Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: طی روزهای اخیر شاهد برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی مد و لباس ایرانی اسلامی در اراک بودیم، حوزه‌ای که هم با اشتغال و تولید و هم با فرهنگ جامعه سر و کار دارد و به ویژه در حوزه فرهنگی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون ساماندهی مد و لباس سال ۸۵ به تصویب مجلس رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بند اول این قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شده با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت تبادل فرهنگی ملل مسلمان‌، موزه‌، نمایشگاه و جشنواره‌های ملی‌، منطقه‌ای و بین‌المللی با محوریت معرفی نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی - اسلامی برگزار کند.

در راستای اجرای این قانون از آن سال تاکنون شاهد برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و ملی با محوریت ایرانی - اسلامی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها بوده ایم. این نمایشگاه‌ها در روزگاری که واردات پوشاک خارجی بسیار افزایش یافته است فرصت مناسبی برای معرفی محصولات طراحان لباس ایرانی است تا بتوانند با برندها و این تولیدات خارجی رقابت کنند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در پوشاک زنانه در این نمایشگاه‌ها بسیار مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفته، مد نقش تعیین کننده ای در انتخاب پوشاک دختران و بانوان دارد وجود این طرح‌ها می‌تواند تغییری در مد کشور ایجاد کند و به سلیقه افراد سمت و سو دهد و عفاف و حجاب بانوان در عین حال با خوش پوشی پوشاک ایرانی - اسلامی در هم آمیزد.

حضور طراحان لباس و تحصیل کرده‌های رشته طراحی دوخت و همچنین مانتوها و لباس‌های متنوع زنانه در جشنواره‌ها حاکی از رشد و تجربه کاری آنها در طراحی و تولید لباس‌های ایرانی - اسلامی دارد. اما در این عرصه به نظر می‌رسد که جای کار بسیار وجود دارد تا طراحان لباس ایرانی اسلامی بتوانند تولیدات ارزشمند و مورد استقبال را در حوزه پوشش ایرانی اسلامی که مؤلفه مهم آن عفاف و حجاب است، ارائه دهند.

ترویج مد و لباس ایرانی-اسلامی مستلزم حمایت از فعالان این عرصه

در این رابطه یکی از طراحان دوخت استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: جشنواره مد و لباس امکانی را برای معرفی نمونه کارهای طراحان مد فراهم آورده است. هرسال خودم و هنرجویانم در جشنواره مد و لباس شرکت می‌کنیم و از طرح‌های مختلف ارائه شده الگو می‌گیریم و زمینه ارتقای تولیدات ما فراهم می‌شود.

محرم خانی گفت: در روند کاری خود لباس‌های قدیمی بومی را احیا کردیم که در خطه و استان ما چنین پوشاکی همراه با رودوزی بوده است. یکی از طراحان همکار، لباس‌هایی با تجلی معماری بازار تاریخی اراک و رودوزی سنتی دوخته است که استقبال بازدید کنندگان را در نمایشگاه مد و لباس به دنبال داشت. این لباس هویت تاریخی پوشش اراکی را نشان می‌دهد که همچون سایر نقاط دیگر باید به مردم و حتی دنیا شناسانده شود.

اگر بتوانیم در حوزه طراحی لباس حرفی برای گفتن داشته باشیم و جامعه را به مد و لباس ایرانی - اسلامی جذب کنیم می‌توان در راه ترویج این فرهنگ کار مؤثری انجام داد وی گفت: اگر بتوانیم در حوزه طراحی لباس حرفی برای گفتن داشته باشیم و جامعه را به مد و لباس ایرانی - اسلامی جذب کنیم می‌توان در راه ترویج این فرهنگ کار مؤثری انجام داد.

این طراح دوخت عنوان کرد: طراحی لباس‌های کشورهای دیگر مناسب فرهنگ ما نیست و این گفته را بسیاری از مخاطبان و مشتریان و بازدید کنندگان نمایشگاه‌های مد و لباس نیز مطرح می‌کنند، بانوان می‌توانند از الگوهای معرفی شده در این نوع جشنواره‌ها الهام بگیرند.

در ادامه یکی دیگر از طراحان لباس استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در دوران دبیرستان و دانشگاه رشته طراحی لباس را گذراندم و نزدیک به ۱۶ سال است که در این رشته فعالیت می‌کنم. در این حوزه مشکلاتی وجود دارد که با توجه به علاقه‌ای که به این رشته دارم به مشکلات آن کمتر توجه می‌کنم.

وی ادامه داد: برای اینکه در عرصه مد و لباس مردم تشویق به خرید لباس با مد ایرانی اسلامی شوند نیاز به حمایت از ما فعالان این حوزه است. برگزاری نمایشگاه به منظور معرفی نمونه کارهای ما یکی از این اقدامات حمایت گرانه است و موفقیت ما در جذب مخاطب نسبت به پوشش ایرانی اسلامی بستگی به این دارد که پس از اتمام نمایشگاه با چه میزان از سفارش‌های مشتریان مواجه شویم.

نمایشگاه‌های مد و لباس بستری برای ترویج پوشش ایرانی اسلامی

معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای حمایت از فعالان عرصه مد و لباس، ششمین جشنواره مد و لباس ایرانی-اسلامی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار شد که هدف از برگزاری این جشنواره‌های مد و لباس، ارائه آثار برای مشتریان و همچنین فعالین این حوزه برای الگوگیری است و می‌توان بیش از پیش این نمایشگاه‌ها را به سمت عرضه آثار متناسب با لباس ایرانی اسلامی هدایت کرد.

به آثار برگزیده ملی مد و لباس کد شیما (شماره ثبت یک اثر در ستاد ساماندهی مد و لباس کشور) اختصاص پیدا می‌کند که می‌تواند بستری برای تولید طرح‌های لباس ارزشی و ارائه در نمایشگاه‌ها به منظور ترویج این پوشش باشد افشین حسینی افزود: در واقع طرح‌ها و آثاری که تولیدکنندگان لباس و سرمایه گذاران لباس تمایل به تولید و عرضه آنها دارند و نمونه‌های هنری مناسب و مورد تأیید از لحاظ زیبایی شناسی و حدود ارزشی از طریق این نمایشگاه‌ها عرضه و بین صاحب اثر و تولید کننده و جامعه ارتباط برقرار می‌شود که خود زمینه‌ای برای ترویج فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی را مهیا می‌سازد.

معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: در نمایشگاه اخیر حدود ۲۰۶ اثر از کل کشور دریافت شد و در بخش برگزیده این نمایشگاه حدود ۸۰ اثر در پوشاک مانتو، چادر اجتماع، مانتو مجلسی، لباس مدارس، لباس مشاغل به نمایش درآمد و از آثار برگزیده در مراسم اختتامیه تقدیر به عمل آمد.

وی عنوان کرد: به آثار برگزیده نمایشگاه‌های مد و لباس به دلیل داوری ملی کد شیما (شماره ثبت یک اثر در ستاد ساماندهی مد و لباس کشور) اختصاص پیدا می‌کند که این مساله نیز می‌تواند بستری را برای تولید طرح‌های لباس ارزشی و ارائه در نمایشگاه‌ها به منظور ترویج این پوشش فراهم کند.

صنعت مد در کشور ما از پتانسیل قوی برخوردار است که با وجود نیروی انسانی تحصیل کرده که همان طراحان مد و لباس کشور هستند و با معرفی طراحی‌های مناسب آنها در نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی - اسلامی می‌توان در زمینه تولید پوشاک ایرانی به خودکفایی دست پیدا کرد و در سطح منطقه و بین الملل مطرح شد و از لحاظ فرهنگی نیز پوشش متناسب با فرهنگ کشور را ترویج داد.

کد خبر 4668611

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره مد و لباس مد و لباس سبک زندگی ایرانی اسلامی حجاب و عفاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۶۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار رادان از نمایندگان مجلس برای حمایت از «طرح نور» تشکر کرد

به گزارش خبرنگار مهر، «علی کریمی فیروزجایی» عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر امروز (دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) صحن مجلس، اعلام کرد: سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور طی پیامی از نمایندگان، اعضای کمیسیون فرهنگی و به ویژه از هیات رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی به جهت صدور بیانیه حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب تشکر کرد.

گفتنی است، در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب موسوم به طرح «نور» قرائت شد. متن این بیانیه به شرح زیر بود:

با سلام و صلوات بر ساحت مقدس شهیدان والامقام

وظیفه خود می‌دانیم از مجاهدت‌های فرماندهی محترم فراجا و نیروهای تحت امر در انجام مأموریت ها به ویژه حفظ و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و سالم سازی محیط های اجتماعی در راستای حفظ کیان خانواده و کرامت زنان، عمیقاً تقدیر و تشکر کنیم و ضمن اعلام حمایت برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از کرامت خانواده و زنان، موارد زیر را متذکر می شویم:

۱- انتظار می رود مسوولان محترم دولتی و قضایی با هم افزایی در انجام وظایف قانونی خود با حمایت از فراجا در راستای سالم سازی محیط های اجتماعی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اهتمام ویژه داشته باشند.

۲ - انتظار می رود اکنون که فراجا با دغدغه‌مندی در این مسیر گام برداشته است ضمن توجه به ادامه مسیر اصلاح در اقدامات اجرایی با حفظ کرامت زنان، با ایجاد ظرفیت های لازم، اقدامات خود را منطبق بر شرع مقدس و قانون و محیط مؤمنانه پیش برده و ضمن تجلیل از نیروهای دلسوز تحت امر اقدامات خلاف ضوابط را نیز متذکر شده و اصلاح کند.

۳ - مردم عزیز ایران اسلامی که همواره زیست عفیفانه داشته و نسبت به حفظ بنیان خانواده و کرامت زنان توجه ویژه داشته، همواره در میدان انقلاب اسلامی نقشی ممتاز در دفاع از سبک زندگی ایرانی-اسلامی داشته اند، امروز نیز باید همه با هم افزایی، فضایی مؤمنانه با دلسوزی ضمن تذکرات سازنده و محترمانه با حفظ کرامت، مجریان قانون را مورد حمایت قرار داده و برای آینده این سرزمین با همدلی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از کیان خانواده و کرامت زن ایرانی مسلمان حراست نماییم.

کد خبر 6092229 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • ۱۷ نقطه از گلستان میزبان برنامه‌های دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی است
  • میوه های فرهنگ و موشک را در اقتصاد بچینید
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود
  • عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود
  • ممنوعیت فروش لباس‌های نامتعارف در واحد‌های تجاری
  • سردار رادان از نمایندگان مجلس برای حمایت از «طرح نور» تشکر کرد
  • گلستان شهدای جروکان ساماندهی شد
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است
  • تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد