Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@03:52:58 GMT

موزه ملی زیتون در رودبار تاسیس می شود

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۷۴۲۳

موزه ملی زیتون در رودبار تاسیس می شود

گیلان- مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: موزه ملی زیتون ایران در رودبار تاسیس می شود.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی گیلان ، شهرود امیر انتخابی با بیان اینکه در استان گیلان قدمت درخت زیتون آنچنان که از کاوش های باستان شناسی شهرستان رودبار به دست آمده است به بیش از ۲ هزار سال پیش می رسد گفت: موزه ملی زیتون ایران در ساختمان میراث فرهنگی در داخل شهر رودبار با مساحت ۳۵۰ متر مربع درحال بهره برداری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حال حاضر کلیه دوربین ها ویترین ها و مرمت ساختمان تاریخی میراث فرهنگی آماده شده فقط برای ایجاد و افتتاح این موزه نیازمند اشیاء و ابزار قدیمی مربوط به زیتون هستیم.

امیر انتخابی ادامه داد: تفاهم نامه ای با سازمان جهادکشاورزی استان نیز تهیه شده است که با همکاری فرمانداری شهرستان رودبار مرکز تحقیقات زیتون ایران، سازمان جهاد کشاورزی استان و سایر دستگاه ها دولتی بتوانیم در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح اولین موزه ملی زیتون ایران در شهرستان رودبار باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ضمن معرفی ظرفیت های موزه ملی زیتون ایران که مورد تائید اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور است افزود: گیاه شناسی و زیست شناسی زیتون، اسطوره شناسی زیتون، تاریخچه زیتون در ایران و جهان، یافته های باستان شناسی زیتون، شیوه سنتی تولید صابون زیتون، موارد کاربردی روغن زیتون سنتی و همچنین استفاده از روغن زیتون بعنوان سوخت و معرفی شیوه کاشت زیتون تا برداشت آن، آشنایی با اشیاء قدیمی مربوط به زیتون از مواردی است که در این موزه به نمایش درخواهد آمد.

وی ضمن دعوت از مردم به مشارکت در امر تجهیز موزه ادامه داد: از تمامی علاقمندان و فرهنگ دوستان استانی و کشوری، سازمان های مردم نهاد و نهادهای دولتی درخواست می کند تا اشیاء و ابزار و دیگر اسنادی که در اختیار دارند را به منظور تجهیز موزه ملی زیتون ایران، به موزه مردم شناسی و باستان شناسی رشت واقع در رشت ، خیابان بیستون و یا به اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان رودبار واقع در شهرستان رودبار و یا از طریق معاونت میراث فرهنگی این اداره کل واقع در رشت- میدان گیل- ساختمان شماره ۲ میراث فرهنگی استان تحویل دهند.

  امیر انتخابی در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه بخش عمده ای از تجهیز ساختمان، خرید دوربین ها و... انجام شده امیدوار هستیم در دهه مبارک فجر امسال بتوانیم این موزه را راه اندازی کنیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: گیلان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۷۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد

عزت‌الله ضرغامی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت، گفت: جا دارد از سازمان صداوسیما به‌خاطر انعکاس خوب در حوزه صنایع دستی و سنت‌های بومی مردم در سریال نون خ تشکر کنم. در نمایش دادن سبک زندگی مردم و برنامه‌های محلی و سنتی و ترویج این زندگی پاک خیلی موفق بودند. تصور من این است که اگر اینها به صورت فیلم‌های کوتاه دربیاید، در حوزه تولید شادی و روحیه برای مردم، می‌تواند خیلی موثر باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مقایسه موزه ملی با موزه لوور گفت: از من در مورد قیمت بلیط‌ها سوال شده بود و من گفتم رقم ۳۰ هزار تومان که سال‌ها تغییر نکرده بود، رقمی بسیار پایین و از همه دنیا ارزان‌تر است. حتی من گفتم که نمی‌خواهیم خودمان را با موزه لوور مقایسه کنیم که ۲۲ یورو و معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: خدمات خاصی در موزه لوور داده نمی‌شود و تقریبا همه موزه‌ها شبیه هم هستند و ما کارشناسان خیلی خوبی داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد