Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند سالی است که ترکیب «سبک زندگی» را بسیار شنیده‌ایم و بسیاری از کارشناسان با دغدغه فراوان به برخی تغییرات در سبک زندگی جامعه واکنش نشان می‌دهند، اما واقعیت این است که بیشتر افراد حتی برای یک بار هم به این مسئله فکر نکرده‌اند و نسبت به آن بی‌تفاوت هستند. 

بر همین اساس و به منظور بیان یک نمونه عینی از تغییر سبک زندگی، در ادامه به زبانی ساده به تغییرات به ظاهر ساده، اما تأثیرگذار شیوه زندگی نوجوانان و جوانان امروزی می‌پردازیم و امیدواریم حتی به تعداد انگشت یک دست عده‌ای با خواندن این مطلب اندکی حساس‌تر از پیش به مسئله توجه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیان این نکته در ابتدا ضروری است که هرچند بسیاری از رفتارهای مورد نظر که در ادامه ذکر می‌شود در طول سال هم تکرار می‌شود، اما در تعطیلات تابستانی حساسیت خانواده به کمترین حد خود رسیده و دیگر بهانه‌ای برای مدرسه رفتن وجود ندارد تا فرزندان خود را متقاعد کنند تا برخی رفتارهایشان را اصلاح کنند.

تعطیلات تابستانه که هر سال تعداد روزهای آن افزایش می‌یابد به دلیل خالی بودن برنامه‌های مدیریت شده و فراگیر اوقات فراغت در کشور، به زمانی تهدیدآمیز در بحث تربیتی تبدیل شده است. اگر متولد دهه ۵۰ یا ۶۰ و پیش از آن باشید بخوبی به خاطر دارید که یکی از نخستین صداهایی که خواب صبحگاهی برخی از بزرگ‌ترها (پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها) را به هم می‌زد صدای توپ بازی نوجوانان و جوانان از ساعات اولیه روز بود. بازی‌های پرتحرک که انرژی نسل جوان آن دوره را می‌گرفت یک مزیت دیگر هم داشت، اینکه خستگی روز موجب می‌شد شب‌ها زود بخوابند که اهمیت آن در نوجوانی بسیار است، چراکه به استناد یافته‌های علمی، هورمون‌های رشد در ساعت‌های خاصی از شب ترشح می‌شوند که نقش بسزایی در سلامت افراد دارد، بنابراین می‌توان گفت آن سال‌ها همه چیز جای خودش بود؛ زمان فعالیت و بیداری و خواب مشخص بود. از سوی دیگر بازی‌های گروهی بچه‌ها مزایای متنوع و متعددی دارد که تمرین زندگی اجتماعی است و هنوز هم متولدان دهه‌های گذشته حسرت سبک زندگی آن روزها را می‌خورند که در یک محله یا کوچه گویی همه با هم یک خانواده و از اتفاقات زندگی هم باخبر بودند و البته تنها تماشاگر نبودند و برای کمک هر کاری می‌کردند.

اما این روزها نه تنها خبری از بازی فوتبال صبحگاهی بچه‌ها نیست که دیگر حتی در طول روز هم شاهد این موضوع نیستیم و بر خلاف گذشته که هر کوچه ای پر بود از بچه‌های در حال بازی، این روزها شاید تنها در برخی از محلات به اصطلاح پایین شهر می‌شود تعدادی بچه را در حال بازی دید.

نکته تأمل برانگیز و دردآور این است که نوجوانانی که باید مشغول بازی باشند، بیشتر تا ظهر خواب هستند و تازه روزشان از نیمه آغاز می‌شود و ساعت خواب دهه ۶۰، تازه نیمروز نسل امروز و سرآغاز شب بیداری آن‌هاست، آن هم نه در کنار خانواده و برای گفت‌وگو یا شب‌نشینی، بلکه برای گم شدن در دنیایی که نیازی به سوزاندن انرژی و قدم برداشتن نیست.

نسل امروز تمام بازی‌ها و سرگرمی‌هایش را با چشم‌ها و سرانگشتانش انجام می‌دهد و البته لذت هم می‌برد همبازی‌هایش چند شخصیت انیمیشنی است و با قدرت آن‌ها به خود می‌بالد و افتخارش نه دوستی با بچه محل‌هایش است و نه یادگیری یک هنر، بلکه به امتیازهای مجازی فلان بازی مفتخر است. دیگر نسل امروز مانند پدرانشان رؤیای خرید توپ تازه و کتانی‌های سفید چینی را ندارند و با گوشی تلفن ساخت چین زمان بیکاری خود را قربانی چیزهایی می‌کنند که همه بزرگ‌ترها می‌دانند چند سال دیگر تاوانش را به بدترین شکل پس می‌دهند. این روزها گویی جای شب و روز برای فرزندان ما عوض شده و خواب روزانه و فعالیت شبانه عادت فراگیر ناخوشایند زندگی‌مان شده است و یادمان رفته رفتارهای خودمان هم همین‌گونه آرام آرام شکل گرفته؛ آن‌ها هم در آینده در برابر هر چیزی که بخواهد این شیوه زندگی آن‌ها را تغییر بدهد مقاومت خواهند کرد و دلشان می‌خواهد بقیه خود را با آن‌ها هماهنگ کنند.

خلاصه اینکه سبک زندگی امری پیچیده و ناپیدا نیست؛ همین موضوعات به ظاهر بی‌اهمیت است که زمینه‌ساز زندگی به سبکی می‌شود که در بیشتر موارد ترسناک است و اگر بتوانیم همین یک مسئله به موقع بیدار بودن و به موقع خوابیدن را به نسل بعدی آموزش بدهیم خدمت بزرگی به آن‌ها کرده‌ایم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بازیهای محلی نسل آینده نسل قدیم بازی های کامپیوتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۹۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوادار، صنعت نفت را به سقوط نزدیک کرد

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال هوادار و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و پنجم لیگ برتر در ورزشگاه پاس قوامین و از ساعت ۱۷ رو در روی هم قرار گرفتند که این بازی در پایان با نتیجه دو بر یک به سود هوادار به پایان رسید.

ترکیب هوادار: علیرضا حقیقی، امین پورعلی، مجتبی لطفی، مرتضی منصوری، ادریس رحمانی (۷۸- محمد میری)، مهدی گودرزی، محسن سفیدچقایی، بابک مرادی (۷۰- مهرشاد عبدالهی)، داریوش شجاعیان (۷۰- فرهاد زاوشی)، امین قاسمی‌نژاد و کریم اسلامی

ترکیب صنعت نفت: پیام پارسا، مصطفی ناییج‌پور، عرفان قهرمانی، علی یوسف هاشم، طالب ریکانی، مصطفی احمدی (۷۳- محمدصادق بارانی)، تراوالی بوباکار (۴۵- حسین شنانی)، یوسف کی‌شمس (۵۵- رحیم آلبوغبیش)، میثم تهی‌دست، فرشاد محمدی مهر و امیرمحمد پناهی (۷۳- فرزین معامله گری)

شروع خوب صنعت نفت

بازیکنان صنعت نفت که برای بقا در لیگ برتر محکوم به کسب پیروزی در دیدارهای باقی مانده خود هستند، خیلی زود و در دقیقه ۱۹ روی اشتباه علیرضا حقیقی، به سود طلایی پوشان پنالتی اعلام شد که طالب ریکانی پشت توپ ایستاد و توانست با ضربه‌ای زیبا گل اول بازی را برای صنعت نفت به ثمر برساند.

کامبک هوادار در نیمه اول

پس از دریافت گل اول، بازیکنان هوادار به سمت دروازه صنعت نفت حمله ور شدند و در دقیقه ۲۵ و بیرون از محوطه جریمه برای این تیم ضربه آزاد شکل گرفت که داریوش شجاعیان در ادامه روند گلزنی خود در لیگ برتر توپ را به گوشه دروازه فرستاد و بازی را به تساوی کشاند. تنها ۳ دقیقه پس از گل اول، بازیکنان هوادار بار دیگر به سمت دروازه صنعت نفت نزدیک شدند و روی پاس امین قاسمی نژاد، کریم اسلامی صاحب توپ شد و توانست گل دوم را برای هوادار وارد دروازه صنعت نفت کند.

بازی کِسِل کننده دو تیم در نیمه دوم

بر خلاف نیمه اول دو تیم در نیمه دوم میلی برای نزدیک شدن به دروازه یکدیگر نداشتند و بازی با همان نتیجه دو بر یک به سود هوادار به پایان رسید. با این نتیجه هوادار ۲۸ امتیازی و در رده یازدهم جدول قرار گرفت و تیم صنعت نفت هم با ۱۶ امتیاز در قعر جدول باقی ماند.

کد خبر 6094524

دیگر خبرها

  • نه رم سردار را می‌خواهد، نه لورکوزن!
  • ارزش واقعی چیزها را به کودکان نشان دهید نه قمیت آنها را ( + راهکارها و پیامدها)
  • بازی مرگ و زندگی ایران: این رقیب را بکش و زنده بمان!
  • اقدام جوانمردانه بازیکنان نفت در شرایط حساس
  • اولین واکنش امباپه به شکست از دورتموند
  • رامین رضاییان: پرسپولیسی‌ها در قلب من هستند
  • ربیعی: در فولادشهر مهمان نساجی بودیم!
  • به روز رسانی| نکونام: نیمه اول باید کار را تمام می کردیم
  • هوادار، صنعت نفت را به سقوط نزدیک کرد
  • شمس آذر ترمز پیکان را کشید