Web Analytics Made Easy - Statcounter

واقعیت اینست که زلزله ۵.۷ ریشتری ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه مورخ ۱۷ تیرماه ۹۸ شهرستان مسجدسلیمان، بافت قدیمی و کم جان شهر را از نفس انداخت و خسارات بالقوه بسیار زیادی را بصورت نهفته در کالبد این شهر بجا گذاشت، که این آسیب ها می تواند در رخدادهای طبیعی آینده، بالفعل شوند و یک فاجعه جدید را برای شهرستان رقم بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای به موقع و مدون طرح خاک خورده جابجایی مناطق در معرض خطر آلودگی های سطحی سیالات هیدروکربوری، می توانست در این بحران، آلام کمتری از مردم شریف و نجیب مسجدسلیمان را موجب شود.   مردمی که در اوج ناباورانه محرومیت، هرگز از ارزش های این نظام و انقلاب عقب نشینی نکرده و پشتیبان ابدی این مرز و بوم خواهند ماند. گلایه های بحقی که در این حادثه متوجه برخی از مسئولان و سازمان های خدمات رسان است، بر کسی پوشیده نیست و حضور وزرای کشور و راه و شهرسازی برای مدیریت هرچه بهتر بحران در شهرستان، پوشش خبری حادثه، علاوه بر مرکز استان، در سطح رسانه های ملی و اقدامات اساسی از سوی وزارت نفت برای گسیل امکانات و تجهیزات به مناطق آسیب دیده در این بحران، حداقل انتظارات و مطالبات مردمی بوده است، که متاسفانه کمتر مورد توجه مسئولان اجرایی قرار گرفته است.   شوربختانه وجود منابع عظیم هیدروکربوری در این حوزه، موجب فراموشی روز افزون این حوزه شده است و بجای اینکه دولت ها در راستای اجرای وظایف صریح و شفاف خود، نگاه های توسعه ای به این حوزه داشته باشند، صرفا دیدگاه اقتصادی و درآمدی به این حوزه نفتخیز دارند. مسجدسلیمان از ۱۱۱ سال پیش تاکنون تحت پوشش فعالیت های اقتصادی در حوزه اکتشاف، حفاری و تولید نفت و گاز قرار داشته است و این در حالی است که همچنان ظرفیت های عظیم دیگری از هیدروکربور را در خود دارد، به گونه ای که این شهرستان بر روی ۵ میلیارد و چهارصد میلیون بشکه نفت درجا قرار گرفته است و بدان معناست که میدان مسجدسلیمان تا سالیان متمادی در تولید انرژی کشور نقش موثر خود را ایفا خواهد نمود.   شایسته مردم مسجدسلیمان و قوم شریف بختیاری نیست، که در فواصل ۱۰ تا ۲۰ متری از چاههای نفت و گاز زندگی کنند و از حداقل امکانات و زیرساخت های رفاهی محروم باشند. حدود ۶۰ درصد از مساحت شهرستان را حریم چاههای نفت و گاز به خود اختصاص داده است. بعبارتی باید گفت که تقریبآ ۶۰ درصد  شهر بر روی مخزن نفتی آسماری این میدان واقع شده است. باتوجه به مالکیت و مدیریت میادین و حوضه های نفتی توسط وزارت نفت، اهمیت نقش اساسی و کلیدی آن وزارتخانه در خدمات رسانی و اجرای مسئولیت های اجتماعی به این حوزه را دو چندان می کند.

عدم اختصاص سهم ۳ درصدی فروش نفت به مناطق و شهرهای نفتخیز، توزیع ناعادلانه منابع مالی در طرح های عام المنفعه و مسئولیت های اجتماعی، تنها بخشی از حقوق حقه مردم در شهرهای نفتی مسجدسلیمان، لالی و هفتکل می باشد، که کمتر مد نظر قرار گرفته است. با توجه به حجم خرابی های زلزله اخیر، انتقال ناموفق ۵۰۰۰ هزار خانوار از مناطق آلوده به نفت و گاز، بدلیل اتمام زود هنگام بودجه ۱۲۰ میلیارد تومانی، انتظار می رود وزارت نفت با یک عزم جدی، به این رخداد طبیعی به چشم یک فرصت بنگرد و با اختصاص ردیف بودجه جدید و مدیریت مالی آن بصورت مستقیم، فرآیند جابجایی مناطق آلوده را شروع نماید تا هم به بخشی از  تعهدات خود نسبت به مردم مسجدسلیمان عمل نموده باشد و هم فرآیند امداد رسانی شتاب بیشتری بگیرد.

از جمله مزایای این طرح؛ رعایت ایمنی حد فاصل منازل مسکونی با چاهها و تاسیسات نفت و گاز، افزایش گستره و فضای عملیاتی میدان نفتی مسجدسلیمان برای توسعه و بهره برداری در آینده و کاهش آلودگی های سطحی ناشی از نفت و گاز است، که در راس همه آنها خدمت رسانی و  به مردم حوزه نفتخیز، در راستای تعهدات و مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت است.

*کارشناس ارشد مهندسی نفت - ۲۶ تیرماه ۹۸

منبع: تابناک

کلیدواژه: زلزله مسجدسلیمان نفت قطعنامه ۵۹۸ صندوق توسعه ملی مسعود رجوی میدان حسن آباد شورایاری ها علیرضا دبیر آیت الله حقانی حذف یارانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۷۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم از مراجعه به مناطق سیل‌خیز خوروبیابانک خودداری کنند

احمد رضا طحانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وقوع بارندگی شدید موجب آب‌گرفتگی و وقوع سیلاب در بسیاری از مناطق شهری، روستایی و کوهستانی شهرستان خوروبیابانک شده است که پس از اعلام هشدارهای هواشناسی طی چند روز گذشته تمامی اعضای ستاد مدیریت بحران در آماده باش کامل هستند.

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت سامانه بارشی از شامگاه امروز و ادامه‌دار بودن آن، لازم است مردم از مراجعه به مناطق سیل خیز و مسیر سیلاب‌ها اکیداً خودداری کنند.

فرماندار شهرستان خوروبیابانک افزود: با صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی و بارش رگباری باران طی هفته جاری همراه با آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب و فعالیت رودخانه‌های فصلی، مردم به توصیه‌ها و هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

کد خبر 6087069

دیگر خبرها

  • بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی
  • بررسی روند اجرای مصوبات سفر استاندار به باروق
  • زلزله‌ای ۶.۱ ریشتری این کشور را لرزاند (فیلم)
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله ۳.۷ ریشتری در نزدیکی چالوس
  • برگزاری دیدار استقلال ملاثانی - سپاهان در مسجدسلیمان
  • از مراجعه به مناطق سیل‌خیز خوروبیابانک خودداری کنید
  • مردم از مراجعه به مناطق سیل‌خیز خوروبیابانک خودداری کنند
  • ده‌ها زلزله و پس‌لرزه تایوان را لرزاندند
  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟