Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  کارشناسان حوزه سلامت می‌گویند که ظروف پلاستیکی می‌توانند بر هورمون‌های زنانه به ویژه در دوران بارداری تاثیر منفی بگذارند.

متخصصان موسسه "هاینریش بل" و سازمان جهانی بهداشت دریافته‌اند که زنان نه تنها بیشتر از مردان با محصولات پلاستیکی سرکار دارند بلکه بیشتر از مردان نیز در معرض خطرات ناشی از تماس با مواد پلاستیکی هستند و بدن‌شان نسبت به آن با حساسیت بیشتری واکنش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان چربی بدن زنان بالاتر از مردان است و به همین دلیل نیز مواد شیمیایی حلال در چربی ساده‌تر وارد بافت‌های سلولی بدن زنان می‌شود. به خصوص مواد شیمیایی که تاثیراتی مشابه بر هورمون‌ها دارند. این مواد تحت عنوان Endocrine disruptors یا ED وقتی وارد بدن زن می‌شوند می‌توانند سیستم هورمونی بدن او را تحت تاثیر قرار دهند و به ویژه برای زنان باردار و جنین خطرناک هستند.

در صورت ورود این مواد شیمیایی به سیستم اندوکرین بدن (دستگاه درون‌ریز بدن، شامل غدد یا بافت‌هایی که ترشحات تحریک‌کننده غدد یا بافت‌های دیگر را به خون وارد می‌کنند) به ویژه به بدن زن باردار، این خطر وجود دارد که تمام هورمون‌هایی که در پروسه رشد جنین نقش ایفا می‌کنند، تحت تاثیر قرار گیرند. پیامد چنین تاثیری می‌تواند به ناقص شدن اندام جنین یا بیماری‌های دیگری منجر شود که بعد‌ها بروز می‌کنند.

این مواد شیمیایی و ذرات ریز پلاستیک (میکروپلاستیک‌ها) در بسیاری محصولات دیگر هم هستند که عمدتا مورد استفاده زنان قرار می‌گیرند از جمله در لوازم آرایشی و مواد شوینده. ذرات ریز پلاستیکی می‌تواند از طریق جفت به جنین برسند. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند تا جایی که ممکن است زنان از استفاده از محصولات یک بار مصرف مثل ظروف پلاستیکی پرهیز کنند.

به گزارش دویچه‌وله، سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که ED از جمله عوامل ابتلا به سرطان‌هایی از جمله سرطان پستان و پروستات است که با تغییرات هورمونی مربوط می‌شوند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۰۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر، پیکر مطهر شهید پاسبان ظهر پنجشنبه از محل تیپ ۳۸ زرهی ارتش تا میدان حضرت ولیعصر (عج) تربت جام بر دستان اقشار مختلف مردم شهید پرور و ولایتمدار این شهرستان و مسؤولان نظامی و اجرایی محلی تشییع شد.

پس از اقامه نماز، پیکر مطهر شهید در قطعه شهدای آرامستان بهشت نبی (ص) تربت جام به خاک سپرده شد.

شهید معظم محمدابراهیم پاسبان در سال ۱۳۴۶ در تربت جام دیده به جهان گشود و با شروع جنگ تحمیلی در قالب نیروی وظیفه سپاه پاسداران عازم جبهه و در پنجم دی ماه ۶۵ در منطقه آبادان بر اثر بمباران شیمیایی دشمن بعثی به درجه جانبازی نائل شد.

سرانجام پس از تحمل سال‌ها رنج و درد ناشی از جراحات و عوارض شیمیایی در پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به آرزوی دیرینه اش رسید و شربت شهادت نوشید.

کد خبر 6088666

دیگر خبرها

  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • اهمیت جایگاه خانواده برای جوانان تبیین شود
  • ۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه
  • پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت
  • مقاومت ترموود در برابر آتش
  • گفتگو با رتبه اول مستندنگاری جشنواره پژواک
  • از کشف کود شیمیایی قاچاق در عجب‌شیر تا کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود
  • فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!