Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیمیتری لوزنیکوف، رئیس کانال تلویزیونی "بیشکک" در قرقیزستان گفت، در روستای «کوی توش» محل اقامت آتمبایف "ستاد مردمی" برای مقابله با "حمله ماموران" آماده می‌شود. وزارت امور داخله قرقیزستان در این مورد گفت که اطلاعات پرونده چنین ستادی را عمومی نخواهد کرد.

الماسبیک آتمبایف، رئیس جمهوری پیشین قرقیزستان را وزارت داخلی این کشور بار سوم به بازپرسی دعوت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازپرسی باید دیروز، ۱۹ جولای (۲۹ تیر) برگزار می‌شد. آتمبایف برای بار سوم نیز در این بازجویی حاضر نشد.
«کندز زلالفوبوا» دستیار آتمبایف در صفحه"فیسبوک" نوشت، که "منابعی معتمد خبر دادند، که فرمان بازداشت آتمبایف با استفاده از نیروی نظامی صادر شده‌است".
وی گفت"عملیات بازداشت قراربود، نیمة دوّم روز ۱۹ جولای با استفاده ازیکهزار و ۵۰۰ نیروی نظامی انجام شود اما ظاهراً مقامات فراموش کرده‌اند، که زورگویی می‌تواند، به عواقب پیش بینی نشده ای بیانجامد.
آتمبایف پیشتر نیز دو بار برای بازپرسی به وزارت امور داخلی قرقیزستان دعوت شده بود. ولی «سیرگیی سلیسریف» وکیل دفاع آتمبایف اظهار داشت، که وی برای برای بازجویی نخواهد رفت، زیرا او تا همچنان عنوان «رئیس جمهوری پیشین» قرقیزستان را دارد که از اتهامات قضایی مصون است. به گفته او، قرار پارلمان قرقیزستان در باره محروم کردن آتمبایف از عنوان مذکور خلاف قانون اساسی این کشور است.
پارلمان قرقیزستان ۲۷ ژوئن (ششم تیر) آتمبایف را از عنوان رئیس جمهوری پیشین محروم و دادستانی کل این کشور نیز آن را تایید کرد.

اعضای کمیسیون پارلمان موضوع حذف مصونیت «رئیس جمهور سابق» برای تشکیل پرونده جنایی علیه آتامبایف را چند روز بعد تصویب کردند.

دوره ریاست جمهوری آتمبایف که سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱) در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد، سال ۹۶ به پایان رسید چون طبق قانون اساسی هیچکس نمی‌تواند برای سمت ریاست جمهوری دو بار متوالی انتخاب شود.

نظام سیاسی قرقیزستان دمکراسی پارلمانی است و نخست وزیر رئیس هیات دولت و قوه مجریه را به عهده دارد. «سارانبای جین بیک اف» رئیس جمهوری فعلی این کشور است.

این کشور پنج میلیون نفری آسیای میانه با تاجیکستان، چین، ازبکستان و قزاقستان هم مرز است.

سال گذشته قرقیزستان بیست و ششمین سالگرد استقلال خود را جشن گرفت. در این مدت این کشور دو انقلاب سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ و چندین بحران سیاسی را پشت سر گذاشت، وضعیتی که در میان دیگر کشورهای آسیای میانه بی نظیر بوده است.

«قرقیزستان» به خاطر ساز و کارهای دموکراسی یک مدل سیاسی خاص در آسیای میانه محسوب می شود بطوریکه زمانی این کشور کوچک را «جزیره دموکراسی» یا سرزمین انقلاب های لاله ای در آسیای مرکزی می‌نامیدند.

قرقیزستان تنها کشور در این منطقه است ک تاکنون سه بار شاهد تغییر قدرت بوده و در این کشور تظاهرات اعتراضات جمعی به وفور برگزار شده است همچنین تنها کشوری محسوب می شود که سال گذشته انتخابات قانونی ریاست جمهوری در آنجا برگزار شد و رئیس جمهوری اش نیز با رسیدن مهلت قانونی، ترک قدرت کرد.
در دیگر کشورهای آسیای میانه تنها یک نفر قدرت را در دست داشته و در ازبکستان و ترکمنستان همسایه با مرگ رهبران قبلی تغییر قدرت عملی شد. همه این عوامل نشان دهنده وضعیت خاص قرقیزستان نسبت به دیگر کشورهاست.

در شاخص های بین‌المللی دموکراسی هم موقعیت قرقیزستان مناسبتر از همسایه‌هایش است و سازمانهای بین‌المللی نیز نسبت به دیگر کشورهای منطقه در این کشور بیشتر کار و فعالیت دارند.


 

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۹۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت قاچاقچی حرفه‌ای موادمخدر در بزرگراه آزادگان تهران

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ از دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای موادمخدر در بزرگراه آزادگان خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ حسین باباپور در تشریح جزییات این خبر گفت:‌ به دنبال ارجاع چندین فقره شکایات و گزارشات مردمی مبنی بر فعالیت مجرمانه یکی از مواد فروشان سابقه‌دار شهر تهران، پرونده‌ای در این رابطه تشکیل و تیمی از ماموران عملیات ویژه پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ رسیدگی به موضوع را به عهده گرفتند و در جریان تحقیقات انجام شده مشخص شد این فرد یک محموله موادمخدر را از یکی از استان‌های جنوبی کشور تهیه کرده و با استفاده از یک دستگاه خودرو سواری به سمت تهران درحال حرکت است.

وی با بیان اینکه هماهنگی با مقام قضایی برای انجام عملیات انجام و مجوزهای لازم اخذ شد، گفت: در ادامه ماموران به محورهای مواصلاتی اعزام شده و اقدامات خود برای دستگیری متهم را آغاز کردند. در نهایت نیز ماموران رو گذشته و بعد چندین ساعت گشت‌زنی هدفمند و رصد خودروهای مذکور در محورهای مواصلاتی شهر تهران متهم را در حال تردد در اتوبان آزادگان تهران مورد شناسایی قرار داده و در اقدامی هوشمندانه و با رعایت اصل غافلگیری این فرد را متوقف و بلافاصله دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند. 

باباپور تصریح کرد: ماموران پس از توقیف خودرو بلافاصله نسبت به بازرسی خودرو اقدام کرده و در جریان آن ۲۸ کیلوگرم مخدر حشیش را که به طرز ماهرانه‌ای در خودرو جاساز شده بود، کشف و ضبط کردند. متهم نیز تحت بازجویی قرار گرفت که در جریان آن به جرم خود اعتراف کرد و پس از تشکیل پرونده برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع: پاسخ ایران به اسرائیل هشداری محدود و پرهیز از گسترش درگیری بود
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • تشکیل ستاد وصال شیرین در راستای تسهیل ازدواج جوانان در کشور
  • اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.
  • قاچاقچی حشیش در جنوب تهران بازداشت شد
  • بازداشت قاچاقچی حرفه‌ای موادمخدر در بزرگراه آزادگان تهران
  • ستاد پشتیبانی آزمون برای امتحان نهایی در استان سمنان تشکیل شود
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم