Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:39:33 GMT

اساتید بسیجی برای مشکلات کشور راه حل ارائه کنند

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۴۶۲۴

اساتید بسیجی برای مشکلات کشور راه حل ارائه کنند

به گزارش شامگاه چهارشنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، محمدرضا ابن الدین قائم مقام سازمان بسیج اساتید در دومین اجلاس سراسری مسئولان بسیج اساتید سراسر کشور که با حضور مسئولان سازمان بسیج، سردار محمد حسین سپهر جانشین سازمان بسیج مستضعفین و مسئولان کانون‌های بسیج دانشگاه‌های سراسر کشور در سالن ۹ دی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: اساتید بسیجی نباید تنها به توصیف مشکلات کشور اکتفا کنند بلکه باید راه حل‌های عملیاتی ارائه دهند و از وقت و دانش خود برای پیشرفت کشور هزینه پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انتخاب حضور در بسیج، مستلزم تلاش‌ها و فعالیت جدی است. مقام معظم رهبری در اکثر فرمایشاتی که پیرامون حفظ انقلاب اسلامی داشته‌اند، همواره از بسیج نام برده‌اند. اگر قرار است که در راستای اعتلای جایگاه بسیج حرکت کنیم، انتظار ما این است که در این مسیر تلاش صورت گیرد.

قائم مقام سازمان بسیج اساتید ادامه داد: نگاه اصلی سازمان بسیج اساتید به استادان بسیجی این است که آن‌ها با کمک ظرفیت علمی و پژوهشی خود، به کمک انقلاب اسلامی بیایند.

وی ادامه داد: اساتید بسیجی باید برای حضور در میادین انقلاب اسلامی طرح دهند. ما باید برای تولید اقتدار ملی، بن بست‌شکنی، دستیابی به مرجعیت علمی و ایجاد راه‌های میانبر تلاش کنیم؛ چراکه این خواسته مقام معظم رهبری از ما است.

ابن الدین تأکید کرد: سوال اصلی ما این است که سازمان بسیج اساتید چگونه می‌تواند در راستای اهداف خود از جمله رسیدن به تمدن نوین اسلامی، تولید قدرت نرم بیشتر، نیل به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و مسئله محور، مؤثر واقع شود.

وی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف خود، نیازمند تحول درونی و اثربخشی بیرونی هستیم. ما چند رویکرد اصلی در دستور کار داریم، اولین رویکرد تشکیل گروه‌های مسئله محور است.

به گفته قائم مقام سازمان بسیج اساتید در این راستا گروه‌هایی تشکیل و از مسئولان مختلف دعوت به‌عمل می‌آید تا مسائل مختلف را طرح و تعریف کنند، سپس محدوده آن مشخص و زمان بندی نیز تعیین خواهد شد تا اساتید بسیجی، به دنبال راه حل آن‌ها بروند.

وی با اشاره به اینکه برای ارائه راهکار، باید از تجربه‌های پیشین و ظرفیت‌های دانشجویان استفاده شود. انتظار از استاد بسیجی این است که به راه‌حل راهبردی دست پیدا کند، خاطرنشان کرد: استاد بسیجی باید بتواند گزارش کارشناسی تهیه کند؛ اگر مسئولان آن را نپذیرفتند، لازم است آن را رسانه‌ای کرده تا به مسئله مردم تبدیل شود.
انتظار از استاد بسیجی این است که به راه‌حل راهبردی دست پیدا کند. استاد بسیجی باید بتواند گزارش کارشناسی تهیه کند؛ اگر مسئولان آن را نپذیرفتند، لازم است آن را رسانه‌ای کرده تابه مسئله مردم تبدیل شود.

وی درباره اهداف سازمان بسیج اساتید گفت: تحول درونی و اثر بخشی بیرونی، از جمله اهداف اصلی سازمان بسیج اساتید به‌شمار می‌رود.در بحث تحول درونی، باید شبکه سازی استادان دغدغه‌مند و انقلابی را از طریق ارتقا روش‌های جذب، آموزش، و تربیت نیرو را در دستور کار قرار دهیم.

ابن الدین بیان کرد: از جمله اهداف اصلی در بحث اثر بخشی بیرونی، می‌توان به کمک به تحقق دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، ایجاد نهضت تولید علم نافع در کشور و حاکم کردن روحیه جهادی و انقلابی در دانشگاه اشاره کرد.

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور گفت: ما نیازمند شبکه‌سازی در میان اساتید بسیجی هستیم. به عنوان مثال استادان زمین شناسی ما باید بر اساس این شبکه‌سازی در سراسر کشور با یکدیگر در ارتباط باشند و اگر مسئله‌ای درباره خاک کشور داشتیم، این افراد بتوانند نظر خود را عنوان کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تمامی افرادی که در گروه‌های مسئله محور کار می‌کنند، در واقع سیاست‌گذاران آینده کشور هستند. این افراد در آینده و زمان تشکیل دولت انقلابی، وظیفه اجرا را برعهده خواهند گرفت.

ابن الدین حمیدی درباره گروه‌های رصد و پایش گفت: در سطح کشور، نهادهای اصلی شامل نهاد آموزش، نظامی و غیره باید به موقع توسط اساتید بسیجی نقد شوند.

وی ادامه داد: استاد بسیجی باید با دانشجو، فرهنگ، دانشگاه، نهاد سیاست‌گذاری، مسجد، نوآوری‌های علمی، حکمرانان، تحول در علوم انسانی ارتباط داشته باشد. مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد، از جمله نقش‌های استاد بسیجی در جامعه به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه جبهه علمی و فرهنگی، شبکه‌ای منظم از اساتید معتقد و حزب اللهی است که با محور قرار دادن خودشان در دانشگاه، تلاش می‌کنند که سایر جریان‌ها را کنار یکدیگر جمع کنند، تصریح کرد: از جمله ظرفیت‌های بسیج اساتید، می‌توان به مرجعیت داشتن اشاره کرد.

به گفته وی از ابتدای انقلاب، مجموعه‌های مختلفی که مرجعیت داشته‌اند دچار زوال شده‌اند؛ اما بسیج اساتید پا بر جا مانده است. ما باید این ظرفیت را فدای انقلاب کنیم. اگر ما بتوانیم خودمان را به مردم به عنوان مرجعی لایق معرفی کنیم، قطعاً مردم در فرصت مناسب به ما روی می‌آورند.
 

اندیشکده‌های سازمان بسیج تقویت شوند

نورالله قیصری معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید هم در این نشست با بیان اینکه معاونت پژوهشی سازمان بسیج اساتید در حوزه تشکیلات و ساختار، ارتباط، تعامل و شبکه‌سازی، اندیشکده‌ها و گروه‌های مسئله‌محور، نشریات، جشنواره شهید چمران، امور استان‌ها و راه‌اندازی کرسی‌های نظریه‌پردازی، برنامه‌هایی اجرا کرده است، گفت: در حوزه تشکیلات و ساختار، تشکیل شورای تخصصی معاونت پژوهشی و تشکیل شورای تخصصی تحول در علوم انسانی را در دستور کار داریم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: در حوزه ارتباط، تعامل و شبکه‌سازی، کلان‌تر از سطح سازمان مشغول فعالیت هستیم که این امر افق روشنی را به ما نشان می‌دهد. در حوزه درون سازمانی تلاش‌ما بر این است بین اندیشکده‌هایی که موضوعات شبیه به هم دارند، شبکه‌سازی انجام دهیم.

قیصری در مورد اندیشکده‌ها و گروه‌های مسئله‌محور سازمان بسیج اساتید هم گفت: تشویق و هدایت برای تولید محصول، آمایش و پایدارسازی، راه‌اندازی گروه‌های مسئله‌محور و اندیشکده‌های جدید، آموزش و دانش‌افزایی، توانمندسازی اندیشکده‌ها و شبکه‌سازی تخصصی، از جمله برنامه‌ها و اهداف ما در حوزه اندیشکده‌ها و گروه‌های مسئله‌محور است.

وی افزود: در حوزه نشریات، به‌روزرسانی نشریات، تحول مفهومی و گفتمان‌سازی نوین، تبدیل وضعیت نشریات به رتبه عالی، برنامه‌محور شدن نشریات و بازنگری در اعضای تحریریه و سردبیر، حمایت از انتشار مقالات، کتب، ویژه‌نامه، پایان‌نامه‌های دانشجویی، تغییر سردبیران و تعویض و ترمیم اعضای هیئت‌های تحریریه مطابق با الزامات آئین‌نامه جدید نشریات در دستور کار است.

معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور درباره جشنواره شهید چمران نیز گفت: تدوین آئین‌نامه، ضوابط و مقررات مربوط به برگزاری از جمله برنامه‌های ما برای جشنواره شهید چمران است. وی افزود: همچنین درباره امور استان‌ها، تشکیل شورای معاونان پژوهشی استان‌ها، هدایت، نظارت و بازرسی از امور پژوهشی استان‌ها، امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری مشترک بین معاونت‌های پژوهشی، برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی و توانمندسازی معاونان پژوهشی را در دستور کار داریم.

راه‌اندازی کرسی‌های نظریه‌پردازی در موضوعاتی مثل رونق تولید، تحول در علوم انسانی و تمدن‌سازی از جمله برنامه‌ها در معاونت پژوهشی سازمان بسیج اساتید است.

اساتید در مسیر ایجاد تمدن اسلامی حرکت کنند

فواد ایزدی استاد مطالعات آمریکا دانشگاه تهران و مدیر مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها هم در این نشست با بیان اینکه تأسیس مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها به عهده بسیج اساتید بوده و هزینه‌های آن را هم بسیج اساتید پرداخت می‌کند، گفت: این مجموعه به عنوان یک سازمان مردم نهاد در وزارت کشور ثبت شده است.

وی سپس با اشاره به وظایف مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها افزود: این مجمع وظیفه دارد کارهایی را که بسیج اساتید در داخل انجام داده را در خارج از کشور انجام دهد؛ شبکه سازی، طراحی برنامه و حرکت در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی از جمله وظایف این مجمع است.
این مجمع وظیفه دارد کارهایی را که بسیج اساتید در داخل انجام داده را در خارج از کشور انجام دهد؛ شبکه سازی، طراحی برنامه و حرکت در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی از جمله وظایف این مجمع است.

ایزدی گفت: پنجشنبه هفته گذشته جلسه‌ای با ۱۱۵ نفر از استادان مسلط به زبان خارجی در تهران داشتیم. گروه هدف فعالیت ما در زمان حاضر این استادان هستند. از این ۱۱۵ نفر، ۸۰ استاد فرم عضویت در مجمع را پر کردند.

مدیر مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها ادامه داد: جلسه دیگری هم در دانشگاه تهران داشتیم که در آنجا هم ۲۰ استاد را جذب کردیم و در مجموع ۱۹ رئیس گروه علمی انتخاب شدند.

وی تصریح کرد: گروه‌های علمی بر اساس همان گروه‌های رشته‌های تخصصی دانشکده‌ها تعریف می‌شوند. درخواستی که از مسئولان بسیج اساتید داریم، این است که در امر شبکه‌سازی به ما کمک کنند.

وی در خصوص شبکه‌سازی این مجمع گفت: یک شبکه‌سازی در خارج از کشور داریم که نهادهای مختلفی در امر بین الملل فعالیت دارند، در این زمینه به ما کمک می‌کنند. یک سری از استادان هم از طریق این نهادها به ما معرفی شده‌اند.

ایزدی یادآور شد: یک شبکه‌سازی داخلی هم باید وجود داشته باشد که در این زمینه به کمک بسیج اساتید دانشگاه‌ها نیاز داریم. بدین صورت که لازم است هر کانونی یک نفر رابط را به ما معرفی کند. تا به امروز، استادان بسیجی و حزب‌اللهی که در خارج کشور درس خوانده‌اند، شناسایی نشده‌اند؛ در صورتی که اینها سرمایه‌هایی برای ما هستند.
 

تشکیل گروه‌های واکنش سریع برای رصد سیاسی

در دومین اجلاس سراسری مسئولان بسیج اساتید کشور، محمد شفیعی فر استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران که مسئولیت معاونت رصد و تحلیل سازمان بسیج اساتید را بر عهده دارد هم به ارائه دیدگاه‌های خود پرداخت.

وی با اشاره به این نکته که بررسی و تحلیل مسائل سیاسی و ارائه آن به استادان دانشگاه‌های سراسر کشور از وظایف اصلی این معاونت است، گفت: بیشتر استادان انقلابی و بسیجی دانشگاه‌ها، دید و تحلیل سیاسی ضعیفی دارند.

شفیعی فر اضافه کرد: استادان انقلابی برای حل و برطرف‌سازی فقدان نگاه سیاسی خود باید تلاش کنند تا بتوانند در کلاس‌های درسی پاسخگوی شبهات سیاسی دانشجویان باشند.

معاون بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور تصریح کرد: در کانون‌های بسیج استان‌ها، «گروه‌های واکنش سریع» فعالیت می‌کنند. رصد و تحلیل فضای سیاسی دانشگاه‌ها، شناسایی جریانات سیاسی فعال در دانشگاه‌ها و شناسایی تشکل‌های دانشجویی تازه تأسیس از جمله حوزه‌های کاری «گروه‌های واکنش سریع» است.

شفیعی‌فر اظهار کرد: برای افزایش قدرت تحلیل سیاسی، بولتن راهبردی خبری- تحلیلی به صورت هفتگی برای حدود ۵۰۰ استاد بسیجی ارسال می‌شود.

وی به حوزه نشر دانشگاهی اشاره کرد و گفت: شناسایی کتاب‌های تازه انتشار یافته و توزیع کتاب‌های ممنوعه در دانشگاه نیز برای معاونت بررسی و تحلیل، حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر شبکه‌ای از استادان فعال در عرصه جنگ و قدرت نرم با ۲۴۰ عضو در حال فعالیت بوده و نقش این شبکه ملی مقابل تهاجمات دشمنان انقلاب بسیار اثرگذار است. /

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۴۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های استان سمنان روحیه بسیجی را در جامعه گسترش دهند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید علیرضا آرامی پیش از ظهر چهارشنبه در دیدار با مسئول بسیج رسانه استان سمنان به میزبانی دفتر خود، ضمن اشاره به اهمیت کار رسانه‌ها، تاکید کرد: تمام دلسوزان کشور باید در قالب اقشار مختلف بسیج فعال باشند تا کارها با روحیه بسیجی پیش رود

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید روحیه بسیجی و شعار ما می‌توانیم را در جامعه ترویج دهند، افزود: فعالان بسیج رسانه باید کارها را با ضوابط یک بسیجی انجام دهند انجام کارها با روحیه بسیجی سبب استحکام و تقویت کارها می‌شود.

امام جمعه گرمسار در ادامه تاکید کرد: رسانه‌ها و فعالان این عرصه واسطه‌های رسیدن اخبار به مردم هستند می‌توانند باعث خرابی کارها شوند یا پیشرفت و آبادی و لذا باید گفت کار خبرنگاران بسیار حساس است و می‌بایست دقت فراوانی در آن داشت.

آرامی خواستار برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی بسیج رسانه برای مردم و رسانه نگاران شهرستان گرمسار شد و ابراز کرد: بسیج همواره مظلومیت‌های خاص خودش را داشته و دارد بخشی از این مظلومیت به دلیل فتنه‌هایی می‌باشد که توسط دشمن و عوامل او بر علیه بسیج ایجاد شده است.

کد خبر 6087454

دیگر خبرها

  • حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا
  • تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.
  • بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد
  • نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • ارائه ۵۰ بسته سیاستی بسیج اساتید برای حل مشکلات کشور
  • رسانه‌های استان سمنان روحیه بسیجی را در جامعه گسترش دهند
  • برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی/ارائه طرح‌های ملی عفاف و حجاب