Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@14:14:13 GMT

تخریب ارگ بم با لودر صحت ندارد

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۵۸۷۵

تخریب ارگ بم با لودر صحت ندارد

فرماندار شهرستان بم گفت: ورودی ارگ بم و راهرو‌های آن با عرض ۲ متر است و هیچ لودری نمی تواند وارد ارگ شود، بنابر این تخریب ارگ بم با لودر صحت ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از راه آرمان؛ در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر تخریب دیوارهای ارگ بم منتشر شده بود که صحت و سقم این ماجرا را از مسئولین شهرستان جویا شده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تخریب ارگ بم با لودر صحت ندارد 

هادی شهسوار پور فرماندار شهرستان بم اظهار داشت: ورودی ارگ بم و راهرو‌های آن با عرض ۲ متر است و هیچ لودری نمی تواند وارد ارگ شود بنابر این تخریب ارگ بم با لودر صحت ندارد.

وی گفت: بنا‌هایی داخل ارگ بم که در اثر زلزله تخریب شده اند در حال مرمت و باز سازی است و مصالح آن خشت و گل است که دوباره پس از احیا در ساخت ساز و مرمت استفاده می شوند.

شهسوارپور افزود: ارگ بم یک اثر تاریخی ثبت جهانی و یونسکو می باشد و هرگونه تعمیر و مرمت با نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور است.

موحد، مدیر پایگاه جهانی ارگ بم نیز در ادامه گفت: هیچ گونه تخریبی با وسایل مکانیکی در ارگ بم صورت نگرفته است و امکان استفاده از وسایل مکانیکی نیست بازسازی و مرمت ارگ بم با چهار پروژه و پیمانکاران این چهار پروژه تعیین و مشخص شده اند و کار نظارت بر کار این پیمانکاران بر عهده پایگاه جهانی است.

وی ادامه داد: قسمت‌های از ارگ بم که در اثر زلزله تخریب شده بود توسط پیمانکاران با نظارت ما مرمت و بازسازی می شود، در مرحله آوار برداری یکی از پیمانکاران به صورت دستی با کلنگ آوار برداری و به بیرون از ارگ انتقال دادند و هیچ گونه تخریبی نبوده است .

موحد گفت: امیدواریم بتوانیم قسمت‌های باقی مانده ارگ بم در اثر زلزله سال ۸۲ را مرمت و بازسازی کنیم .

بعد از بازسازی و مرمت قسمت‌های حصار بیرونی برج‌های  ارگ بم، اصطبل بازار مسجد آن بازسازی و مرمت شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۵۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت پل خاتون کرج آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز از آغاز دور جدید مرمت پل خاتون خبر داد. - اخبار استانها -

رحیم خاکی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در کرج اظهار داشت: مرمت این پل طبق برنامه و نقشه معماری ثبت شده در حال انجام است و طبق برنامه تعیین شده مرمت پل تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.

به گفته این مسئول، با توجه به حساسیت این اثر تاریخی و نمایی که در ورودی شهر کرج ایجاد کرده است، مرمت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بر همین اساس مسئولیت کار به یکی از بزرگترین و باسابقه ترین شرکت های مرمت سپرده شده و اساتید این حوزه نیز دخیل در کار هستند.

500میلیون تومان اعتبار برای مرمت پل "خاتون" اختصاص یافت

وی، سابقه این پل تاریخی را به دوران سلجوقیان و صفویه نسبت داد و اذعان کرد: پل ساخته شده روی رودخانه کرج که با عناوین مختلفی از جمله پل دختر، پل شاه عباس و پل خاتون شناخته می شود، نوع ارزشمندی از معماری تاریخی ایران را به نمایش گذاشته و تلاش ما نگهداری این اثر تاریخی و جلوگیری از تخریب آن است.

پل دختر از سازه های دوران صفویان است که بر بقایای پلی قدیمی تر منسوب به دوره سلجوقی با نام پل خاتون ایجاد شده. طول این پل حدود 65 متر و عرض آن 7 متر است.

پل مذکور در سال های گذشته بر اثر فرسودگی و عوامل طبیعی دچار ریزش در بخشی از سقف شده بود که با همت اداره کل میراث فرهنگی و حمایت های استانداری، مرمت آن آغاز شده و طبق گفته مدیر کل میراث تا پایان سال به اتمام می رسد.

پل خاتون یا دختر کرج که با نام پل سلیمانیه و پل شاه عباسی هم شناخته می‌شود از سازه‌های دوره صفویه است که بر روی رودخانه کرج ساخته شده‌است. این پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به دوره سلجوقی و به نام پل خاتون ایجاد شده‌است و بازسازی آن در دوره صفوی به این سازه نمای پل‌های دوره صفوی را داده است.

پل تاریخی خاتون در ورودی شرقی کرج و بین پل حافظ و میدان کرج قرار دارد. این پل به طول 61 متر و عرض هفت متر در ورودی شرقی کرج و بر روی رودخانه کرج احداث شده است.

علی رغم هشدارهای داده شده نسبت به امکان ریزش پل خاتون و با توجه به عدم رسیدگی مسئولین و بازسازی نشدن به موقع آن بخشی از این پل در سال 86 ریزش کرد. به دلیل مرمت غیر اصولی در سال 88 این پل در سال 99 دوباره ریزش کرد.

در سال 1400 مرمت این پل به 4 میلیارد تومان بودجه نیاز داشت که قرار شد استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی هرکدام 500 میلیون تومان برای مرمت این پل پرداخت کنند که تا آخر سال 1400 هیچکدام پرداخت نکرده و مرمت این پل تا سال گذشته مسکوت ماند. عدم مرمت این پل را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده بود که با تامین 90 میلیارد ریالی برای ترمیم این پل در ابتدای امسال، مرمت آن از سر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد چاه‌های آب سمنان نیازمند مرمت و بازسازی است
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • کارگروه چابک و اثرگذار برای کاهش نرخ بیکاری
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • تشکیل مجمع خیرین حرم ساز در کهگیلویه و بویراحمد
  • آخرین وضعیت احداث ورزشگاه تختی قم
  • سازمان ملل: بازسازی غزه به ۸۰ سال زمان نیاز دارد
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • امیر خاموشی از مرکز آموزش هوانیروز شهید وطن‌پور بازدید کرد
  • زمان بازسازی افغانستان فرارسیده است