدون وردی نژاد بیشتر یادآور فعالیت وی در گروه امت واحده است، گروهی که یکی از هفتگانه‌‌های مخالف مجاهدین مارکسیست بود که بعدها سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را تشکیل دادند و با بنیانگذاری بهزاد نبوی همراه بود. نام وردی‌نژاد همیشه همراه محمد سلامتی و محسن مخملباف در این گروه به چشم می‌خورد.

 نگاه ابتدایی به شخصیت سیاسی و علمی وردی نژاد و سوابق تدریس وی در دانشگاه نشان می‌دهد این پیرمرد امنیتی در حوزه‌هایی چون سیاستگذاری خبری، ارتباط شناسی، افکار عمومی و جنگ روانی و سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته فعالیت داشته اما با اصول  علم سیاست بیگانه است. اصولی که در اتاق دفتر سیاسی رئیس جمهور باید بکار گرفته شود تا بتواند مَشی سیاسی دولت روحانی را بخوبی ریل گذاری کند.

*بازگشت آقای بازنشسته

سال 89 بود که «وردی نژاد» با مرتبه استادیاری از دانشگاه تهران بازنشسته شد. وی در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود که به استناد تصمیم هیئت امناء دانشگاه تهران بازنشسته شده‌ام. 15 شهریور ماه بازنشستگی‌ام را به استناد قانون خدمات کشوری ابلاغ کردند. چند روز پس از آن حکم جدیدی آمد که در این حکم جدید استناد بازنشستگی ام از «قانون خدمات کشوری» به «مصوبه هیئت امناء دانشگاه تهران» تغییر یافته بود. 

وی خاطرنشان کرد که «ظاهرا استناد قبلی غیر قانونی بود چون یک عضو هیئت علمی بر اساس قانون خدمات کشوری باید دست کم 35 سال خدمت و بالای 65 سال سن داشته باشد تا بازنشسته شود. اما در صورتی که تمام سوابقم از اول انقلاب را هم جمع می کردند به 35 سال نمی رسید لذا استنادی که برای بازنشستگی ام در نظر گرفته بودند را تغییر دادند و عنوان کردند هیئت امناء تصمیم گرفته است.»

*روحانی در کارزار وعده‌ پوچ برای جوان گرایی در دولت

فارغ از دلایل نا مشخص انتصاب جدید روز گذشته در دفتر رئیس جمهور، تراکم انتصاب های کهنسال و نسل اولی انقلاب در پاستور تامل برانگیز بوده است. این رویکرد با وعده‌های آقای رئیس جمهور بسیار متناقض است. یادآوری می شود که رئیس دولت تدبیر و امید ۱۸ دیماه ۹۶ در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکید کرده بود که «مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم، فاصله ما  مسوولان با نسل جوان است. امروز آنطوری که ما فکر می‌کنیم، با آنچه که جوانان فکر می‌کنند، متفاوت است. امروز نگاه جوانان به دنیا و زندگی با نگاه ما فرق می‌کند و این اشکال اساسی است که بایستی آن را حل و فصل کنیم.»

مغایرت‌ وعده‌های دولت در عمل تا حرف امروز خود را در قامت دفتر سیاسی رئیس جمهور متبلور ساخت. جایی که می‌توانست با حضور یک جوان تعامل مثبتی و فرا جناحی با تمام جرایانات سیاسی در سال‌های آخر دولت دوازدهم همراه سازد که با بازگشت تفکری قدیمی، شعار جوانگرایی دولت مانند بسیاری دیگر از وعده‌های حسن روحانی به فراموشی سپرده شد.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: محمود واعظی روحانی علی ربیعی انقلاب حسن روحانی دولت رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۴۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است

مهدی کرباسیان، اقتصاددان و معاون وزیر صنعت در دولت روحانی در پاسخ به این پرسش که نرخ تورم تا پایان امسال چه مسیری را طی خواهد کرد؟ می‌گوید: به نظر من هر اقدامی که بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز با ندادن تسهیلات و نقدینگی داشت، توانست تا حدی جلوی رشد شدید قیمت‌ها را بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین، وی البته با اشاره به افزایش نرخ ارز در یکی دو ماه اخیر، می‌افزاید: واقعیت این است که وقتی ۴۵ تا ۵۰ درصد تورم داریم، این نشان می‌دهد که ارزش پول ملی دارد می‌افتد.

او متذکر می‌شود: به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۳ سال سختی باشد، اما امید دارم با یکدست شدن دولت و مجلس و حمایت رهبری از دولت، از این بحران‌ها با تصمیمات جسورانه، عقلایی و با مشورت عقلا بگذریم.

کرباسیان یادآور می‌شود: می‌توان نرخ تورم را در حدود ۴۰، ۴۵ درصد نگه داشت، اما در مقابل رکود تشدید می‌شود. وقتی حقوق ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، هزینه‌ها پایین باشد، پولی نمی‌چرخد و رکود ایجاد می‌شود.

کرباسیان در پاسخ به این پرسش که نرخ ارز در سال ۱۴۰۳ چه مسیری را طی خواهد کرد؟ به این جمله بسنده می‌کند: این منوط به این است که چقدر درآمد ارزی و نفتی داشته باشیم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: «افزايش قيمت‌ها كاهش تورم»، مردم چگونه باوركنند؟! راز تورم دو رقمی در ایران

دیگر خبرها

  • رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود
  • اخبار سیاسی ۵اردیبهشت؛ تاکید رهبر انقلاب بر حال خوب کارگران/افتتاح «اومااویا» با حضور رئیسی
  • ۳ پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است