Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا قلی پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با ۱۳ تانکر دولتی و دو دستگاه تانکر خصوصی آب مورد نیاز خانوارها و دام در مناطق قشلاقی این استان تأمین می‌شود.

وی افزود: برای تأمین آب در شیروان و اسفراین از بخش خصوصی نیز کمک گرفته شده است و بعضاً خانوارهای عشایری که در مانه و سملقان سکونت دارند با تراکتورهای شخصی از چاه‌های که در اختیار عشایر است آب برداشت می‌کنند که این امر کمکی برای جبران کمبودها در حوزه آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: هم اکنون تلاش می‌شود تا آب مورد نیاز شرب برای خانوارها و برای دام‌ها تأمین شود که روزانه هر تانکر افزون بر ۶ سرویس به مناطق عشایری آبرسانی می‌کند.

قلی پور افزود: در سال‌های گذشته در مناطق ییلاقی نیز به خانوارها آبرسانی شد اما امسال با توجه به بارش‌ها مناسب تنها در میانبدها و قشلاق ها آبرسانی می‌شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: امسال دو دستگاه تانکر سیار آبرسانی از محل اعتبارات ملی برای این اداره کل خریداری و تحویل داده شده است.

وی میزان اعتبار هزینه شده برای این دو دستگاه تانکر سیار آبرسانی را ۹ میلیارد ریال عنوان کرد.

وی اظهار داشت: در سال گذشته ۲۵ درصد از چشمه‌های استان در مناطق ییلاقی جمعیت عشایرنشین بر اثر خشکسالی و کاهش میزان بارندگی‌ها، خشکیده بود.

قلی پور افزود: تأمین آب آشامیدنی خانواده‌های عشایر و دام آنها در مناطق ییلاقی یکی از مشکلات اساسی این گروه از جامعه است.

براساس آمارهای موجود: خراسان شمالی دارای ۲ هزار و ۶۳۵ چشمه با دبی آب ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب در ثانیه است که تعداد کمی از این چشمه‌ها در مناطق ییلاقی عشایر استان واقع است.

قلی پور اظهارداشت: اداره کل امور عشایر خراسان شمالی با برنامه ریزی های انجام شده تلاش می‌کند، نیازهای آب آشامیدنی را تأمین کند تا مشکلی در تولید و ادامه فعالیت جامعه عشایری در مناطق ییلاقی ایجاد نشود.
پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

۳۰۰۷/‌‬ ۶۰۴۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عشایر خراسان شمالی آبرسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۵۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد

روح الله نظامی مدیر امور عشایر استان مرکزی گفت:  ۳۰۰ کیلومتر از راه‌ها و جاده‌های عشایری در این استان به منظور برطرف کردن آسیب‌های ناشی از سیلاب، با هفت میلیارد ریال اعتبار بهسازی و بازگشایی می‌شود.

وی اضافه کرد: سیلاب از مهمترین دلایل صدمه به جاده‌های عشایری و ایلراه‌هاست و بر همین اساس اداره عشایر به منظور تسهیل در تردد و کوچ عشایر عملیات تیغ زنی و بازگشایی را انجام می‌دهد.

نظامی با اشاره به آغاز مطالعات و مستندسازی در حوزه جاده‌های عشایری استان مرکزی اضافه کرد: امسال برای این منظور یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده و طرح هم اکنون در دست مشاور برای انجام مطالعات است.

وی خاطر نشان کرد: پس از انجام مطالعات برخی از جاده‌های عشایر استان با تامین اعتبارات از محل منابع دولتی آسفالت و برخی الی راه‌های مال رو نیز به صورت شوسه احداث می‌شود.

استان مرکزی دارای ۷۷۰ خانواده عشایر با چهار هزار نفر جمعیت است که ۹۰ درصد آنان در شهرستان‌های ساوه و زرندیه مستقر هستند؛ این قشر با ۳۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان