Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالواحد جمشیدزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش های تابستانه ناشی از جریانات مونسون دریای مدیترانه و اقیانوس هند به سمت ایران سبب بارش‌های رگباری مناسب و فراگیری در سیستان و بلوچستان بویژه حوزه شهرستان مهرستان شده است.

وی ادامه داد: در اثر بارندگی های رگباری چند روز اخیر درصد قابل توجهی از سازه های خاکی، سنگی و ملاتی مهرستان بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلی متر آبگیری و بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب رواناب در پشت سازه های این شهرستان استحصال و ذخیره سازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهرستان بیان کرد: با توجه به خشکسالی های مستمر در سیستان و بلوچستان و شهرستان‌های تابعه بارش های صورت گرفته ضمن برطرف کردن نیاز آبی گیاهان و جانوران سبب خنک شدن هوا، خوشحالی کشاورزان، دامداران و عشایر منطقه شده است.

وی به نقش مهم و حیاتی سازه های منابع طبیعی در مهرستان اشاره کرد و افزود: سازه های احداثی منابع طبیعی در کاهش فرسایش و کنترل رسوب، تاخیر در ایجاد سیل های مخرب، جلوگیری از ورود رسوب به سازه های بزرگ، حفاظت آب و خاک، احیاء چاه، چشمه و قنوات، تقویت و احیاء پوشش گیاه داشته است.

جمشید زاده تصریح کرد: آب ذخیره شده در این سازه ها نقش موثری در عبور از تابستان گرم و داغ منطقه، تامین کمبود آب بخش آشامیدنی و کشاورزی دارد.

به گزارش ایرنا مهرستان با ۷۰ هزار و ۵۷۹ نفر جمعیت از جمله شهرستان‌های تابعه استان سیستان و بلوچستان است که در دی ماه ۱۳۸۷ به عنوان شهرستانی جدیدالتأسیس به تقسیمات کشوری افزوده شد. این شهرستان مرزی در ۴۲۰ کیلومتری جنوب شرق زاهدان و ۹۸ کیلومتری سراوان و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد و از طریق شهرستان سرباز به بندر چابهار متصل می شود.

۹۹۱۴**۳۲۱۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۹۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از ذخیره ۷۰ میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا نصرآبادی با اعلام این خبر اظهار داشت: از ابتدای امسال به دنبال بارندگی‌های فروردین‌ماه و نیمه اول اردیبهشت‌ماه بیش از 70 میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های مختلف آبخیزداری استان مهار شده است.

وی با اشاره به احداث بیش از دو هزار و 300 سازه آبخیزداری در استان گفت: در بارندگی‌های فروردین بیش از 7 میلیون مترمکعب رواناب مهار و مدیریت شد. از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون نیز در پی‌بارندگی‌های مناسبی که رخ داد بیش از 64 میلیون متر مکعب رواناب مدیریت شد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیشترین حجم مدیریت رواناب در اردیبهشت ماه را مربوط به شهرستان نهبندان با حجم 9 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: کمترین میزان مدیریت نیز مربوط به شهرستان خوسف با حجم حدود 3 میلیون متر مکعب بوده است.

وی درباره میزان حجم کنترل رواناب در سازه‌های آبخیزداری طبس به عنوان بحرانی‌ترین شهر استان از نظر پیامدهای خشکسالی اظهار داشت: در بارندگی‌های نیمه اول اردیبهشت در این شهرستان که دارای 196 سازه آبخیزداری است حدود 9 میلیون مترمکعب رواناب مدیریت شد. سازه‌های آبخیزداری علاوه بر مدیریت رواناب‌ها در کنترل و مهار سیل نیز نقش بسزایی دارند.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • آبگیری بیش از ۸۰۰ هزارمتر مکعب از سازه‌های آبخیزداری درمیان
  • مهار ۷۰ میلیون متر مکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند اجرا شد
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • توقیف خودروی حامل چوب قاچاق در سوادکوه
  • زندانیان ملایری هزار اصله درخت کاشتند
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • چند خبر از شهرستان های نیشابور، بردسکن و فریمان
  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب