قدرت خانه تئاتر در برابر افراد ناچیز است / همه به خود اجازه دخالت میدهند / برخی مشکلات ناشی از کجفهمی افراد است
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۲۵۵۸
اصغر همت بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و عضو هیئت مدیره خانه تئاتر در گفتوگو با خبرنگار برنا، درباره اتفاقات اخیر تئاتر مبنی بر توقیف برخی نمایشها اظهار داشت: خانه تئاتر این مسأله را در جلساتی که دارد مطرح کرده و به دنبال آسیبشناسی است اما حقیقت این است که ما تکلیفمان برای مقابله با این معضل مشخص نیست، اگر تنها سازمان یا نهادی که با برخی نمایشها مشکل دارد مربوط به مرکز هنرهای نمایشی یا وزارت فرهنگ و ارشاد میشد قطعاً مشکلات در این حد نبود اما وقتی هر کس به خود اجازه اظهار نظر و اعمال سلیقه میدهد وضعیت پیچیدهتر شده و ما تکلیفمان را نمیدانیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همت تصریح کرد: فشارها به قدری است که ما در هر زمینه دچار خودسانسوری شدهایم و باز هم در نهایت فردی به دیدن نمایش میآید و بعضاً به دلیل کجفهمی با مطرح کردن مسائلی نامربوط نمایش را دچار حاشیه کرده و در نهایت قوهقضاییه با ورود به موضوع مطرح شده در جایگاه مدعیالعموم برای نمایش تصمیم گرفته و آن را توقیف میکند.
وی افزود: به عنوان مثال در نمایش «عاشقانههای خیابان» طبیعی است که این نمایش وقتی با تماشاگران در ارتباط است مسائلی اتفاق میافتد و افراد درد دلهایشان را مطرح میکنند که قطعاً نمیشود انتظار داشت که نمایش همیشه به یک شکل اجرا شود. این شکل اجرا و اینگونه نمایشها اگر باب میل مسئولان نیست پس بهتر است کلاً آن را حذف کنند و مجوزی ندهند نه اینکه با ارائه مجوز گروه شروع به تمرین کند و هزینههای بسیار متقبل شود اما در نهایت نمایشش توقیف شده و همه متضرر شوند.
این بازیگر در ادامه خاطرنشان کرد: اکثر اتفاقاتی نظیر توقیف نمایش «عاشقانههای خیابان» نشأت گرفته از کجفهمی یک شخص است. همه این اتفاقات به این شکل رخ میدهد که مسألهای در یک نمایش مطرح شده و شخصی با آن مشکل دارد، بحثهایی غیرکارشناسانه مطرح میکند و اعتراض خود را به مسئولان اعلام کرده و برای نمایش مشکل ایجاد میکند. دفعات قبل نیز این اتفاقات رخ داد و خانه تئاتر برای مقابله اطلاعیههایی صادر کرد که در نهایت اتفاق چندانی رخ نداد.
همت در پایان این بحث گفت: قدرت خانه تئاتر در برابر این فشارها بسیار ناچیز است و در این شرایط که هر سازمان و نهادی به خود اجازه ورود به مسائل نمایشهای اجرا شده در تئاتر را میدهد خانه تئاتر چه قدرت و توانی دارد که بتواند با آن مقابله کند؟
خبرنگار: علی ناصری
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تئاتر تلویزیون مشکلات وزارت فرهنگ و ارشاد هیئت مدیره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۲۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشهای بدون سلبریتی شگفتانگیز هستند/تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روزها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی میکند.
پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان میفروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش میکند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقشها این است که یک تیپ را بازی میکنم و از آنجایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.
او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قابهای زیبایی روبرو میشود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایشهای دیگر تغییر صحنه است، صحنهها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو میشوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق میافتد.
پریداربه اهمیت نوردر این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب میفهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگرهای اصلی این نمایش است.
او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث میشود تماشاگر وقتی به خانه میرود هم ذهنش درگیر این نمایش میماند، پازلها را کنار هم میچیند و از کشفهای جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشتهاند که این نمایش را باید چند بار دید.
این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استانها و شهرستانهای دیگر میآیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده میشوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر میبینند حرفهایتر هستند، چون تئاترهای مختلف ازشهرهای ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را میشناسد خیلی ارزشمند است و باعث میشود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.
پریدار افزود: ما هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلیها به تماشای آثاری که چهرههای شناخته شده ندارد نمیروند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهرهای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.
این بازیگر، حضور هنرمندان شهرهای دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استانها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهرهای دیگر برای اجرا به تهران میآیند سعی میکنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزهای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دستاندرکاران حوزه نمایش درخواست میکنم از پتانسیل شهرستانها بیشتر استفاده کنند.
انتهای پیام/