Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@03:30:07 GMT

برداشت زودهنگام سیب‌زمینی در اردبیل

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۴۱۸۴

 سیب‌زمینی‌کاران این استان به دلیل قیمت بالای این محصول در بازار برداشت خود را حداقل یک ماه زودتر آغاز کرده‌اند که این برداشت زودهنگام به تولید محصول در این استان آسیب جدی وارد می‌کند. 

اخبار اقتصادی- سیب‌زمینی‌کاران استان اردبیل در حالی که قیمت بازار این محصول کیلویی بیش از 8 هزار تومان است وسوسه شده‌اند تا برداشت این محصول را آغاز کنند بلکه با فروش آن در بازار پول خوبی به جیب بزنند غافل از آنکه برداشت زودتر حداقل تولید آنها را 25 تا 30 درصد کاهش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی ایوبی سیب‌زمینی‌کار استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: برداشت محصول در این استان در شهریور آغاز می‌شود. این در حالی است که تعداد زیادی از سیب‌زمینی‌کاران این منطقه به دلیل قیمت بالا در بازار برداشت خود را شروع کرده‌اند اما سیب‌زمینی‌های برداشت شده همگی کوچک‌تر از اندازه معمول هستند و پوست آنها هنوز کامل سفت نشده است. 

وی اضافه کرد: برداشت زودهنگام تولید آنها را 25 تا 30 درصد کاهش می‌دهد ضمن اینکه چون پوست سیب‌زمینی هنوز کامل سفت نشده است میزان ضایعات و فساد این محصول را تا رسیدن به دست مصرف‌کننده بیشتر می‌کند. 

 ایران با تولید 5 میلیون تن سیب‌زمینی در سال در این محصول خودکفا است و صادرات هم دارد. برداشت زودهنگام در استان اردبیل که قطب تولید این محصول در کشور است می‌تواند تولید امسال را به شدت کاهش دهد و تهدیدی بر خودکفایی این محصول در کشور محسوب می‌شود.

در این میان مروجان بخش کشاورزی باید این مسأله را جدی گرفته و به سیب‌زمینی‌کاران این استان هشدار دهند که برداشت زودهنگام به دلیل اینکه در نهایت تولید مزرعه آنها را کاهش می‌دهد این به درآمد نهایی آنها تأثیر زیادی نخواهد داشت ضمن اینکه به تولید ملی هم آسیب جدی وارد خواهد کرد.

در روزهای گذشته قیمت سیب‌زمینی در بازار تهران به 10 هزار تومان هم رسید و مشاهدات خبرنگار فارس در استان اردبیل حاکی است از اینکه قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در این استان به قیمت کیلویی 7000 تا 8000 هزار تومان عرضه می‌شد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: اردبیل سیب زمینی قیمت سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۴۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت چغندر قند در دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان،  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول  گفت: در سال زراعی جاری ۵ هزار و ۱۸۵ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت چغندرقند اختصاص یافت. 

بهروز قمر زاده افزود:  ۲۹ دستگاه ماشین ‏آلات برداشت چغندرقند در شهرستان دزفول فعال است و پیش بینی می‌شود حدود  ۳۵۰ هزار تن محصول چغندرقند از مزارع این شهرستان برداشت شود. 

وی ادامه داد: محصول چغندر شهرستان دزفول پس از برداشت به ۱۲ کارخانه قند از جمله کارخانه قند بنیاد اصفهان، نقش جهان اصفهان، همدان، قزوین، مرودشت، چهارمحال، اهواز، شوش، اسلام آباد، کوار، فسا و اقلید منتقل ‏می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول اظهار کرد: کشت چغندرقند در شهرستان دزفول همه ساله بصورت پائیزه کشت می‏شود.

 

 

دیگر خبرها

  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • برداشت گیاه دارویی گل گاو زبان از باغ های آبیز