Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@02:53:21 GMT

اظهار نظر داوداوغلو درباره تشکیل حزب سیاسی جدید

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۷۳۴۰

اظهار نظر داوداوغلو درباره تشکیل حزب سیاسی جدید

احمد داوداوغلو نخست وزیر سابق ترکیه درباره مشارکت خود در تاسیس یک حزب سیاسی جدید در این کشور واکنش نشان داد. ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از ترند، احمد داوداوغلو نخست وزیر سابق ترکیه احتمال و امکان تاسیس یک حزب سیاسی جدید در این کشور را غیر محتمل ندانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوداوغلو گفت که اگر مذاکرات وی با حزب حاکم عدالت و توسعه (آک پارتی) به نتایج موثری ختم نشود، ایجاد یک حزب سیاسی جدید ضروری خواهد بود.

پیش از این، علی باباجان وزیر سابق امور اقتصادی و امور خارجه ترکیه در تاریخ 8 ژوئیه از حزب عدالت و توسعه استعفا داد. وی پس از 18 سال از این حزب جدا شد. پس از انتخابات اخیر ترکیه زمزمه‌ها برای جدایی برخی اعضای حزب عدالت و توسعه و تاسیس حزب جدیدی از سوی آنها افزایش یافت. اگر چه باباجان٬ یک ماه پیش به طور رسمی با رجب طیب اردوغان خداحافظی کرده بود، اما اعلام خبر رسمی استعفای او٬ بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و محافل سیاسی ترکیه پیدا کرد.

اردوغان با انتقاد از استعفای باباجان از حزب عدالت و توسعه درباره جزئیات آخرین دیدارش با وی به رسانه های ترکیه گفت: "ایشان به دیدار من آمد. از او پرسیدم: علی بیگ! می‌خواهید حزب تاسیس کنید؟ گفت:نه. فعلاً چنین قصدی نداریم، اما اقدامات اولیه انجام شده است. به ایشان گفتم: من پست مشاور رهبری حزب را به شما پیشنهاد کردم٬ رد کردید. همین حالا هم اگر در کابینه٬ می‌توانید یاری‌گر ما شوید از نظراتتان استفاده می‌کنیم. اما رد کرد. متاسفانه پیش‌تر نیز یک پیشنهاد مرا رد کرده بود. رئیس جمهور ازبکستان٬ از من خواست فردی را به او معرفی کنم که در ساختار دولت٬ یاری‌گر شود. من علی بیگ را پیشنهاد کردم و ازبکستان نیز استقابل کرد، اما خود او نپذیرفت. من به ایشان گفتم: شما دوست و همراه ما در مسیر مبارزه هستید. حالا راه ما از هم جدا شده است. اشکالی ندارد. اما شما حق ندارید این امت را تکه تکه کنید. این کار درستی نیست."

مرال آکشنر رهبر "حزب خوب" و از مخالفان دولت رجب طیب اردوغان نیز از ایجاد این حزب سیاسی حمایت کرد. به گفته آکشنر، تنوع احزاب سیاسی در ترکیه شاخصی از دموکراسی است و به توسعه مثبت در این کشور کمک می کند.

رسانه های ترکیه گزارش داده اند که حزب سیاسی جدیدی به رهبری وزیر سابق امور اقتصادی علی باباجان تاسیس خواهد شد و احمد داووداوغلو، عبدالله گل و بولنت آرینچ نیز به این حرکت سیاسی خواهند پیوست.

بر اساس گزارش ها در صورت ایجاد یک حزب سیاسی جدید، حدود 40 نماینده مجلس از حزب حاکم عدالت و توسعه به این حزب جدید خواهند پیوست و از آک پارتی جدا خواهند شد.

در میان چهره های سیاسی که آماده عضویت در حزب سیاسی جدید را دارند، از سعدالله ارگون وزیر سابق دادگستری و مهمت شیمشک وزیر سابق اقتصاد نام برده می شود.

آخرین حزب سیاسی در ترکیه در ماه نوامبر سال 2018 توسط فاتح اربکان فرزند نخست وزیر سابق نجم الدین اربکان تاسیس شد. درآن زمان تعداد احزاب سیاسی در ترکیه به 83 مورد رسید.

انتقادات تند داوود اوغلو از اردوغان و آکپارتیداوود اوغلو: آکپارتی حزب یک فرد یا یک خانواده نیستنشریات ترکیه در یک نگاه|هشدار وزیر دفاع ترکیه به ژنرال حفتر/ داوود اوغلو هم از آکپارتی جدا شد

انتهای پیام /

R7650/P/S8,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "ترکیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار ترکیه اخبار ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۷۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صلح با تحقق عدالت در حق فلسطینیان محقق می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «وانگ یی» وزیر خارجه چین در سخنانی اعلام کرد: درگیری در غزه از خطوط قرمز تمدن نوین گذر کرده است و جامعه بین‌الملل باید در این رابطه دست به اقدام فوری بزند.

وزیر خارچه چین افزود: ستم تاریخی که ملت فلسطین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند باید اصلاح شود، زیرا این موضوع راه حل ریشه‌ای درگیری است.

وانگ یی ادامه داد: در راس اولویت‌ها سوق‌دادن به سوی تحقق آتش‌بس و جلوگیری از کشتار در سریع‌ترین زمان ممکن است. ما به همراه جامعه بین‌الملل روی تمرکز تلاش‌ها برای اجرای آتش‌بس و رسیدن ایمن کمک‌ها به نوار غزه کار می‌کنیم.

وی گفت: قاطعانه مخالفت خود با هرگونه کوچاندن اجباری یا مجازات جمعی فلسطینیان در غزه را اعلام می‌کنیم. باید از گسترش پیامدهای درگیری جلوگیری شود تا اوضاع منطقه از کنترل خارج نشود. صلح با تحقق عدالت در حق فلسطینیان و حل و فصل نگرانی‌های امنیتی تمامی طرف‌ها برقرار می‌شود.

وانگ یی با اشاره به جنگ اوکراین ادامه داد: ما از کنفرانس صلح در رابطه با بحران اوکراین برای بررسی طرح‌های صلح به صورت عادلانه حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه چین در رابطه با بحران تایوان نیز گفت: برخی کشورها خواهان ثبات در تنگه تایوان هستند، اما از جدایی‌طلبان حمایت می‌کنند. این موضوع وضعیت را متشنج می‌کند.

کد خبر 6088500

دیگر خبرها

  • انتقاد محافل سیاسی رژیم صهیونیستی از طرح حمله به «رفح»
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود
  • صلح با تحقق عدالت در حق فلسطینیان محقق می‌شود
  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • بخش اندکی از حق آبه هیرمند آزاد شده است
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!