Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-07@15:59:31 GMT

«نهنگ‌آبـی» به تور مخاطب نیفتاد

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۶۶۰۶

«نهنگ‌آبـی» به تور مخاطب نیفتاد

چرا نخستین تجربه فریدون جیرانی در نمایش خانگی موفقیت‌آمیز نبود؟ زمان نامناسب توزیع قبل از این‌که سراغ ایرادهای محتوایی سریال برویم، باید از زمان پخش سریال «نهنگ آبی» بگوییم. اولین قسمت از این سریال در بحبوحه جشنواره فجر و زمانی توزیع شد که سه سریال «ممنوعه»، «احضار» و «هشتگ خاله سوسکه»، در شبکه نمایش خانگی در حال پخش و سریال‌های «هیولا»، «سال‌های دور از خانه» و «رقص روی شیشه» نیز در راه بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سریال «ممنوعه» که جای خود را میان تماشاگران پیدا کرده بود، جدی‌ترین رقیب «نهنگ آبی» محسوب می شد و «هیولا»ی مهران مدیری هم در صف توزیع قرار داشت. علاوه بر این، سریال فریدون جیرانی از ۹ بهمن‌ماه توزیع شد و پس از پخش هفت قسمت، به دلیل تعطیلات نوروز توزیع نشد و یک وقفه سه هفته‌ای در پخش سریال به وجود آمد که اصلا به نفع مجموعه نبود.

جدایی لیلا حاتمی از پروژه شاید بتوان گفت جدایی لیلا حاتمی از سریال، مهم‌ترین اتفاقی بود که سهم زیادی در ریزش مخاطبان این سریال داشت. خبر اولین حضور لیلا حاتمی در سریالی ویژه نمایش خانگی، بسیاری از مخاطبان و البته طرفداران او را برای تماشای این مجموعه کنجکاو کرد و حذف شخصیت او از قصه، اتفاق بسیار مهمی بود. کناره گیری لیلا حاتمی نه تنها روی تعداد مخاطبان سریال تاثیرگذار بود، بلکه باعث شد مسیر داستان به کلی منحرف شود. شخصیت «آناهیتا» از قصه حذف شد و همه چالش‌ها، جذابیت‌ها و اتفاقاتی را هم که ظرفیت داشت در قصه ایجاد کند، با خود برد.

تاخیر در آغاز قصه، دور باطل اتفاقات چند قسمت ابتدایی سریال «نهنگ آبی»، مربوط به معرفی شخصیت‌ها و نمایش رابطه میان آن‌ها بود و در واقع قصه پیچیده سریال «نهنگ آبی» بسیار دیر، یعنی تقریبا از قسمت چهارم شروع شد و به جریان افتاد؛ مخاطبی که برای تماشای هر قسمت از سریال نمایش خانگی، از طریق سرویس‌های وی‌اودی یا خرید دی‌وی‌دی سریال پول می‌پردازد، چند هفته منتظر شروع قصه نمی‌ماند. ادامه ماجرا هم با ریتم بسیار کندی پیش رفت. در واقع چیزی که مخاطب از نیمه‌های سریال شاهد آن بود، بیشتر شبیه دور باطلی بود که پیچیدگی کاذبی در قصه ایجاد می‌کرد، نه اتفاقات جدید و هیجان‌انگیزی که قصه را پیش ببرند. غیرمنطقی و غیرقابل باور در جریان قصه شاهد بعضی اتفاقات غیرمنطقی بودیم که داستان را غیر قابل باور می‌کرد.

یکی از بدترین نمونه‌های این اتفاق، خودکشی همسر «خالقی» با بازی الهام کردا بود. «سارا» به تنها دخترش که به طرز بیمارگونه‌ای دچار استرس و اضطراب است، بی‌توجه نیست اما ناگهان بدون این که فکر کند خودکشی او چه تاثیری روی دخترش می‌گذارد، تصمیم به انجام چنین کاری می‌گیرد! بعد از این ماجرا شخصیت «خالقی» با بازی فرهاد آئیش، ناگهان از قصه حذف می‌شود!

نویسنده: مائده کاشیان

۵۷۵۷

کد خبر 1280896

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی لیلا حاتمی فریدون جیرانی باشگاه پرسپولیس محمدعلی نجفی ایران و آمریکا باشگاه استقلال شورای نگهبان بازیگران سینما و تلویزیون ایران ایالات متحده آمریکا سینمای ایران بازار طلا و ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۶۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیدا یوسفی بازیگر «زودیاک»: دوستداران قصه‌های واقعی رئالیتی‌شوها را می‌بینند

شیدا یوسفی که تجربه بازی در سینما، تلویزیون، تئاتر و شبکه خانگی را در کارنامه‌اش دارد، پیش از شروع فعالیت حرفه‌ای خود در سینما و تئاتر در حوزه منشی صحنه مشغول بوده و نخستین تجربه حرفه‌ای خود و بستر معرفی‌اش به جامعه را سریال «ممنوعه» می‌داند.

این هنرمند پس از حضور در تلویزیون، وارد پلتفرم‌های شبکه خانگی شده و تا امروز در رئالیتی‌شوها و سریال‌های مختلفی نقش‌آفرینی کرده و بازیگری را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند. حضور او در فصل دوم گیم‌شوی «زودیاک» بهانه‌ای شد تا با او به گفت‌وگو بپردازیم.

چه شد در گیم‌شوها حضور پیدا کردید؟ 

این روزها بازی مورد علاقه‌ام مافیاست. نخستین باری که بازی در «شب‌های مافیا» را تجربه کردم، شرکت‌کنندگان برنامه فقط خانم‌ها بودند که با یک ماه تمرین، بازی را یاد گرفتم. از آن زمان هم در همه مسابقات مافیا حاضر بودم. از سری اول «زودیاک» به بعد هم، هفته‌ای دو بار جدا از تمرینات با بچه‌ها جمع می‌شویم و بازی می‌کنیم و این بازی برایم بسیار جذاب شده در حدی که گاهی در دورهمی‌های خانوادگی حوصله‌ام سر می‌رود و دوست دارم با دوستانم مافیا بازی کنم.



با کدام فیلم یا سریال به مردم معرفی شدید؟

به نظر خودم سریال «ممنوعه» سبب معرفی من به مردم شد که نخستین کارم در شبکه خانگی بود. در این سریال جزو نقش‌های اصلی بودم که سبب شد بیشتر دیده شوم. البته طبق تجربیات من تا امروز، مخاطبان صداوسیما و نمایش خانگی دو دسته کاملاً مجزا از هم هستند. به عنوان مثال در شهرستان‌ها جوانان من را به واسطه حضورم در «شب‌های مافیا» یا «مافیا زودیاک» و حتی «ممنوعه» که تماماً تولید شبکه نمایش خانگی هستند می‌شناسند اما افراد مسن‌تر به واسطه نقشم در سریال‌های صداوسیما با من آشنا هستند.

شما در صداوسیما هم سابقه حضور در سریال‌های پرمخاطبی مثل «نون‌خ»، «بچه مهندس» و آثار دیگر را دارید، به عنوان یک بازیگر، حضور در صداوسیما برای شما دلنشین‌تر است یا در نمایش خانگی؟

هر کدام از این مدیوم‌ها مزایای خوش را دارد، اما مسائلی هست که شاید در هیچ کجای دنیا از لحاظ مناسبات دغدغه بازیگران نباشد مثلاً طراحی لباس یا گریم در صداوسیما بسیار سختگیرانه است اما در شبکه نمایش خانگی بازیگران فضای آزادتری دارند. بازی در محصولات پلتفرم‌های نمایش خانگی جذابیت خودش را دارد. مخاطب ایرانی این روزها درگیر برنامه‌ها و سریال‌های خانگی شده و مورد پسندش است حتی به نظرم در جامعه امروز مردم به حدی دغدغه فکری دارند که سریال‌های طولانی را پس می‌زنند و به دنبال مینی‌سریال‌ها می‌روند و آن‌ها را راحت‌تر می‌پذیرند.

تکرار ساخت رئالیتی‌شو در مورد بازی مافیا مخاطب را خسته نمی‌کند؟

شخصاً «زودیاک» را از تمام بازی‌های مافیا بیشتر دوست دارم و فکر می‌کنم کسی که بازی مافیا را دوست داشته باشد درگیر این سناریو و این برنامه می‌شود. یکی از جذابیت‌های این بازی این است که حتی اگر بازیکن حرفه‌ای هم باشید، ممکن است در روند بازی دچار اشتباه‌های جبران‌ناپذیری بشوید که این دقیقاً مثل زندگی ماست که سراسر تجربه است و قطعاً از اشتباهاتمان درس بیشتری می‌گیریم. ضمن اینکه مافیا بازی خسته‌کننده‌ای نیست زیرا حتی در جمع‌های خصوصی هم هیچ وقت دست‌ها تکراری نمی‌شود و همیشه بازی‌ها و اتفاق‌های جدید رخ می‌دهد.

از طرفی هم فکر می‌کنم بازی خانم‌ها و آقایان با یکدیگر روند برنامه را بهتر کرده چون معمولاً در بازی، خانم‌ها کمتر به هم اعتماد می‌کنند یا با هم تعارف و رودربایستی دارند اما زمانی‌ که در بازی خانم‌ها و آقایان کنار هم حضور دارند، بازی حرفه‌ای‌تر می‌شود. همچنین حضور شخصیت‌های معروف ورزشی یا اهالی موسیقی در برنامه، مخاطبان برنامه را بیشتر کرد. «زودیاک» بستری برای مخاطب ایجاد کرد تا رفتار و احساس افراد مورد نظر را ببیند و آن را حس کند.


در گذشته بسیاری از هنرمندان با این تفکر که حضور در رئالیتی‌شو می‌تواند آینده شغلی آن‌ها را تهدید کند در این برنامه‌ها شرکت نمی‌کردند، امروز این تصور چقدر تغییر کرده است؟

برای پاسخ به این پرسش از خودم مثال می‌زنم، من در حوزه بازیگری تحصیلات آکادمیک دارم و قطعاً شغل خودم را بازیگری می‌دانم اما دوست دارم در برنامه‌های اینچنینی نیز حضور داشته باشم. برنامه‌های رئالیتی‌شو جذابیت‌های خاص خود را دارند که علاوه بر سرگرمی و جذابیت، از لحاظ اقتصادی نیز برای شرکت‌کنندگان قابل توجیه است که با توجه به وضعیت خود مجاب به حضور در این برنامه‌ها بشوند. گذشته از این مسائل، همان طور که خانم «شبنم مقدمی» در رئالیتی‌شو «صداتو» به عنوان داور حضور دارد یا «محسن کیایی» به عنوان مجری به این برنامه می‌آید، به همین صورت تمام بازیگران کم‌کم به سمت این برنامه‌ها خواهند آمد زیرا رئالیتی‌شوها معمولاً مورد پسند مردم واقع می‌شوند و مگر غیر از این است که ما بازیگران یکی از اهداف اصلیمان سرگرم کردن مردم و ساخت اوقاتی خوش است؟ مثلاً مردم در برنامه «صداتو» به صدای یک شخص عادی که در نانوایی کار می‌کند اما صدای خوبی دارد و آواز می‌خواند گوش می‌کنند و لذت می‌برند، بنابراین کسی که دوست دارد قصه بشنود تماشای برنامه‌های رئالیتی‌شو را انتخاب می‌کند.

دیگر خبرها

  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی
  • شکایت آموزش و پرورش علیه یک سریال‌ نمایش خانگی و درخواست توقف پخش آن
  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال‌ نمایش خانگی
  • آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • نیاز به سرگرمی سالم برای مخاطب/ سعید ابوطالب «سناتور» را می‌سازد
  • آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • شکایت آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • شیدا یوسفی بازیگر «زودیاک»: دوستداران قصه‌های واقعی رئالیتی‌شوها را می‌بینند
  • شیدا یوسفی بازیگر «زودیاک»: دوستداران قصه‌های واقعی رئالیتی‌شو ها را می‌بینند