Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت‌: آثار پدیدار شده در طرح عمرانی والمان خیابان بارون آواک تبریز قابلیت نگهداری و حفاظت ندارد. ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار در بازدید از طرح عمرانی والمان و سازه قدیمی پدیدار شده به دنبال نشست بخشی از این طرح اظهار داشت: بر اثر نشست قسمتی از خیابان بارون آواک طی عملیات عمرانی، بخشی از بقایای مدفون از یک سازه آجری پدیدار شد که بلافاصله به علت نبود مجوز حفاری دستور توقف عملیات از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان صادر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به دنبال توقف عملیات، کارشناسان میراث فرهنگی استان در محل حاضر شده و با بررسی بقایای حاضر که از یک طاق تشکیل یافته، مشخص شد که قدمت بقایای موجود که احتمالاً مربوط به زیرزمین بنایی مسکونی است، به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی برمی‌گردد.

130 فرصت شغلی در حوزه میراث فرهنگی خراسان رضوی آماده سرمایه‌گذاری استپاس‌کاری مرمت مدرسه حلبیان توسط میراث فرهنگی و نوسازی مدارس اصفهان425 مجوز مشاغل خانگی تولید صنایع دستی در استان اردبیل صادر شداقدامات حمایتی برای رونق تولیدات صنایع دستی عشایر اردبیل توسعه می‌یابدخوزستان| عبابافی بهبهان میراث 500 ساله صنایع دستی که در آستانه نابودی است

مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه 90 درصد اثر حاضر، پیش از این به دنبال عملیاتی نظیر انشعابات فاضلابی و گاز رسانی به منطقه مورد نظر از بین رفته و تنها اثر باقی مانده طاق سردابه بنای مسکونی مذکور بوده، لذا قابلیت نگه داری و حفاظت ندارد.

آبدار با بیان اینکه تداوم عملیات عمرانی خیابان بارون آواک صرفاً با مجوز میراث فرهنگی مقدور خواهد بود، گفت: با توجه به احتمال پدیدار شدن آثاری از این دست در منطقه بارون آواک، ادامه هرگونه عملیات می‌بایست تحت نظر میراث فرهنگی استان انجام شود.

مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان نیز در این بازدید با اشاره به اینکه بقایای پدیدار شده در این نشست برخلاف مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانی از شهر زیرزمینی تبریز ندارد، افزود: اثر پدیدار شده متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است که قسمتی از سردابه خانه‌ای در آن دوران بوده است.

وی اضافه کرد: آثار تاریخی به نسبت قدمت، مورد نگه داری و مرمت قرار می‌گیرند اما در خصوص بقایای موجود به علت اینکه اثر ارزش تاریخی نداشته و بخش‌های باقی آن طی زمان از بین رفته است، لذا ارزش تاریخی ندارد و اثری تاریخی محسوب نمی‌شود.

بهرام آجرلو دانشیار باستان‌شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در این بازدید گفت: با توجه به اینکه حد جنوبی آرک علیشاه انتهای بافت تاریخی دارالسلطنه تبریز بوده است لذا محل حاضر در محله قدیمی بارون آواک جزئی از بافت تاریخی دارالسلطنه تبریز محسوب نمی‌شود.

وی افزود: آثار معماری مدفون در این مکان که بیرون از حصار نجف قلی خان است به دوران میانی قاجار و مابعد آن تعلق دارد و البته آثار تاریخی محله بارون آواک مانند مدرسه تاریخی تومانیان و کلیسای تاریخی سرکیس مقدس تحت نظارت و در وضع مناسب و مطلوب قرار دارند و جای نگرانی نیست.

انتهای پیام/ش

R7887/P/S6,47/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۸۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد

ه گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حسن عربی گفت: در چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای هدف گردشگری بیابانک که روز پنجشنبه 13 فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با استقبال گردشگران، مردم و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، از سند ثبت بافت تاریخی روستای بیابانک در فهرست آثار ملی کشور رونمایی شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان ۱۳۰۹ و نظام‌نامه اجرایی آن مصوب آبان ۱۳۱۱، بند (ج) ماده‌واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷، بافت تاریخی روستای هدف گردشگری بیابانک، اثر فرهنگی تاریخی محدوده تاریخی روستای بیابانک، با قدمت صفویه و قاجاریه در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردید.

حسن عربی گفت: بافت تاریخی روستا به شماره ۳۳۱۱۱ مورخ 16/۰۶/1399 در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902638

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد