Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:10:58 GMT

تدارک وسیع برای برگزاری هفته استان اردبیل

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۴۹۰۴

تدارک وسیع برای برگزاری هفته استان اردبیل

به گزارش ایرنا، روز چهارم مردادماه به عنوان روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی، سالروز استقرار سلسله صفویه و روز اردبیل در سال ۱۳۹۶ از سوی شورای فرهنگ عمومی انتخاب و در تقویم رسمی کشور درج شد و بر اساس همین تقویم، همه ساله برنامه‌های متنوعی در قالب هفته استان اردبیل از چهارم تا دهم مردادماه تدوین شده و به اجرا در می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایده نامگذاری روز اردبیل از اواخر دولت دهم از سوی بعضی صاحب‌نظران منطقه مطرح و برنامه‌های این مناسبت چند سال به شکل ابتدایی در اردبیل و تهران برگزار شد.

از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید توجه بیشتری به این موضوع شده و برنامه‌های متنوع و گسترده‌تری تدارک دیده شده و ثبت آن در تقویم ملی ایران به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد.

شورای فرهنگ عمومی کشور در سال ۱۳۹۶ بر اساس استنادات تاریخی، روز چهارم مردادماه را که مقارن با سالروز تولد شاه اسماعیل صفوی نخستین پادشاه سلسله صفویه در ایران است، به عنوان روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد خاندان صفوی و روز اردبیل وارد تقویم رسمی کشور کرد.

بر اساس منابع معتبر تاریخی، چهارم مردادماه روز تولد شاه اسماعیل صفوی نخستین پادشاه صفوی است که با ایجاد و تاسیس حکومت صفوی، با یکپارچه کردن ایران و با رسمی کردن مذهب شیعه در کشور، خدمات ارزنده ای را برای سرزمین پهناور ایران داشته است.

** انتخاب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای برگزاری مراسم هفته استان اردبیل

برگزاری مراسم هفته اردبیل که در سال های گذشته عملاً محدود به مرکز استان و یا مراسم تشریفاتی در تهران می شد، همواره مورد انتقاد بخشی از جامعه فرهیخته استان قرار می گرفت و منتقدان معتقد بودند که این مراسم توسط عده معدودی برنامه‌ریزی شده و با حضور خود آنها برگزار می‌شود و همه استان سهمی در این مناسبت عمومی ندارند.

بر اساس همین انتقادات و با صلاحدید مسئولان استان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان دبیرخانه برگزاری مراسم هفته استان اردبیل انتخاب شده و از روز نخست برای برگزاری این مناسبت از عموم علاقه مندان دعوت به همکاری شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با دعوت از همه نخبگان، صاحب‌نظران و اصحاب قلم و فرهیختگان برای برگزاری باشکوه هفته استان اردبیل گفت: افرادی که برنامه ویژه و ابتکاری برای این مناسبت دارند و یا خواهان مشارکت فعال در برگزاری برنامه‌های هفته استان هستند، به دبیرخانه هفته گرامیداشت استان مراجعه کنند.

نادر فلاحی افزود: امسال برای برگزاری هفته گرامیداشت استان، کمیته‌های تخصصی ستاد برگزاری هفته استان اردبیل تشکیل شده و بیش از ۷۰ برنامه با مشورت دستگاه‌های اجرایی برنامه ریزی شده و برگزاری همه برنامه‌ها به کمیته‎های برگزاری تفویض شده است.

وی بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان دبیرخانه دائمی برگزاری هفته گرامیداشت استان نسبت به هماهنگی برنامه‌ها اقدام می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با تاکید بر ضرورت دریافت نظرات نخبگان فرهنگی، هنری و اجتماعی استان برای برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های این هفته گفت: فراخوان دریافت ایده‌ها برای برگزاری برنامه‌های این هفته از ماه‌های گذشته در رسانه‌ها اعلام شده است.

فلاحی با اشاره به تدارک برنامه‌هایی برای هر کدام از شهرستان‌ها در هفته گرامیداشت استان اضافه کرد: لازم است فعالان این حوزه در برگزاری هر چه بهتر برنامه‌های هفته استان اردبیل وارد میدان شده و همچون خاندان صفوی، نقش خود را در وحدت جامعه ایفا کنند.

دبیر برگزاری هفته استان اردبیل اظهار کرد: آماده‌ایم تا بخشی از مدرسه پورسینا در مجاورت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را به عنوان دبیرخانه دائمی هفته استان اردبیل اختصاص دهیم.

فلاحی تاکید کرد: انتظار می‌رود با رویکرد جدید اتخاذ شده، برنامه‌های متنوع در هفته استان اردبیل برگزار شود و در سال آینده به مراتب روند برگزاری برنامه‌ها بهبود یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل خواستار همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی در برگزاری برنامه‌ها شد و گفت: هفته گرامیداشت استان اردبیل به نوعی تبیین هویت تاریخی و دینی استان است و برگزاری مطلوب برنامه‌ها می‌تواند اردبیل را در سطح ملی و جهانی معرفی کند.

** رونمایی از پوستر هفته گرامیداشت استان اردبیل

پوستر هفته گرامیداشت استان اردبیل روز یکشنبه با حضور مسئولان کمیته‌های اجرایی ستاد برگزاری مراسم روز استان در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی رونمایی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در آیین رونمایی از پوستر گرامیداشت هفته استان گفت: هفته استان اردبیل، مناسبت گرامیداشت وحدت ملی جمهوری اسلامی ایران است.

نادر فلاحی اضافه کرد: اولین حکومت شیعی کشور توسط نوجوانی به نام شاه اسماعیل صفوی تشکیل شده است و در نظر داریم که در برنامه های هفته استان نسبت به معرفی و تبیین این موضوع اقدام کنیم.

** مراسم رژه قزلباش ها در مقابل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اعلام کرد که امسال هم زمان با هفته استان اردبیل مراسم رژه قزلباش ها در مقابل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به اجرا در می‌آید.

نادر فلاحی گفت: این رژه به صورت نمادین در روز ششم هفته استان اردبیل و همزمان با سالروز ثبت جهانی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار می شود و در کنار رژه قزلباش‌ها، مراسم نمایش لباس‌های سنتی استان نیز تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به لزوم تبیین نقش صفویه در انسجام ملی و به رسمیت شناختن مذهب تشیع در کشور بیان کرد: قزلباش‌ها سربازان ارتش حکومت صفویه بودند که از اقوام مختلف ایرانی و با کلاه و لباس مخصوص در جنگ‌ها شرکت کرده و نقش تعیین کننده‌ای در استقرار حکومت مرکزی قوی در ایران داشتند.

** تدارک برای برگزاری جشن بزرگ ثبت جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

همزمان با گرامیداشت هفته استان اردبیل، در روز ۹ مردادماه و سالروز ثبت جهانی این اثر تاریخی ارزشمند، جشن بزرگ ثبت جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار می‌شود.

مجموعه میراث جهانی بقعه و خانقاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به سبب دارا بودن ارزش‌های برجسته جهانی در سال ۱۳۸۹ و در جریان سی و چهارمین نشست یونسکو در برزیل به شماره ۱۳۴۵ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

بنا به اعلام دبیرخانه برگزاری هفته استان اردبیل، در این جشن برنامه‌های متنوعی پیش‎بینی شده که هدف نهایی آن معرفی پیشینه تاریخی و نقش صفویه در شکل‌گیری حکومت منسجم ملی و دینی در ایران خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: برنامه های متنوعی برای چهارم مرداد اولین روز این هفته که مصادف با سالروز تاج‌گذاری شاه اسماعیل صفوی است و همچنین ۹ مرداد، سالروز ثبت جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی تدارک دیده شده است.

نادر فلاحی در مصاحبه با ایرنا بقعه شیخ صفی‌الدین را نماد سلسله صفویه در کشور دانست و افزود: به واسطه قرار گیری مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی و شاه اسماعیل صفوی در این بقعه، این اثر تاریخی از اهمیت باستانی، دینی و فرهنگی بالایی برخوردار است.

به گفته نادر فلاحی در گرامیداشت هفته استان اردبیل بناهای تاریخی مرتبط با دوره صفویه با محوریت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی میزبان رویدادها و برنامه‌های متنوعی خواهد بود.

وی با تاکید بر تبیین جایگاه صفویه در قالب برنامه‌های متنوع در هفته استان اضافه کرد: نگاه ویژه این دوره از برنامه‌های گرامیداشت استان اردبیل، توجه به آموزش و اطلاع رسانی کودکان و نوجوانان است.

دبیر برگزاری هفته استان اردبیل همچنین از برگزاری نشست‌های علمی، جشن‌های مردمی و مسابقات ورزشی در طول این هفته خبر داد و اظهار کرد: رویکرد برگزاری برنامه‌ها تبیین جایگاه صفویه در انسجام و وحدت ملی ایران خواهد بود.

** نمایش عمومی اسناد بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی همزمان با هفته استان

همزمان با گرامیداشت هفته استان اردبیل قرار است اسناد بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به صورت عمومی به نمایش درآید.

به گفته نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، این اسناد در قالب موزه اسناد بقعه در مسجد جنت‌سرای مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به نمایش در می‎آید.

وی بیان کرد: این اسناد مربوط به دوره صفویه بوده و اطلاعات قابل توجهی از یک بازه تاریخی حساس و کلیدی کشور در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

وی افزود: برنامه‌های هفته استان اردبیل با محوریت معرفی خاندان صفوی و نقش تاثیرگذار آنها در انسجام ملی و تاریخ ایران تدارک دیده شده و در قالب این مناسبت، اسناد، کتب، پژوهش‌های منسجم دانشگاهی و مطالعات کارشناسی نیز در زمینه صفویه شناسی معرفی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اضافه کرد: علاوه بر مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بقعه شیخ کلخوران نیز که بازسازی و بهسازی شده، جهت میزبانی رویدادهای مرتبطی با هفته استان آماده سازی شده است.

** میزبانی برنامه‌های هفته استان اردبیل در بناهای تاریخی

بناهای تاریخی استان اردبیل میزبان برنامه‌های هفته استان تعیین شده و برای این منظور، مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و بقعه شیخ کلخوران در شهر اردبیل به منظور اجرای برنامه‌ها آماده سازی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه بقعه شیخ کلخوران میزبان برنامه‌های محلات شش‌گانه خواهد بود، اضافه کرد: برنامه‌های اصلی هفته استان نیز در بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار می شود.

فلاحی با اشاره به معرفی بناهای شاخص تاریخی دوره صفوی و نیز جاذبه های فرهنگی و میراثی در هفته استان اردبیل بیان کرد: هفته استان اردبیل فرصتی جهت تبیین نقش صفویه در انسجام ملی خواهد بود.

** همایش تخصصی توسعه پایدار استان اردبیل برگزار می‌شود

همزمان با برنامه‌های گرامیداشت هفته استان اردبیل، علاوه بر رونمایی از سند آمایش توسعه استان اردبیل، همایش تخصصی توسعه پایدار استان نیز برگزار می‌شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، این همایش در روز ۶ مرداد با حضور پژوهشگران استان برگزار می‌شود و در قالب آن نشست‌های تخصصی گردشگری، کشاورزی و صنعت و معدن پیش بینی شده است.

در این همایش، سند آمایش استان که ملزومات توسعه تا سال ۱۴۲۴ را در خود جای داده و توسط سازمان برنامه و بودجه استان تهیه شده است، رونمایی خواهد شد.

۱۹۰۵/‏‬ ۱۲۵۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اردبیل میراث فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۴۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردبیل میزبان مسابقات بین‌المللی تکواندوی جام صفوی شد

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل از برگزاری مسابقات تکواندوی جام صفوی به میزبانی اردبیل خبر داد. - اخبار استانها -

محمدعلی پهناور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در اردبیل اظهار داشت: در نشست با رئیس فدراسیون تکواندو مقرر شد تا جام صفوی در رشته تکواندو و با حضور تیم های منتخب کشور و ورزشکاران کشوری به میزبانی اردبیل برگزار شود که به احتمال زیاد در این رویداد تکواندوکاران کشورهای دیگر نیز حضور خواهند داشت.

وی برگزاری آبرومند جام صفوی در رشته کشتی در هفته های اخیر را یادآور شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با همراهی فدراسیون تکواندو استان اردبیل که در رشته های رزمی همواره جزو افتخارآفرینان کشور است سربلند از این میزبانی بیرون آید.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: قرار شد در سفر رییس فدراسیون به استان اردبیل در ماه آینده تفاهمنامه برگزاری جام صفوی در رشته تکواندو منعقد شده و ما در تابستان شاهد برگزاری این رویداد در دیار سبلان باشیم.

پهناور افزود: رشته تکواندو از رشته های مدال آور استان اردبیل محسوب می شود و قرار است با تلاش هیات تکواندوی استان و برنامه ریزی میان مدت و بلندمدت بتوانیم اردبیل را به پایگاه قهرمانی تکواندوی کشور تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: زیرساخت های لازم برای این رشته ورزشی هم به همت ورزش و جوانان و هم تلاش بخش خصوصی مهیا شده و انتظار می رود رویداد جام صفوی به میزبانی های دیگر این استان در رویدادهای ملی و بین المللی کمک کند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • فعالیت بیش از ۱۵۰ گروه جهادی در آستارا
  • تدارک ۱۲۰ هزار عنوان برنامه با مشارکت مردم در سراسر کشور
  • مسابقات تکواندو با نام جام صفوی به میزبانی استان اردبیل برگزار می‌شود
  • اردبیل میزبان مسابقات بین‌المللی تکواندوی جام صفوی شد
  • ۳۰ عنوان ویژه برنامه هفته هلال احمر در استان سمنان برگزار می‌شود
  • اجرای برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی
  • تدارک ۳۰ ویژه برنامه در هفته بسیج سازندگی/ فعالیت ۶۰۰ گروه جهادی در گرگان
  • احمدوند: در نمایشگاه کتاب برنامه‌های ویژه‌ای برای فلسطین تدارک دیدیم/ کلیه ناشران در فضای مسقف جانمایی شدند
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • حضور ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران