Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزاری کنفرانس سالانه «گفت‌وگوهای پترزبورگ» بین روسیه و آلمان، با حضور وزرای خارجه دو کشور، علامت بسیار خوبی برای توسعه روابط دوجانبه، به‌رغم اختلافاتی است که درباره برخی مسائل جهانی بین مسکو و برلین وجود دارد. ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: روز پنجشنبه نشست دیگری از کنفرانس سالانه اجلاس جامعه مدنی آلمان-روسیه تحت عنوان «گفت‌وگوهای پترزبورگ»، اینبار در خاک آلمان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نخستین بار پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه بود که این نشست با حضور "سرگئی لاوروف" و "هایکو ماس" وزرای امور خارجه دو کشور انجام گرفت. کارشناسان این مسئله را علامت خوبی برای توسعه روابط روسیه و آلمان می دانند.

کنفرانس امسال هجدهمین دور این نشست‌ها بود که با شعار «توسعه صلح در اروپا: سهم جامعه مدنی روسیه و آلمان در آن» برگزار شد و در آن حدود 300 نماینده از دو کشور از جمله مقامات بلندپایه تجاری علمی و فرهنگی روسیه و آلمان در آن شرکت داشتند. این کنفرانس روز جمعه نیز در 10 گروه کاری مختلف، مباحثات متوازنی را در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، رسانه‌های گروهی، جامعه مدنی، تحصیلات و علوم، فرهنگ، کلیساها در اروپا، مدرنیزه سازی محیط زیست و سلامت اجتماعی برگزار شدند.

وزیر خارجه آلمان پیش از مذاکرات رسمی با همتای روسی خود یادآور شد که با وجودی که برلین و مسکو در شرایط کنونی در بسیاری از مسائل اختلاف نظر دارند ولی روابط با روسیه برای آلمان بسیار ضروری است. ماس تاکید کرد که بسیاری از مسائل مهم جهانی بدون همکاری مسکو قابل حل و فصل نیستند که از جمله آنها دستیابی به صلح پایدار در اروپا است که تنها با تلاش جمعی ممکن خواهد بود.

از جمله مسائل مورد بررسی در دیدار وزرای خارجه دو کشور ، لزوم حفظ توافقنامه هسته‌ای با ایران، کنترل تسلیحات و اوضاع در اوکراین بود. این دیدار چهارمین  دور گفت‌وگوها بین وزرای خارجه روسیه و آلمان بود که موضوع اوکراین در این گفتگوها همواره در مرکز توجه قرار داشته که البته نتیجه‌ای هم در پی نداشته است.

مقامات برلین معتقدند که اخیراً حرکتهای مثبتی در جهت تحقق توافقنامه مینسک صورت گرفته است، این در حالی است که دیدگاه مقامات مسکو در این باره متفاوت است. سرگئی لاوروف در مصاحبه خود با روزنامه آلمانی «Raynishe post» در آستانه سفرش به برلین، یادآور شد که هیچ پیشرفتی در تحقق توافقات مینسک صورت نگرفته و مسئولیت آن به گردن شرکای غربی مقامات کی‌یف است.

بررسی نتیجه مذاکرات پوتین با همتای اوکراینی در شورای امنیت روسیهتمدید تحریم‌ها علیه کالاهای روسی در اوکراین تا سال 2021آیا برگزاری نشست بین‌المللی حل بحران اوکراین امکانپذیر است؟

"الکساندر رار" کارشناس مسائل سیاسی آلمانی و مدیر علمی اجلاس جامعه مدنی روسیه-آلمان در گفت‌وگو با این روزنامه یادآور شده که شرکت وزرای خارجه دو کشور در اجلاس امسال «گفت‌وگوهای پترزبورگ» سطح این کنفرانس را تا دود زیادی افزایش داد. به گفته وی، این مسئله کمک می کند تا کنفرانس بعدی که احتمالا در مسکو یا سن‌پترزبورگ برگزار خواهد شد، حتی با حضور آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین برگزار شود.

این کارشناس تاکید کرد که انجام چنین گفت‌وگوهایی با وجود اختلافات موجود، از جمله پیرامون مناقشه در شرق اوکراین، تاثیر بسیار زیادی در بهبود روابط آلمان و روسیه داشته و می تواند در بهبود روابط کلی کشورهای اروپایی با مسکو نیز موثر واقع شود.

انتهای پیام/

 

R1445/P/S8,89/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "آلمان" اخبار "روسیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آلمان اخبار روسیه اخبار آلمان اخبار روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه بریکس در مسکو با حضور علی باقری

نشست معاونان وزرای امور خارجه و نمایندگان ویژه کشور‌های عضو گروه بریکس امروز (پنجشنبه) ششم اردیبهشت ماه در مسکو آغاز به کار کرد.

تحولات غرب آسیا و شمال آفریقا از جمله مباحث مورد بررسی در این نشست است.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت کرده و قرار است مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره اوضاع جاری در غرب آسیا از جمله وضعیت غزه و تجاوزات رژیم صهیونیستی تبیین کند.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین امروز با میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و گفتگو کرد.

روسیه در سال جاری میلادی (۲۰۲۴) ریاست گروه بریکس را برعهده دارد.

جمهوری اسلامی ایران از اول ژانویه سالجاری میلادی به عضویت گروه بریکس درآمد. سازوکار بریکس (BRICS) شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است و دوم شهریور سال گذشته و در پانزدهمین نشست سران در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی اعلام شد که چند عضو جدید از جمله ایران از اول ژانویه ۲۰۲۴ به عضویت بریکس درخواهند آمد. در حال حاضر برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه، هند، چین، ایران، امارات عربی متحده، مصر و اتیوپی از جمله اعضای این گروه هستند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • معامله گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • نشست معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه بریکس در مسکو با حضور علی باقری
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند
  • معامله‌گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • شکست تلخ، یاران قربانی در نزدیکی سقوط
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه