Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، منطقه دریابک، یکی از مناطق منحصر به فرد الموت است که در شمال شرقی روستای زرشک در ۱۷ کیلومتری شهر قزوین واقع شده است.

دریابک قزوین با دارا بودن آب و هوای مطلب، مناظر زیبا و همچنین دریاچه، گزینه مناسبی برای جذب گردشگر و ساخت و ساز‌های غیرمجاز ویلایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر این منطقه با ساخت و ساز‌های بی تناسب و بی رویه روبه رو است به گونه‌ای که چهره منطقه در یک فرایند چند ساله در حال تبدیل از مراتع و اراضی دیم به شهرک ویلایی غیرمجاز است.

ساخت و ساز‌های غیرمجاز حتی به حریم تالاب دریابک نیز نفوذ کرده و چهره بکر این دریاچه را دگرگون کرده است.

همچنین خشک شدن تدریجی تالاب دریابک از تبدیل اراضی دیمی این روستا به باغات و استفاده بی رویه از آب این دریاچه خبر می‌دهد در صورتی که ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی، پیگرد قانونی دارد، اما به نظر می‌رسد چندان بر ساخت و ساز‌های منطقه دریابک، نظارت قانونی اعمال نمی‌شود.

بر اساس آمارها، تنها ۱۰ درصد از مساحت ۱۶۷ میلیون هکتاری ایران، مربوط به اراضی کشاورزی است و تنها ۳۰ درصد از اراضی استان قزوین، قابل کشت است.

*اجرای ۱۸ حکم قلع و قمع بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی

علیخانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین که میهمان برنامه نبض سیمای مینودری بود درباره علت ساخت و ساز غیرمجاز ویلا در منطقه دریابک گفت: کاهش نزولات جوی، یکی از دلایل اصلی تمایل کشاورزان به باغداری است و کشاورزان با تقسیم بندی زمین‌های دیم، به آن‌ها ارزش افزوده می‌دهند و به صورت قطعه بندی شده به متقاضیان می‌فروشند.

وی افزود: قانون خاصی درباره تبدیل زمین زراعی به باغ وجود ندارد و کشاورزان بیشتر به علت کم آبی، به سمت باغداری تمایل پیدا می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین، یکی از وظایف سازمان مطبوعش را جلوگیری از تغییر کابری اراضی کشاورزی عنوان کرد و افزود: بر اساس آیین نامه جدید، احداث فنس و اتاقک ۲۰ متری برای استقرار نگهبانان در باغ ها، به باغ‌هایی که متراژ آن‌ها پنج هزار متر مربع باشد و حقابه داشته باشند، صادر می‌شود در غیر این صورت، باغدار متخلف به محاکم قضایی معرفی خواهد شد.

علیخانی تصریح کرد: ۸۴ پرونده قضایی برای متخلفان ساخت و ساز غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی صادر شده است و در حال حاضر در محاکم قضایی به سر می‌برند.

به گفته وی، ۱۸ حکم قلع و قمع صادر شده و ۹ مورد آن اجرا شده است و هر هفته یک مورد قلع و قمع در استان اجرا می‌کنیم.

علیخانی افزود: جهاد کشاورزی علاوه بر قلع و قمع، برنامه‌های ترویجی هم دارد و بهتر است مردم خودشان به این نتیجه برسند که باید جلوی ساخت و ساز‌های غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها را بگیرند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین با تأکید بر اینکه هرگونه آلودگی و تخریب تالاب‌ها ممنوع است، تصریح کرد: قانون باید به صورت جدی وارد حوزه ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی شود.

علیخانی خاطرنشان کرد: تالاب‌های دریابک و اوان، تالاب‌های رسمی استان هستند و امور آب باید حریم آن‌ها را مشخص کند.
وی افزود: پلیس ساختمان نیز در دهیاری‌ها مستقر شده است و با هرگونه ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغات استان، برخورد می‌کند.

*مهاجرت روستائیان به شهر‌ها به دلیل افزایش بی رویه قیمت زمین‌های کشاورزی

خسروی، فعال محیط زیست نیز که میهمان برنامه نبض بود با بیان اینکه ویلاسازی و خوش نشینی پدیده‌ای که در سال‌های اخیر در مناطق کوهستانی مرسوم شده است، گفت: این موضوع باعث شده که محاسبات روستائیان به هم بریزد و افزایش بی رویه قیمت زمین‌های کشاورزی، مهاجرت به شهر‌ها را رقم زده است.

این فعال محیط زیست، رانش زمین، از بین رفتن پوشش گیاهی و تنوع زیستی و آلایندگی خاک، آب شرب و تالاب‌ها را از جمله عوارض تغییر کاربری زمین و تصرف غیرقانونی آن عنوان کرد و گفت: ویلاسازی در مناطق الموت و طارم، به دلیل وجود منابع آبی فراوان، گسترده‌تر شده است و با تغییر مسیر چشمه‌های طبیعی به سمت زمین‌های کشاورزی و ویلاها، حیات گونه‌های جانوری در معرض تهدید قرار گرفته است.

خسروی با تأکید بر اینکه دریابک از مناطق خوش آب و هوای استان است که به دلیل ویلاسازی‌های متعدد، حیات آن تهدید شده،

تصریح کرد: ویلاسازی‌های غیرمجاز باعث شد که در سیل فروردین ۹۸ بخشی از جاده و زمین‌های کشاورزی شسته شوند.

*سخن آخر

یکی از کارکرد‌های تالاب ها، حفظ و کنترل سیلاب هاست و در صورت دستکاری انسان ها، تالاب‌ها خشک می‌شوند بر همین اساس ضروری است که نهاد‌های قانونی با جدیت وارد این موضوع شوند.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۷۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی نظمی درپایان بازی و هجوم هواداران به داخل زمین چمن و عکس یادگاری با بازیکنان / فیلم

تمرین امروز تیم فوتبال استقلال از ساعت ۱۲:۳۰ در کمپ زنده یاد حجازی در شرایطی برگزار شد که هواداران این تیم از ساعاتی قبل از آغاز تمرین درکمپ حضور پیدا کردند.

دانلود (9MB)

دیگر خبرها

  • آزادسازی سه هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز
  • راهکار دولت برای پایان بلاتکلیفی ۳۲ ساله مالکان هفت‌آسیاب
  • ۱۷۵هکتار اراضی کشاورزی چهارباغ آزاد سازی شد
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • برای جلوگیری به موقع از تغییر کاربری نیاز به کمک مردم داریم + ویدئو
  • هجوم هواداران رودا کرکراد به زمین مسابقه با تصور صعود به لیگ برتر هلند! / فیلم
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • بی نظمی درپایان بازی و هجوم هواداران به داخل زمین چمن و عکس یادگاری با بازیکنان / فیلم