Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@22:11:32 GMT

ارتقای مشارکت زنان ضامن رشد و تعالی جامعه

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۸۰۱۱

ارتقای مشارکت زنان ضامن رشد و تعالی جامعه

مدیرکل امور بانوان و امور خانواده استانداری زنجان روز شنبه در دیدار شماری از بانوان شهری و روستایی استان با استاندار زنجان، گفت: در نتیجه سیاست های مدیریت ارشد طی چند ماه اخیر نسبت حضور زنان در پست‌های مدیریتی به مردان به ۱۴ درصد رسیده که این میزان پیش از این، ۱۲ درصد بود.

ماهرخ بلوری افزود: معتقدیم که قدم گذاشتن در راه توسعه پایدار و همه جانبه نیازمند اندیشه سیستماتیک تمام اشخاص حقیقی و حقوقی است و راه رسیدن به جامعه پویا و سالم در گرو مشارکت آحاد جامعه به ویژه زنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این راستا دفتر امور بانوان و خانواده استانداری زنجان شعار، رونق تولید، تحکیم خانواده و توسعه پایدار را محور فعالیت‌ها و برنامه‌هایی خود در سال‌جاری قرار داده و با طرح مسائلی که مورد علاقه اکثریت زنان استان اعم از گرایش‌های فکری گوناگون، اقشار و طبقات مختلف، توانسته است فارغ از برداشت‌های شخصی و گروهی، راه را برای همکاری و مشارکت همه زنان در گفتگوهای اجتماعی، سلامت و بهداشت هموار کند.

به گفته مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان، هم اکنون بیش از ۴۹ درصد از جمعیت استان را زنان تشکیل می‌دهند که ۶۷ درصد، شهری و ۳۳ درصد از این جمعیت روستایی هستند.

وی افزود: ۲۴ درصد زنان استان در گروه سنی صفر تا ۱۴ سال، ۲۵ درصد، ۱۵ تا ۲۹ سال، ۴۴ درصد ۳۰ تا ۶۴ سال و هفت درصد نیز در گروههای سنی بالای ۶۵ سال قرار دارند.

بلوری یادآورشد: نرخ متوسط باسوادی زنان زنجانی به ۸۰.۳ درصد رسیده که این نرخ در شهرها، ۸۵.۵ درصد و در روستاها، ۶۹.۴ درصد است.

وی اضافه کرد: از مجموع کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان ۴۰ درصد بانوان و ۶۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

این مسئول گفت: یکی از ظرفیت‌های ارزشمند فعالیت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد هستند که هم اکنون بیش از ۶۰ درصد از فعالان این سازمان‌ها را در استان، بانوان تشکیل می‌دهند که با انگیزه بالا در این تشکل‌های داوطلبانه و خیرخواهانه مشارکت جدی دارند.

مدیرکل امور بانوان و امور خانواده استانداری زنجان ادامه داد: بکارگیری زنان در رده های مدیریتی و ضرورت باور مسئولان به حضور زنان شایسته در عرصه های مختلف جامعه برای دستیابی به توسعه متوازن یکی از مطالبات مهم و اساسی آنان بشمار می رود.

وی اضافه کرد: مشارکت این قشر در عرصه های مختلف اجتماعی و البته نه در مفهوم مطلق اشتغال، بلکه تلاش در رشد کیفی و ارتقای فرهنگی، تاثیر بسزایی در بهره وری فرد و در نتیجه خانواده و جامعه به همراه دارد.

بلوری افزود: برگزاری چنین نشست‌هایی به اصلاح بینش عمومی نسبت به نقش و جایگاه زنان استان، و در مرتبه بعدی به تقویت روحیه و بالا بردن میزان اعتماد به نفس بانوان کمک می کند تا شاهد تحقق اهداف و سیاست‌های نظام و دولت برای دستیابی به آرامش، امنیت و رفاه و تعالی در جامعه باشیم.

نبود اشتغال مناسب، مشکل عدیده زنان در استان

عضو روشندل تیم ملی اسکی ایران نیز در این نشست گفت: نبود بسترهای های لازم از قبیل اشتغال موجب شده معلولان نتوانند به فعالیت مستمر خود ادامه دهند و با موانعی مواجه هستند.

الهه قلی فلاح افزود: اینکه گفته می شود، معلولیت محدودیت نیست با توجه به شرایط زمانی مکانی این قشر در حد شعار باقی مانده و معضلات متعددی پیش روی آنان قرار دارد.

این ورزشکار زنجانی ادامه داد: معلولان با عدم اشتغال در مقایسه با افراد عادی مشکلات بیشتری دارند و این موضوع لزوم توجه و رسیدگی روز افزون را بیش از گذشته ضروری کرده است.

قلی فلاح افزود: عدم مناسب سازی معابر، تردد معلولان را با سختی مواجه کرده و حتی این مساله در دستگاههای اجرایی نیز نمود بیشتری دارد.

یک فعال اجتماعی نیز در این نشست گفت: دوره های آموزش برای بانوان به صورت عملیاتی کاربردی نمی شود.

پریوش قادری نیا افزود: گرفتن تسهیلات برای رفع مشکلات زنان بد سرپرست و بی سرپرست از سوی بانکها مشکلاتی دارد و عدم توانایی در باز پرداخت حتی به زندانی شدن افراد منتهی شده است.

وی اضافه کرد: نبود شعل موجب شده اغلب بانوان به شغل فروشندگی بدون بیمه مشغول شوند و در واقع آینده شغلی برای آنان متصور نیست و این موضوع بسیار نگران کننده است.

این فعال اجتماعی ادامه داذ: در حوزه معلولان بازارچه ای به صورت خودگردان در یکی از مناطق شهر زنجان در اختیار این قشر داده شده اما مشکلاتی در ارتباط با تردد و امنیت آنان وجود دارد که لزوم رسیدگی به آن ضروری است.

وی یکی ازنگرانی هایی کنونی را فعالیت زنان در جمع آوری ضایعات عنوان کرد و گفت: در این خصوص چند نفر در سطح شهر زنجان شناسایی شده اند که با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

قادر نیا افزود: زنان شاغل در صنایع استان خواستار نگاه ویژه از سوی مسئولان هستند زیرا با معضلاتی از قبیل عدم اختصاص سختی کار ادامه فعالیت آنان را دشوار کرده و کمترین حقوق را دریافت می کنند.

۹۶۴۶/ ۳۰۸۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زنان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۸۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم ملی زنان

به گزارش “ورزش سه” و به نقل از به سایت رسمی فدراسیون فوتبال، اردوی آماده سازی تیم ملی فوتبال بانوان از 20 تا 24 اردیبهشت ماه در مرکز ملی فوتبال برگزار می شود. به همین منظور مریم آزمون، سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان اسامی بازیکنان دعوت شده به این اردو را به شرح زیر اعلام کرد:

کیمیا کافی، سارا دیدار (خراسان رضوی)
مریم ایزدپناه ، فهیمه ارزانی (کهکیلویه و بویراحمد)
فاطمه رضایی، سمیه آوج، نرگس خانی (البرز)
غزل مرشدی، نگین نقدی (کرمانشاه)
الهه جاویدان (بوشهر)
مینا ایری (گلستان)
زینب اسماعیلی (مازندران)
راحیل جعفری (فارس)
کیمیا نوری (تهران)
فاطمه شبان، مرضیه فیضی (اصفهان)
سمیرا محمدی، سوینچ سلیمانی (آذربایجان شرقی)
رقیه جلال نسب (خوزستان)
مرضیه نیکخواه، آتنا توفیق (همدان)
کوثر عنبری، روژین تمریان، فاطمه یوسفی، مریم نامی (ایلام)
مائده بیرنگ (گیلان)

دیگر خبرها

  • کاهش ۹ درصدی نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری کشور
  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم ملی زنان
  • بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مناسبت روز کارگر و روز معلم
  • ثبت فوت مردان ‌در استان زنجان بیشتر از زنان بوده است‌
  • کارگران بازوان جامعه برای رشد و تعالی هستند
  • امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باعث پیشرفت و تعالی جامعه می شود
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای ۵۰ درصد است
  • کارگران بازوان توانمند جامعه‌