Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمدرضا نجفی» با اشاره به تصویب «طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی» که سرمایه‌ای در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از صندوق سرمایه گذاری ملی را در قالب تسهیلات کم بهره در اختیار صنعتگران قرار می دهد، گفت: چنین مواردی باید در قالب لایحه از دولت به مجلس بیاید تا مستحضر به کار کارشناسی دقیق، عمیق، همه جانبه و مبتنی بر اطلاعات و تجارب ثبت شده و نهادینه شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه طرح ارائه شده توسط نمایندگان مجلس در این امور معمولاً از جامعیت و پختگی و کفایت لازم برخوردار نیست، اظهارداشت: متنی که بناست تبدیل به قانون شود باید جامع و مانع بوده و تفسیرپذیر نباشد. راه را برای فساد و رانت باز نکند و در عین حال زمینه را برای کار اقتصادی روان، شفاف، جامع‌الاطراف و کارآمد فراهم کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اینگونه موضوعات به دلیل اینکه در قالب طرح توسط برخی از دوستان نماینده طراحی می‌شود بعضاً از ویژگی‌های لازم برخوردار نیست. هرچند استفاده از تجارب برای تسهیل پروژه‌ها و طرح‌ها در قالب برنامه‌ریزی ماهیتاً و ذاتاً ایرادی ندارد، ایراد آنجاست که اگر ما بنا را بر این کار می‌گذاریم، نحوه اقدامات معمولاً حاشیه‌ساز و مسئله‌ساز شده و زمینه‌های فساد و رانت را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرحی که این هفته در مجلس طرح شد هم از همین دست بود و من از جای جای آن عدم تعین و عدم شفافیت و تفسیرپذیری را به گونه‌ای که زمینه حیف و میل منابع عمومی و حقوق دولت و مردم را فراهم کند، مشاهده کرد که در چند مورد موفق شدیم مقداری از اشکالاتش را رفع کنیم.

نجفی در ادامه بر ضرورت شفافیت مراودات اقتصادی در جهت کاهش رانت و فساد تاکید کرد و افزود: یکی از دستاوردهای دولت الکترونیک بحث کاهش فساد است و متاسفانه دستگاه‌های مسئول در این زمینه به شدت کار را ماهیتاً فلج و زمین‌گیر کرده‌اند و از سوی دیگر کار تبلیغاتی و شوآف گسترده‌ای هم ارائه می‌کنند. اما کار بنیادین جدی در رابطه با اجرای احکام برنامه ششم توسعه در زمینه دولت الکترونیک انجام نشده است.

وی شفافیت را بستر و ضرورتی برای اجرای چنین طرح هایی عنوان کرد و گفت: عملکرد مجلس در بحث نظارت و کنترل رضایت‌بخش نیست.

نمایندگان در جلسه علنی روز- دوشنبه- مجلس شورای اسلامی ماده ۳ طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را با ۱۴۰ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر تصویب کردند.

بر اساس این طرح اعطای خوراک بدون دریافت بهای آن از زمان شروع بهره برداری طرح‌های موضوع این قانون به تعداد روزی که ارزش آن معادل حجم سرمایه گذاری ارزش گذاری شده در مجوز صادره باشد و به عنوان تسهیلات به شرکت مجری طرح محسوب شود.

نمایندگان همچنین دولت را مکلف کردند از طریق وزارت نفت نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرح ها تا سقف دو میلیون بشکه در روز و اعطای تنفس خوارک از سرمایه گذاران بخش غیر دولتی برای جذب سرمایه گذاری مردمی حمایت کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی محمدرضا نجفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۳۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود

قدرت اله محمدی درباره مقررات تائیدیه ایمنی ساختمان‌ها گفت: سازمان آتش‌نشانی، موظف است تمام ساختمان‌های شهر را از نظر ایمنی مورد بازدید و بررسی قرار دهد. در واقع هر ساختمان جدید برای دریافت پایان کار و سند باید از آتش‌نشانی، تائیدیه ایمنی دریافت کند. همچنین ساختمان‌های قدیمی و به خصوص ساختمان‌های عمومی و پرجمعیت نیز توسط تیم‌های ویژه مورد بررسی و بازدید حضوری قرار می‌گیرند.

وی افزود: کارشناسان ایمنی ما از ساختمان‌ها و مراکز مختلف بازرسی به عمل می‌آوردند و مشکلات ایمنی را آن‌ها را تشخیص می‌دهند. سپس با ایجاد یک دستورالعمل، نحوه ایمن‌سازی را به مالکان ساختمان‌ها ارائه می‌دهند و همچنین پس از رفع نواقص، ساختمان‌ها را دوباره بررسی کرده و برایشان تائیدیه ایمنی صادر می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به مانع تراشی‌های ایجاد ایمنی در ساختمان‌ها ادامه داد: مشکل سازمان آتش‌نشانی از جایی آغاز می‌شود که متاسفانه برخی مالکان ساختمان‌های شخصی یا حتی برخی ارگان‌های دولتی، اجازه ورود آتش‌نشانان را به این مراکز نمی‌دهند و این‌گونه در مسیر ایجاد ایمنی، مانع تراشی می‌کنند.

محمدی گفت: از آنجایی که در قوانین، سازمان آتش‌نشانی به عنوان ضابط معرفی نشده است؛ مالکان می‌توانند مانع ورود کارشناسان ما شوند و از ایجاد ایمنی طفره بروند. به همین دلیل نیز ما این خواسته خود را برای تغییر در قوانین، در برنامه جامع گنجانده‌ایم و قرار است به زودی به مجلس ارسال شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: امیدوارم این خواسته ما که به نفع همگان است و باعث افزایش ضریب ایمنی می‌شود؛ تحقق پیدا کند.

محمدی گفت: در صورت تصویب این قانون، سازمان آتش نشانی برای ورود به ساختمان‌ها دیگر نیازمند اجازه مالک نخواهد بود و می‌تواند به عنوان ضابط وارد عمل شده و ساختمان‌ها را مجبور به اجرای نکات ایمنی کند؛ وگرنه پلمب در انتظار آن‌ها خواهد بود. در واقع این قانون اختیارات آتش‌نشانی را در برابر ساختمان‌های نا ایمن افزایش خواهد داد.

وی همچنین گفت: البته درحال حاضر نیز دستگاه قضایی هماهنگی خوبی درباره ساختمان‌های نا ایمن با آتش‌نشانی دارد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است، باید استعفا کند
  • معاون رییسی: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است
  • دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است یا شنبه ها؟ | پاسخ معاون رئیسی
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم
  • زمینه مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در لرستان فراهم شود
  • تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری
  • نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند