Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@16:51:30 GMT

کجا بریم ؟ پیشنهاد ما آبشار شاهاندشت

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۵۵۹۳

کجا بریم ؟ پیشنهاد ما آبشار شاهاندشت

به گزارش برنا ؛ آبشار شاهاندشت بزرگ ترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع است. و یکی از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران است. در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت آبشار اصلی شاهان دشت با ارتفاع 51 متر بزرگترین آبشار استان مازندران به شمار می رود که این آبشار که دارای سه آبشار متعدد است در مجموعه ارتفاعی 180 متری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آبشار در 96 کیلومتری جاده تهران – آمل (هراز)، کنار جاده قرار دارد.

می‌گویند شاهاندشت با ارتفاع 51 متر بزرگترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع است. مسیر فرعی شاهاندشت از جاده هراز خاکی است و بسیاری از تورهای گردشگری، طبیعت این منطقه را برای تفریح یک روزه انتخاب می‌کنند. درختان گردوی این منطقه ریشه‌هایی محکم و تنیده در خاک دارند و بارشان زیاد است.

وقتی پایتان را داخل روستا می‌گذارید، آثار ساخت و ساز با سرعت بالا را به راحتی می‌بینید. نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها بارها در مسیر دیده می‌شوند. به نظر می‌رسد ویروس آپارتمان‌سازی به شدت «روستاگیر» شده است. در برخی از موارد ریشه درختان درهم تنیده را قطع کرده‌اند تا کار راحت‌تر پیش برود، بی‌آنکه متوجه شوند روستای بدون درخت هیچ مفهومی ندارد!

از ابتدای روستا تا آبشار شاهاندشت را باید 45 دقیقه پیاده‌روی کنید. مسیر هیچ تابلوی راهنمایی ندارد و گاهی روی دیوار فلشی با رنگ قرمز کشیده‌اند و در برخی از موارد هم اگر شانس بیاورید و کسی را در روستا ببینید می‌توانید درباره ادامه مسیر سوال کنید تا با یک منظره زیبا روبرو شوید و از طبیعت انرژی بگیرید.

کجا غذا بخوریم ؟

در طول مسیر تنها یک سفره خانه سنتی وجود دارد که تخت‌هایی برای رفع خستگی دارد و قلیان، چای، بستنی و نوشیدنی سرو می‌کند. نگرانی پول نقد را هم نداشته باشید چون این سفره‌خانه مجهز به دستگاه کارت خوان است. در طول مسیر مشکل آنتن دهی تلفن همراه هم ندارید.

لطفا زباله ریز نباشیم

زیبایی آبشار شاهاندشت توصیف‌پذیر نیست، اما زباله‌هایی که گردشگران در طول مسیر ریخته‌اند چشم را آزار می‌دهد.

آب آبشار بسیار سرد است و باد آن را به هر طرف پرت می‌کند و اگر بخواهید با فاصله زیاد از کنارش رد شوید باز هم تنه‌تان به قطرات آب می‌خورد.

 مردم روستا تنها در فصل تابستان از تهران و آمل می‌آیند و از اوایل پاییز روستا خالی از سکنه می‌شود و تنها نگهبان در روستا باقی می‌ماند. آنقدر زمستان‌های این منطقه سرد است و برف می‌بارد که تنها کوهنوردان حرفه‌ای به اینجا می‌آیند. گردو، شاهتوت و سیب عمده محصولات روستاست که به گردشگران هم فروخته می‌شود.

با توجه به اینکه شاهاندشت منطقه گردشگری به حساب می‌آید، اما به نظر می‌رسد روستاییان سرگرم ساخت و ساز هستند و مسئولان گردشگری هم چندان به توسعه پایدار در این منطقه اهمیت نمی‌دهند و یا برای حفاظت از آن اقدام نمی‌کنند.

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان مازندران تلفن همراه زباله ساخت و ساز قلیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۵۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره «گیلاس کن»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بخشدار کن در سومین جشنواره گیلاس که دیروز در روستا‌های چهارگانه سنگان برگزار شد، گفت: حضور این گردشگران در مقایسه با سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.
مرتضی محمدنژاد، به ظرفیت‌های داخل روستا‌های بخش کن اشاره کرد و افزود: این پتانسیل‌ها منجر به برگزاری چهار جشنواره در طول سال شده که جشنواره گیلاس، جشنواره شاه توت، جشنواره خرمالو، و جشنواره فصلی با حضور اقوام مختلف برگزار می‌شود.

بخشدارکن گفت: این جشنواره‌ها به منظور حمایت از تولیدات روستایی و ترویج محصولات ارگانیک، معرفی روستا‌های منطقه و رشد گردشگری، تحکیم خانواده، حفاظت از محیط زیست و بازیافت، افزایش نشاط اجتماعی و رونق ورزش همگانی و تشویق هموطنان به زندگی سالم برگزار می‌شود.

محمدنژاد به مساحت روستا‌های چهارگانه سنگان اشاره کرد و افزود: ۱۹۷ هکتار مساحت شامل باغات، مستثنیات و بافت روستایی بخش کن است و محصولات تولیدی باغ این روستا‌ها شامل گیلاس، شاه توت، خرمالو، سیب و ازگیل است.

وی همچنین گفت: سه اثر باستانی چنار چهار هزار ساله، آبشار و تکیه تاریخی ۲۵۰ ساله از دیگر ظرفیت‌هایی است، که گردشگران مشتاق را روانه این منطقه کوهستانی زیبا می‌کند.

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره «گیلاس کن»
  • آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول
  • راه ارتباطی ۵۰ روستا در گنبکی مسدود شد
  • راه ۱۵ روستا در بم بازگشایی شد
  • اشک مادران روستای نوده در جاماندن فرزندانشان از کنکور
  • آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم
  • توقف قطار تا تخریب پل ثمره بارش‌های بهاری در گلستان
  • کمک رسانی آتش نشانان تهرانی در مناطق سیل زده بلوچستان ادامه دارد | باز شدن مسیر ۸ روستا بعد از یک هفته
  • پیشنهاد دیواره نگاره شهدای ارتش و نیروی انتظامی
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته