Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستای زیبا و سرسبز «خادر» در ۱۶ کیلومتری شمال غرب مشهد، نرسیده به شاندیز، انتهای خیابان امام رضا ۳۰، در میان دره‌ای قرار دارد. اراضی خادر در حدفاصل دو رودخانه شاندیز و نغندر قرار گرفته است.

براساس تحقیق باستان شناسان، قدمت روستا به ۱۰۰۰ سال می‌رسد. در قسمت غربی روستا، محلی به نام سرچشمه وجود دارد که به واسطه وجود قناتی پرآب، از دوره ناصرالدین شاه مورد توجه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در انتهای روستا و در پایین کوهی از جنس «کنگلومرا» اثری دستکند وجود دارد که بنابر گفته اهالی، آتشکده بوده است. از جمله مکان‌هایی که مردم قدیمی روستا به آن باور داشتند، اتاقکی است که آن را «آغل سرفه» می‌نامند؛ آن‌ها بیماری را که سرفه می‌کرد به آنجا برده و همان‌جا برایش خاگینه می‌پختند و به خوردش می‌دادند. همچنین علاوه بر قبرستانی مربوط به دوره قاجار، یکی از بی نظیرترین ابنیه‌ها و جاذبه‌های گردشگری در این روستا وجود دارد. این اثر شامل مجموعه‌ای از بناها و آثار سنگی است که در دل کوه ایجاد شده و از آثار دوران غارنشینی مردمان بومی این منطقه است. ازجمله دو خانه به شکل دخمه کنده شده در دل کوه چنان جذابیتی دارد که برای لحظاتی انسان را به گذشته‌های دور می‌برد. در بالای این دو دخمه نیز آثار دیگری همچون پله‌ها، حوضچه‌ها و طاق‌هایی که بر سنگ کوه کنده شده و شکوه و عظمت خاصی دارند، به چشم می‌خورد. همچنین چشمه و قناتی که مقابل این دو خانه کمری وجود دارد، به همراه درختان بلند چنار اطراف آن بسیار دلفریب و آرامش‌بخش است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ییلاقات مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۰۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی به ۶ روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود

مسعود خیرجو امروز در بازدید از تاسیسات و تصفیه خانه گرمی مغان و زیرساخت‌های آبرسانی به بخش موران این شهرستان گفت: مجتمع بزرگ آبرسانی به بخش موران برای پوشش ۶۴ روستا با همکاری بسیج سازندگی سپاه در حال اجراست و سال گذشته فاز نخست آن با انتقال آب به ۱۸ روستا به سرانجام رسید و در فاز دوم، آبرسانی به ۱۷ روستا مد نظر است که ۶ روستا در خرداد ماه از نعمت آب شرب و سالم برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل افزود: تلاش می‌کنیم فاز سوم مجتمع آبرسانی به روستاهای بخش موران شهرستان گرمی مغان را در دهه فجر امسال افتتاح کنیم تا بقیه روستاها نیز از آب شرب بهداشتی و پایدار بهره مند شوند و طرح ارتقا توان و آبدهی تصفیه خانه گرمی برای تامین هر چه بیشتر آب روستاهای تابعه نیز در حال اجراست و به بازسازی و ارتقا ظرفیت تصفیه خانه اقدام می‌شود.

او گفت: این طرح در حال حاضر حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می‌شود بعد از تکمیل و بهره برداری، آب شرب و بهداشتی حدود ۵۰ هزار نفر را تامین کند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل
  • نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز
  • برنامه‌ریزی برای گازرسانی به ۵۰ روستای کرمانشاه
  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت
  • آبرسانی به ۶ روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود
  • آغاز آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان