Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@22:50:33 GMT

علت بی‌اشتهایی عصبی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۴۸۱۰

علت بی‌اشتهایی عصبی چیست؟

بی‌اشتهایی عصبی، یک بیماری متابولیکی و روانی است که در آن وزن افراد به طور خطرناکی کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این بیماری با وزن بسیار کم بدن نسبت به قد، مشخص می‌شود و از علائم آن می‌توان به داشتن رژیم غذایی طولانی با وجود خطر کمبود وزن، داشتن وسواس در مصرف کالری و مقدار چربی مواد غذایی و  همچنین از دست دادن یا نازک شدن موها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع بی‌اشتهایی عصبی (anorexia nervosa)، یک بیماری جدی و پیچیده‌ است که حدود ۰.۹ تا چهار درصد زنان و ۰.۳ مردان به آن مبتلا هستند. حتی زمانی که وزن بدن این افراد به طور خطرناکی کاهش پیدا می‌کند، آن‌ها باز هم از اضافه وزن خود وحشت دارند و تصور می‌کنند دچار اضافه وزن شده‌اند.

تا کنون محققان بر جنبه‌های روانی بی‌اشتهایی عصبی مانند تمایل فرد بیمار به لاغری، تمرکز داشته‌اند اما یافته‌های جدید آن‌ها در مورد نقش سوخت و ساز بدن، می‌تواند دلیل این موضوع را که چرا مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی شدیدا دچار کاهش وزن خطرناک می‌شوند، توضیح دهد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا، یک مطالعه هم‌خوانی سراسر ژنوم (GWAS) روی ۱۶ هزار و ۹۹۲ فرد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی و ۵۵ هزار و ۵۲۵ فرد سالم انجام دادند. GWAS، روشی است که در آن تفاوت‌های ژنتیکی در DNA افراد به سرعت مشخص می‌شود. محققان از این روش برای تشخیص ژن‌های مرتبط با بیماری‌های پیچیده مانند سرطان، دیابت، آسم، امراض قلبی وبیماری‌های روانی استفاده می‌کنند.

محققان آمریکایی طی انجام این مطالعه با بررسی ۸ تفاوت چشمگیر بین DNA افراد بیمار و سالم، دریافتند بعضی ژن‌ها، ارتباط چشمگیری با بیماریهای روانی نظیر اسکیزوفرنی، افسردگی، اضطراب و روان‌ رنجوری‌ وسواسی‌ فکری‌‏ عملی‌ (obsessive compupsive disorer) دارد.

علاوه بر این بررسی‌های جدید نشان داد ساختار ژنتیکی مربوط به بی‌اشتهایی عصبی با فعالیت‌های فیزیکی، سوخت و ساز گلوکز، متابولیسم چربی و شاخص توده بدنی (BMI) ارتباط دارد. بنابراین یافته‌های جدید در مورد نقش سوخت و ساز بدن، می‌تواند دلیل این موضوع را مشخص کند که چرا مبتلا یان به بی‌اشتهایی عصبی، وزن خود را حتی پس از روش های درمان تغذیه‌ای از دست می‌دهند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اشتها اضافه وزن تازه های پزشکی سلامت روان گرسنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۴۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ متخصص بیماری‌های داخلی و مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در استان همدان ۲۶۹ بیمار مبتلا به هموفیلی داریم که ۱۹۴ نفر از آنها نیازمند دریافت دارو به صورت مستمر هستند.

طوس کیانی افزود: این بیماری نوعی اختلال در خونریزی به طور وراثتی است و بیشتر با علائم کاهش انعقاد خون و کبودی‌های بدن پس از ضربه مشخص می‌شود.

به گفته این متخصص داخلی، هموفیلی با خونریزی مفصلی و تغییر شکل مفاصل و گاهی گوارشی و مغزی همراه می‌شود.

دکتر کیانی افزود: راه درمان این بیماری دریافت فاکتور‌های خونی به ویژه فاکتور‌های ۸ و ۹ است که از فراوده‌های خونی در کشور ما هم تهیه می‌شود و با تزریق به بیمار منتقل می‌شود، تا آنزیم‌های خون مبتلا به هموفیلی مشابه افراد سالم شود.

دیگر خبرها

  • وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در ایران / آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید