Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدتقی حلی‌ساز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: همراه نداشتن برخی داروها و وسایل ضروری مانند عینک، سمعک و نظایر آن باعث سرگردانی زائران در زمان انجام مناسک حج خواهد شد.

وی با بیان اینکه زائران سرزمین وحی باید مراقب عود بیماری ها و اختلالات روانی باشند، گفت: یکی از شایع ترین بیماری ها در موسم حج اختلالات عود بیماری های روانی است به طوری که حدود ۱۰ درصد از این بیماران به تصور اینکه در سفر معنوی شفا خواهند گرفت، به غلط داروهای خود را قطع می کنند و بیماری آنها بار دیگر بروز می کند و با بروز بیماری، پرخاشگری ها و رفتار غیر اجتماعی به اوج می رسد و مشکلات فراوانی برای زائران، دیگر ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو تاکید می شود که داروها به هیچ وجه کم نشوند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر توضیح داد: استرس می تواند هم بیماری کنترل شده قبلی را بازگرداند، هم بیماری جدیدی را شروع کند و هم موجب تشدید بیماری موجود شود. در پی استرس ممکن است اختلالات جسمی نظیر درد سردل، اختلالات ماهانه بانوان و تشدید بیماری های قلبی و فشار خون نیز پدید آید.

حلی ساز اضافه کرد: اختلال دیگری که ممکن است در افراد مُسن ایجاد شود، عدم شناحت زمان و مکان و اختلالات شناختی است که به آن دمانس (زوال عقل) می گویند. از این رو از آنجا که یک از شرایط وجوب حج، دارا بودن استطاعت ذهنی است، پیشنهاد می شود کسانی که کهولت سن دارند و پزشک آنها را از تشرف منع می کند، به این سفر که شعور بالایی را طلب می کند، مشرف نشوند.

وی یادآور شد: اختلالات شایع دیگر، اختلال در سازگاری است. وسواس ها و اختلالات ارتباطی و رفتارهایی که متعاقب آن بروز می کنند از جمله اختلالات روانی است که با استرس تشدید می شود. این بیماران حتی با شدت یافتن بیماری اصرار به بازگشت به ایران می کنند که این امر مقدور نیست.

این مقام مسئول در مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر خطاب به این بیماران گفت: این بیماران باید در موسم حج مناسک را سخت نگیرند. در شک باقی نمانند، به خدا توکل و با ذکر خدا دل های خود را آرام کند، زیرا حداقل توشه ای که از این سفر سراسر عشق می توان برداشت، آرامش قلب است.

امسال ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر از زائران حج تمتع به سرزمین وحی اعزام می شوند. به جز دو بیمارستان مکه و مدینه، چهار مجتمع درمانگاهی در مدینه و پنج مجتمع درمانگاهی در مکه پیش بینی شده و ۱۳۰ مطب در محل اسکان زائران آماده ارائه خدمات است و یک بیمارستان صحرایی در منا و عرفات نیز خدمات ارائه خواهند داد.

۱۵ پزشک باتجربه و مسلط به زبان عربی برای ارائه خدمات تخصصی به زائران در بیمارستان‌های مکه و مدینه مستقر هستند.

در حج تمتع امسال، ۲۰ درصد زائران دارای فشار خون، ۱۵ درصد مبتلا به دیابت و ۵ درصد هم بیماری قلبی و عروقی دارند.

تعداد زنان حج تمتع ۹۸ بیشتر از آقایان است. در حج امسال آمار سنی زائران ۵ سال افزایش یافته است. جوان‌ترین زائر یک کودک یک ساله و مسن‌ترین زائر ۱۰۷ ساله و اهل کردستان است.

میانگین سنی حجاج امسال ۵۵ سال است. حدود هشت هزار زائر بین ۷۰ تا ۸۰ سال سن دارند و هزار و ۸۰۰ نفر نیز بالای ۸۰ سال هستند و حدود ۱۵۰ نفر نیز زیر ۱۸ سال سن دارند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۷۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام کاروان زائران یزدی به بیت الله الحرام

دهقان منشادی مدیرکل فرودگاه‌های استان یزد گفت: بعد از ۹ سال وقفه در پرواز‌های حج عمره، امروز جمعه هفتم اردیبهشت ماه اولین پرواز حج عمره با ۲۵۸ نفر به سرزمین وحی انجام شد.

وی افزود: این پرواز بعد از ۱۰ روز در ۱۷ اردیبهشت ماه به یزد باز خواهد گشت.

دهقان منشادیر ادامه داد: پرواز‌های حج تمتع نیز از نیمه خردادماه آغاز می‌شود و ۲۳ کاروان با ۱۳ پرواز به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • اعزام کاروان زائران یزدی به بیت الله الحرام
  • اعزام ۸۵ زائر عمره از ایلام به سرزمین وحی
  • اعزام ۸۵ زائر عمره از زنجان به سرزمین وحی
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • اعزام زائران حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • استطاعت ۹۸ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • فرودگاه بین‌المللی زاهدان میزبان زائران سرزمین وحی شد