Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@02:49:22 GMT

من جای وزیر بودم«جشن نقد» برگزار می‌کردم

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۵۰۲۱

من جای وزیر بودم«جشن نقد» برگزار می‌کردم

نقد نقشی بسزا در کمال و رشد جامعه دارد؛ بدون نقد نه هوای تازه در کالبد جامعه دمیده می‌شود و نه خونی جدید در رگ‌های آن به جریان می‌افتد.

محمد ابراهیم محمدی/

نقد نقشی بسزا در کمال و رشد جامعه دارد؛ بدون نقد نه هوای تازه در کالبد جامعه دمیده می‌شود و نه خونی جدید در رگ‌های آن به جریان می‌افتد.

نقد همان آب جاری است که ایستایی، مرگ و گندیدگی را از جامعه می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دور نباشد اگر بگوییم تحولات جامعه و حتی انقلاب‌هایی که در طول تاریخ به وقوع پیوسته، بی‌ارتباط با نقد نبوده است.نقد ضد بی‌تفاوتی و محافظه‌کاری است. با نقد می‌توان نبض جامعه را گرفت و کارآمدی سیستم‌ها را سنجید. نقد افزون بر تقویت سیستم‌ها، در رشد مدیران نیز تأثیر بسزایی دارد.

مدیرانی که خود را در معرض نقد قرار می‌دهند بهتر به کاستی‌ها و ضعف‌های خود پی می‌برند و سریع‌تر رشد می‌کنند. برای یک مدیر زیرک وجود منتقد مؤثرتر از عناصر بی‌تفاوت، خنثی و بخصوص مداح و مجیزه گوی است.

ساحت مدیریت که حوزه دانش تجربی است؛ بی‌شباهت با ساحت دانش نیست.

همان گونه که مستشکلان و پرسشگران، پله‌های ترقی استادان و معلمان خود هستند، منتقدان نیز بستر رشد و تعالی مدیریت می‌شوند.

به تجربه ثابت شده سهم دانشجویان و طلاب پرسشگر و نقاد در رشد و آوازه علمی و نوآوری‌های استادان شگفتی‌ساز بوده است.

منتقدان فهیم و آگاه نیز کم سهمی در رشد و شکوفایی ، تسلط و مهارت مدیران نداشته‌اند!

مدیری که روی خود را بر منتقدان می‌گشاید، از ایستایی، رخوت و خودشیفتگی و ده‌ها توهم دیگر می‌گریزد.

این دست مدیران نه تنها از منتقد نمی‌گریزند که برای دیدن و شنیدن آن دلتنگ می‌شوند.

این‌ها نه تنها فرو نمی‌افتند بلکه در بستر فهم و تحلیل واقع‌بینانه در اوج دانایی و مهارت می‌نشینند و این منتقدان نه زحمت که رحمت سیستم خویش می‌شوند.

در واقع منتقد مانند مدیربالقوه است که از موقعیت کار رسمی و تشریفاتی بازمانده و جدا از فن و فوت کوزه گری‌ها ، ظاهرسازی‌ها و زیرکی‌های اصحاب پست و صندلی و صدارت، در زوایای کارها اندیشه می‌کند و کژی‌های احتمالی را بی‌هراس فرادست ونان و نام باز می‌تاباند.

منتقد، که می‌توانست مدیر در معرض تیغ تیز نقد باشد، در قامت نقاد درآمده و به جای پاسخ دادن، مطالبه‌گر می‌شود و این نه وزن منتقد را پایین می‌آورد و نه از ارزش مدیر می‌کاهد.

انتقاد که به قاعده باید اصولی و سازنده باشد باید ذهن مدیران را بخلد و ایشان را نسبت اهمیت مأموریت حساس سازد.

توجه به نقد و تکریم منتقدان منصف همان قدر قابل تحسین است که نقد گریزی و تحقیر منتقدان سزاوار نکوهش!

پیامد رویگردانی از نقد و دوری از منتقدان جز خود شیفتگی و توهم دانایی و تقویت عناصر سست،ضعیف، مجیزه گوی فرصت طلب، حاصلی ندارد.

این فرهنگ البته غیرانقلابی افزون براینکه با آموزه‌های دینی ناسازگار است، زمینه ساز نوعی خودشیفتگی در مدیریت و تولید هزینه‌های فراوان در سیستم و تشکیلات می‌شود.

مدیران بهتر است برای کاستن از اشتباهات و تحمیل هزینه‌های ناخواسته و نیز زمینه‌سازی توسعه دانش تجربی مدیران، منتقدان را گرامی بدارند و دایره ارتباطی را فراتر ازحلقه محدود نزدیکان بگسترانند.

اقدامی از این دست هرچند برای تمامی کسانی که درخیمه نظام موقعیت کوچک و بزرگی دارند لازم است اما برای مدیران ستادی و استانی و حتی مدارس دست اندرکار آموزش و پرورش یک ضرورت است.

چرا نباید مدیران آموزش و پرورش متفاوت باشند و بیش از دیگران آغوش خویش را برای نقد منتقدان بگشایند؟

چرا نباید فرصت را برای گفت‌وگوی صمیمانه و دوستانه با منتقدان نظام تربیتی و آموزشی فراهم بسازند؟

اداره این نهاد بزرگ و احاطه بر انبوه مسائل تربیتی مگر از یک یا چند فکر محدود ساخته شده است؟

آموزش و پرورش باید به استقبال نقد برود و به تأثیرسازنده نقد بیشتر باور پیدا کند.

در میان این همه جلسه‌ای که برگزار می‌شود چه می‌شود سهمی هم به جلسات نقد داده شود!

باور کنیم که برای اداره بهتر آموزش و پرورش راه‌های دیگری هم وجود دارد و راه آن توجه به نقد و تکریم منتقدان آموزش و پرورش است.

من جای وزیر، معاونان وزیر و مدیران آموزش و پرورش بودم «جشن نقد» برگزار می‌کردم و به بهترین منتقدان هدیه شایسته می‌دادم.

جشن نقد مشروط بر اینکه تشریفاتی و گزینشی نباشد و همراه با تحمل و تاب‌آوری باشد، آغاز تحول و رشد آموزش و پرورش مردمی می‌شود.

به امید روزی که مدیران به جای امیدبخشی، سیاه‌نمایی نکنند و به امید روزی که به نقد لبخند بزنند و نیش تلخ اما شفابخش نقد را نوش کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: محمد ابراهیم محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۵۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار امسال با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی محوریت شعار سال جاری را تأکید بر نقش مردم در رونق اقتصادی و جهش تولید دانست و گفت: رکن جهش تولید، جامعه کارگری و کارفرمایی است و این امر با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدصولت مرتضوی در نشست هم‌اندیشی با منتخبین سی و پنجمین جشنواره امتنان از کارگران نخبه، گروه‌های کار و واحدهای نمونه با گرامیداشت یاد شهدای کارگر، گفت: تلاش در جهت تأمین معیشت خانواده‌، مانند جهاد در راه خداست.

وی با تأکید بر اینکه کار بستر استقلال یک کشور را فراهم می‌کند و کشور را به توسعه اقتصادی می‌رساند، افزود: کارگران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون پیشگام تولید و توسعه کشور بوده‌اند.

وزیر کار با بیان اینکه به همه کارگران ایران اسلامی افتخار می‌کنیم و توفیق خدمت به این قشر را سعادت می‌دانیم، گفت: پیرو تأکید مقام معظم رهبری در دیدار امروز با کارگران، تأمین امنیت شغلی کارگران را در اولویت قرار می‌دهیم.

مرتضوی بیان کرد: امنیت شغلی با پایداری صنایع و واحدهای تولیدی پدیدار می‌شود و همه توان دولت در این راستا به همگرایی رسیده است.

وی محوریت شعار سال جاری را تأکید بر نقش مردم در رونق اقتصادی و جهش تولید دانست و گفت: رکن جهش تولید، جامعه کارگری و کارفرمایی است و توجه به جهش تولید با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقتدار امروز کشور را مرهون مجاهدت کارگران عنوان کرد و افزود: همه این موارد با سرپنجه تدبیر و تخصص نخبگان کارگری محقق شده است.

مرتضوی با اشاره به معرفی منتخبین کار و تولید به بنیاد ملی نخبگان، گفت: ایجاد شبکه ارتباطی و انتقال تجربیات کارگران نمونه به نسل جوان باید به خوبی دنبال شود.

وی برگزیدگان جشنواره امتنان را سفیران جمهوری اسلامی ایران در حوزه تولید خطاب قرار داد و تأکید کرد: در حوزه‌های فولاد، انرژی، معادن، پزشکی، کشاورزی و … کارگران نمونه باید راویان پیشرفت جمهوری اسلامی ایران باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بخشی از صنایع کشور در دوره‌های گذشته به تعطیلی کشیده شد که با نگاه راهبردی دولت مردمی این واحدها احیا شده است.

مرتضوی اظهار داشت: در حوزه مسکن کارگران هم می‌توان از دانش نخبگان کارگری استفاده کرد و می‌توان شاهد افزایش بهره‌وری باشیم.

کد خبر 747832

دیگر خبرها

  • شعار سال جاری با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد
  • شعار امسال با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد
  • کلاس های چهره به چهره صاحبان صنایع با دانشجویان برگزار می شود
  • لحظات واگذاری استقلال و پرسپولیس
  • آیین واگذاری استقلال و پرسپولیس با حضور مدیران دو باشگاه، مالکان جدید و وزیر ورزش / فیلم
  • برنامه «راهیان پیشرفت» با هدف ترویج دستاوردهای دانش‌بنیان‌های کشور برگزار می‌شود
  • به روز رسانی| آغاز مراسم واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس/ حضور وزرای ورزش و اقتصاد و مدیران دو باشگاه
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت
  • نخست وزیر پشت ژاوی در آمد!
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود