Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعضای ۲۲۲ نفره مجلس نمایندگان سفلی مالزی پس از ساعت ها بحث بررسی با ۲۱۱ رای مثبت به این لایحه، در واقع متممی بر اصلاح یکی از مصوبات قانون اساسی فدرال این کشور ثبت کردند.

براساس گزارش های رسانه های مالزی این قانون روز سه شنبه با اکثریت کامل آرا توسط نمایندگان مالزیایی تصویب شد و اعتراضی دراین زمینه وجود نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق قوانین مالزی برای اصلاح مصوبات قانون اساسی نیاز به رای دو سوم نمایندگان مجلس سفلی وجود دارد. اما مصوبه جدید قبل از اجرا (قانونی شدن) نیاز به تایید مجلس علیا یا سنای مالزی را دارد.

اقدامات برای اصلاح قانون سن رای دهندگان توسط دولت ماهاتیر محمد از سال گذشته آغاز شد. دولت ائتلافی پاکاتان هاراپان به هدایت ماهاتیر بیش از یکسال پیش در یک انتخابات شگفت انگیز قدرت را دوباره در این کشور به دست گرفت.

ماهاتیر محمد که خود نیز یکی از نمایندگان مجلس سفلی مالزی است، پیش از رای گیری درمورد این لایحه در پارلمان گفت: جوانان در مالزی بیش از گذشته دارای آگاهی های سیاسی هستند، بنابراین مجلس باید به آنها برای طرح نظرات و آراء و عقایدشان فرصت بیشتری ایجاد کند.

وی افزود: علاوه براین مجلس با این اقدام می تواند به روند گسترش دموکراسی از طریق تقویت انتخابات در مالزی کمک کند.

طبق قانون جدید ورود به پارلمان این کشور نیز برای جوانان از سن ۲۱ سال به ۱۸ سال کاهش یافت.

ماهاتیر محمد گفت: با مصوبه جدید پارلمان حدود ۷.۸ میلیون نفر به جمعیت رای دهندگان در انتخابات سراسری ۲۰۲۳ مالزی افزوده می شود که با این احتساب ۲۲.۷ میلیون نفر می توانند در انتخابات بعدی مالزی شرکت کرده و آرای خود را به صندوق ها بریزند.

در آخرین انتخابات سراسری مالزی در سال گذشته قریب به ۱۲.۳ میلیون نفر از ۱۴.۹ میلیون نفر از واجدان شرایط رای دادن، آرای خود را به صندوق های رای گیری ریختند و برای نخستین بار دولت ائتلافی جبهه ملی به رهبری نجیب رزاق را پس از ۹ سال کنار زده و ائتلاف پاکاتان هاراپان را پیروز میدان ساختند.

براساس گزارش های رسمی، جمعیت مالزی در حال حاضر حدود ۳۲ میلیون نفر است. به جز سنگاپور که سن رای دادن در این کشور ۲۱ سال است، اغلب کشورهای جنوب شرق آسیا ۱۸ سال را شروع دوران رای دادن برای جوانان قرار داده اند. در اندونزی حتی سن ۱۷ سال برای شرکت در انتخابات تایید شده است.

کاهش سن رای دادن یکی از وعده های ماهاتیر محمد در جریان انتخابات سراسری سال گذشته به مردم مالزی بود. علاوه بر این ائتلاف پاکاتان هاراپان امیدوار است با محقق کردن یکی از وعده ملی خود، در انتخابات چهار سال آینده، آرای بیشتری از جوانان را به خود اختصاص دهد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۰۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی سطح کاندیداها پایین است، انتخابات به همین سردی برگزار می شود که اکنون با آن روبرو هستیم

به گزارش خبرآنلاین،در حالی روز جمعه مرحله دوم انتخابات مجلس شورای‌اسلامی برگزار می‌شود که فضای کشور نه در بعد سیاسی و نه از جنبه اجتماعی تناسبی با انتخابات ندارد؛ حتی در حوزه‌هایی که به‌طور سنتی تحرکات انتخاباتی و تبلیغات بیشتری انجام می‌شد، دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم چندان محلی از اعراب ندارد.

بنا به گزارش سایت الف، این سکون سیاسی حتی در سطح تهران هم خودنمایی کرده و نسبت به ادوار مشابهی که انتخابات پارلمانی به دور دوم کشیده می‌شد، پایتخت رنگ انتخاباتی به‌خود نگرفته.

مقایسه مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم با دوره کنونی، گواهی است بر این امر. هر چند که برخی دگرگونی در شکل تبلیغات، تحولات تکنولوژیکی و ارتباطی را دلیل بر بیگانگی محیط شهری با انتخابات ذکر کنند اما در رسانه‌های آنلاین، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم آن‌چنان نشان چندانی از انتخابات یافت نمی‌شود.

اینکه انتخابات از سال ۹۸ با کاهش مشارکت مواجه شده مسئله‌ای قابل انکار نیست که واکاوی و ریشه‌یابی این امر فرصتی مجزا را می‌طلبد اما دلایل فضای سرد سیاسی موجود صرفاً به دلسردی جامعه از شرایط کنونی و تنگناها و حتی ناکارآمدی نهادهای سیاسی بازنمی‌گردد بلکه بخش قابل‌توجه آن به‌دلیل کنش‌ورزی غلط سیاسیونی است که بدون استنباط مقتضیات این عرصه خود را واجد پوشیدن ردای سیاست قلمداد می‌کنند.

انتخابات، امری یک‌سویه و منوط به مردم نیست بلکه واکنشی است از سوی آنان به شکل و کیفیت سیاست‌ورزی فعالین این عرصه. آن نامزدی که خود را شایسته وکالت ملت و نشستن بر کرسی نمایندگی می‌داند باید توانایی اثبات خود نزد مردم و ایجاد تصوری مبنی بر کارآمدی‌اش را داشته باشد اما گویا در حال حاضر نیازی به این امر نیست.

بسیاری از کاندیداها در سطح کشوری نه واجد راهبرد مشخصی برای نقش‌آفرینی در مجلس هستند و نه دارای نگرش و چهارچوب فکری روشنی برای فعالیت سیاسی.

بسیاری با نزدیک‌شدن به لیست‌های انتخاباتی در پی رسیدن به کرسی بهارستان بوده و همین امر، سطح کنش سیاسی را تنزل داده است. قاطبه کسانی که تصمیم به شرکت در انتخابات دارند و حتی آنانی که مردد بوده و در صورت پاسخ به ابهامات خود آمده شرکت در انتخابات‌اند، از نوع نگرش کاندیداها اطلاع نداشته و حتی اندک تلاشی هم از سوی داوطلبان برای شناساندن خود به مردم انجام نمی‌شود و گویی یک بی‌نیازی خاصی از سوی نامزدها به ارتباط‌گرفتن با جامعه مشاهده می‌شود که همین مسئله یکی از عواملی است که فضای سیاسی را با سکون و سردی مواجه کرده.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904130

دیگر خبرها

  • وقتی سطح کاندیداها پایین است، انتخابات به همین سردی برگزار می شود که اکنون با آن روبرو هستیم
  • واکنش نوری قزلجه به احتمال بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس /کسی با تمامیت خواهی و زیاده‌طلبی نمی‌تواند در این دوره رییس مجلس شود
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم است
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه‌تمام انتخابات را تمام کنیم
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه کاره انتخابات را تمام کنیم
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌
  • توصیه مهم به مردم در خصوص دور دوم انتخابات
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند