Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@15:20:38 GMT

روایت بلومبرگ از سرنوشت اینستکس

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۸۱۹۵

روایت بلومبرگ از سرنوشت اینستکس

اروپایی ها نقشی کلیدی در دستیابی به توافق هسته ای ایفا کردند اما اکنون برای حفظ آن کار بسیار سختی دارند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته‌ای نوشت که با وجود وعده دولت‌های اروپایی برای باقی ماندن به تعهدات خود، آنها کار بسیار سختی برای حفظ روابط تجاری خود با تهران پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلومبرگ با اشاره به اینکه اروپایی ها از زمان اعلام تلاش خود برای راه اندازی ساز و کار مالی ویژه همکاری با ایران پیشرفت محسوسی نداشته اند افزود: اتحادیه اروپا حمایت عملی ازشرکت های خود برای همکاری با ایران در برابر تحریم های آمریکا انجام نداده است و با گذشت ۱.۵ سال از خروج آمریکا، ساز و کار اینستکس هنوزدر مراحل ابتدایی خود قرار دارد.

اینستکس می تواند ابزاری برای حفظ روابط با ایران بدون استفاده از دلار باشد که بدون استفاده از نظام بانکی آمریکا امکان نقل و انتقال پول با ایران را فراهم می کند. شاید روزی اینستکس برای مبادلات نفتی نیز مورد استفاده قرار گیرد اما فعلاً معاملات آن محدود به اقلام غذایی و بشردوستانه است. به هر حال ممکن است روزی اینستکس زیرساختی برای به چالش کشیدن سلطه دلار بر بازارهای جهانی باشد.

به گفته بلومبرگ، اروپایی ها با وجود تمایل برای حفظ برجام هنوز نتوانسته اند اقدامات خود را عملی کنند. روابط عمیق اتحادیه اروپا با آمریکا باعث شده است تا شرکت‌های بزرگ آمریکایی مایل به از دست دادن بازار این کشور نباشند و پیوندهای عمیق امنیتی و نظامی اروپا با آمریکا نیز باعث شده است تا کار آنها برای کنار زدن متحد دیرینه خود بسیار سخت باشد.

این خبرگزاری در انتها گفته است که ناکامی اروپایی ها از تعمیق روابط با ایران می تواند باعث گسترده شدن همکاری های ایران با چین و روسیه به ویژه در قالب پروژه "جاده و کمربند" شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اینستکس برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۸۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در دانشگاه سوربون فرانسه مدعی شد که عضویت در ناتو به معنی دست‌نشانده بودن آمریکا نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که کشورهای اروپایی در صورتی که به ایالات متحده وابسته بمانند و نتوانند سیستم‌های دفاعی پیشرفته مستقر کنند دچار مرگ خواهند شد. 

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در دانشگاه سوربون در پاریس گفت: «این خطر وجود دارد که اروپای ما بمیرد. ما به ابرازهای لازم برای مقابله با خطرات مجهز نیستیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه اظهاراتش از 27 عضو اتحادیه اروپا خواست تلاشی متحد را برای ساختن یک نیروی نظامی «قابل اتکا» آغاز کنند. 

ماکرون گفت: «مسئله تنها به انتخاب‌های ما بستگی دارد اما این انتخاب‌ها بایستی الان انجام شوند چون طی دهه آینده خطر این وجود دارد که تضعیف شویم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد کشورهای اروپایی تحت محاصره قدرت‌های بزرگی هستند که ارزش‌های لیبرال دموکراسی اروپا را تضعیف می‌کنند. وی گفت ارزش‌های اروپایی به طور دائم توسط دیگران مورد انتقاد و اختلاف قرار می‌گیرد. 

وی تصریح کرد: «این خطر وجود دارد که اروپا با افول مواجه شود و ما همین الان داریم می‌بینیم که این اتفاق علی‌رغم تلاش‌های ما دارد به وقوع می‌پیوندد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که عضویت در ائتلاف ناتو به معنی «دست‌نشانده» بودن ایالات متحده آمریکا نیست. وی گفت که اروپا با ایجاد دفاع مستقل وابستگی کمتری به ایالات متحده خواهد داشت و به نحو بهتری قادر خواهد بود از خودش در برابر روسیه دفاع کند.

دستاورد حمله به اسرائیل از زبان سفیر سابق ایران در فرانسهنتانیاهو برای آتش‌بس با حزب‌الله دست به دامن فرانسه شدطرح اقدام فرانسه برای مقابله با خشونت روزافزون جوانان

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • روایت مقام سابق موساد از «زیرساخت باور نکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران»
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل