Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:37:37 GMT

لزوم مشارکت همگانی در انتخابات شورایاری

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۰۴۶۲

لزوم مشارکت همگانی در انتخابات شورایاری

انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها در کلان‌شهر تهران قرار است روز چهارم مردادماه برگزار شود. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، در این انتخابات شهروندان تهرانی در ۳۵۴ محله تهران حضور پیدا می‌کنند و برای انتخاب ۹ نفر عضو در هر یک از شورایاری‌ها رأی خواهند داد.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که این رسانه ها در مقام پاسخ به اینکه «شورایاری‌ها چه نقش و جایگاهی در مدیریت شهری دارند و چرا باید در این انتخابات مشارکت کرد»، مطالب و گزارش هایی را منتشر کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است رسانه های اصلاح طلب توجه بیشتری به این مهم نشان داده و در مقابل رسانه های اصولگرا تنها به بازتاب خبری درباره انتخابات شورایاری اکتفا کرده اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از: در این دوره کم‌ترین میزان ردصلاحیت کاندیداها در مقایسه با دوره‌های قبل اتفاق افتاده است؛ دموکراسی نماد نیست بلکه ابزار متعالی برای پاسخگویی قدرت است که با مطالبه‌گری ایجاد می‌شود؛ شورای شهر یکی از برکات دوران اصلاحات است؛ باید یک نهاد ملی در مجلس اسلامی شکل گیرد تا بر انتخابات، تعیین صلاحیت‌ها و تطبیق مصوبات شوراهای شهر و روستا با قانون نظارت داشته باشد؛ شورای شهر پنجم در تلاش بود تا شرایط کاندیداتوری قابل اندازه‌گیری باشد و دخالت سلایق شخصی نتواند منجر به رد صلاحیت افرادی که نام‌نویسی کرده‌اند، شود؛ دولت نه تنها قائل به لغو برگزاری انتخابات شورایاری نیست بلکه بر برگزاری پرشکوه آن تاکید دارد.

مردم سالاری در انتخابات شوراها

«همایش "شورایاری‌ها؛ مظهر مردم‌سالاری"» تیتر نخست روزنامه مردم سالاری است که در بخشی از آن می خوانیم: همایش «شورایاری‌ها مظهر مردم‌سالاری» با حضور جمعی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر تهران و اعضای شورایاری‌ها صبح جمعه به میزبانی حزب مردم‌سالاری برگزار شد.

در این همایش دبیرکل حزب مردم‌سالاری، گفت: کار سیاسی و حاکم شدن دموکراسی نیاز به صبوری دارد و باید تحمل کرد، همیشه نباید منتظر پیروزی‌های بزرگ بود باید تحمل کرد؛ قطعاً در چارچوب تشکیلات، سازمان دهی و عملکرد خوب پیروزی به دست خواهد آمد.دکتر مصطفی کواکبیان افزود: نهادهای مدنی دنیا موفق بودند چون با خرد جمعی این کارها را پیش بردند و نهادهای مدنی مشروعیت کامل‌تری نسبت به نهادهای اجرایی دارند.

احراز صلاحیت ۹۹ درصد شورایاری‌ها

به گزارش ایسنا، محسن‌هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در همایش شورایاری‌ها با تاکید براینکه تابع تصمیمات دولت و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها هستیم، گفت: بنابر هماهنگی‌های انجام شده و موافقت دولت، انتخابات شورایاری قرار است در روز چهارم مرداد برگزار شود.
محسن‌هاشمی تاکید کرد: تاکنون، تصمیمی از سوی وزارت کشور یا دولت برخلاف این موضوع به ما ابلاغ نشده و این انتخابات روز چهارم مرداد برگزار می‌شود.
 

به گزارش ایسنا، به گفته محمدرضا جوادی یگانه، رییس ستاد انتخابات شورایاری‌ها در این جلسه آخرین اخبار مربوط به تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات شورایاری‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این دوره کم‌ترین میزان ردصلاحیت کاندیداها در مقایسه با دوره‌های قبل اتفاق افتاده است.همچنین مقرر شد در روزهای آتی در برخی از نواحی مانور انتخابات برگزار شود تا ایرادهای احتمالی در نحوه برگزاری انتخابات شناسایی و رفع شود.

مزایا و برکات شورای شهر

مردم سالاری به نقل از «محسن علیجانی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نوشت: شورای شهر یکی از برکات دوران اصلاحات است و این موضوع ضرورت هم داشت چون به راحتی نمی‌شد کلان شهر تهران را اداره کرد. وی با بیان اینکه به رغم امکانات زیاد مشکلات زیادی در همه حوزه‌ها به ویژه مدیریت شهری داریم، خاطرنشان کرد: در ۳۰۸ محله تهران شورایاران فعال هستند که در شناسایی مشکلات و نظارت و مشورت به مدیریت شهری، مناطق و شورای شهر کمک کنند. همچنین «محمدعلی وکیلی» عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از کسانی که می‌گفتند نمایندگان تهران فانتزی و لاکچری هستند و به امور ملی نمی‌پردازند الان ایراد می‌گیرند که این نمایندگان، محلی شده‌اند. وی افزود: دموکراسی نماد نیست بلکه ابزار متعالی برای پاسخگویی قدرت است که با مطالبه‌گری ایجاد می‌شود که در این مورد باید نهادی وجود داشته باشد.نماینده مردم تهران با بیان اینکه برای بالا رفتن از قدرت باید به شکل سیاسی بالا رفت و نه پارتیزانی، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری نردبانی است که پله نخست آن شورا یاری‌ها است.

این فعال اصلاح‌طلب افزود: اگر دموکراسی ابزار مشروعیت حضور در قدرت است استمرار مشروعیت تابع سازوکاری است. شورای شهر برآیند دموکراسی کامل و شبکه‌ای است چون برآیند کلی مدیریت شهری است. مشروعیت تصمیمات شورای شهر به واسطه شورای یارها است، یعنی تصمیمات شورای شهر باید برآیند تصمیمات شورا یاری‌ها باشد.

رقابتی‌ترین انتخابات ایران در ۳۵۲ محله تهران

به گزارش همدلی، هفته آینده انتخابات شورایاری در تهران برگزار می‌شود. ۲۲ منطقه شهرداری تهران، انتخابات شورایاری را در ۳۵۲ محله برگزار می‌کنند و حدود ۱۱ هزار نفر (از ۱۲ هزار نامزد اولیه) در این انتخابات رقابت خواهند کرد. هنوز لیست نهایی نامزدهای انتخابات شورایاری مشخص نشده است. صلاحیت نامزدها تا آخرین ساعت و ثانیه‌ها ادامه دارد. افرادی که صلاحیت آنان برای انتخابات تایید نشده است، عموماً یا مدرک تحصیلی دیپلم ندارند یا نتوانسته‌اند سکونت خود را در محله‌ای که از آن نامزد شده‌اند، ثابت کنند.

لزوم تشکیل نهاد ملی در مجلس برای نظارت بر انتخابات شوراها

اعتماد به نقل از احمد علیرضابیگی، عضو اصولگرای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نوشت: «شوراهای اسلامی شهر و روستا تداخل‌های بسیاری با وزارت کشور دارند و عملاً آن انتظاری که از این شوراها برای اثربخشی می‌رود، حاصل نمی‌شود. انتخاب شهرداران با رای اعضای شوراهای شهر و روستا صورت می‌گیرد و ممکن است یک شهردار به واسطه یک رای بر کنار شود، لذا شهرداران ماهیتی که باید را پیدا نمی‌کنند. اگر شهرداران با رای مستقیم مردم انتخاب شوند، اقدامات شهرداری‌ها با سلامت و نظم بیشتری پیش خواهد رفت. مجلس باید بر انتخابات شوراهای شهر و روستا نظارت کند به نحوی که بتواند از آنها حمایت کند، در حالی که اکنون شوراهای شهر بودجه خود را از وزارت کشور دریافت می‌کنند و نهاد تامین‌کننده بودجه می‌تواند بر رای و تصمیم اعضای شوراها تاثیر بگذارد. لازم است که نهاد ملی در مجلس شورای اسلامی برای نظارت در انتخابات شوراها تشکیل شود تا فعالیت‌های آنها را رصد و بر مصوبات ناظر باشد، به این ترتیب مجلس می‌تواند به عنوان نهادی ملی به دغدغه‌های کلان پرداخته و بسیاری مسوولیت‌ها را به شوراها واگذار کند تا این نهادها نیز جایگاه ویژه‌تری پیدا کنند. وقتی کارت شناسایی شوراهای شهر را فرمانداری‌ها مشخص می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت که اعضای آنها بر خلاف میل فرمانداران عمل کنند. باید یک نهاد ملی در مجلس اسلامی شکل گیرد تا بر انتخابات، تعیین صلاحیت‌ها و تطبیق مصوبات شوراهای شهر و روستا با قانون نظارت داشته باشد.»

حمایت دولت از برگزاری انتخابات شورایاری

آرمان نوشت: دولت نه تنها قائل به لغو برگزاری انتخابات شورایاری نیست بلکه بر برگزاری پرشکوه آن تاکید دارد. مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در رابطه با برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران اطلاعیه‌ای را صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: «رئیس محترم مجلس شورای اسلامی نیز در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۴ طی نامه‌ای عدم مغایرت مصوبه هیات وزیران با قانون را به صراحت اعلام کرده است. از این رو، می‌توان گفت که برگزاری انتخابات شورایاری‌ها بلااشکال و قانونی است. با این وجود چنانچه از سوی هر یک از نهادهای قانونی از جمله دولت و یا سایر ارکان ذی‌صلاح دستوری مبنی بر عدم برگزاری صادر شود، شهرداری تهران تابع قانون خواهد بود.»

استقبال از انتخابات شورایاری

به گزارش آرمان، اعضای شورای شهر تهران هم در پرشور برگزار شدن انتخابات شورایاری تاکید دارند چنانکه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: «خوشبختانه با استقبال خوبی که در زمان ثبت‌نام صورت گرفت، حدود ۱۲ هزار تن از شهروندان تهرانی برای کاندیداتوری انتخابات شورایاری ثبت‌نام کردند و با سیاست احراز صلاحیت حداکثری، حدود ۹۹ درصد از کاندیداها تایید شدند و بقیه نیز عمدتاً به‌خاطر نقص مدرک هنوز تایید نشده‌اند که فرصت دارند تا پایان امروز مدارک خود را تکمیل کنند.» نایب رئیس شورای شهر تهران هم در جلسه توجیهی کاندیداهای انتخابات شورایاری محلات منطقه ۵ شهرداری تهران گفت: شورایاری‌ها باتوجه به نقشی که می‌توانند در توسعه کلانشهر تهران داشته باشند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. سیدابراهیم امینی افزود: به همین دلیل نظر شورای شهر پنجم این بود که نسبت به شهروندان اعتماد داشته باشند و حتی‌الامکان محدودیتی برای افرادی که به نقش‌آفرینی در حوزه محله خود علاقه دارند، ایجاد نکنند. نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نام‌نویسی یک معاون وزیر در میان ثبت‌نام کنندگان یکی از مناطق گفت: خوشبختانه با استقبال خوب شهروندان به‌ویژه حضور مناسب جوانان و زنان، با افراد تاثیرگذار از تخصص‌ها و جایگاه‌های مختلف در این دوره از انتخابات شورایاری مواجه بوده‌ایم. رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا افزود: شورای شهر پنجم در تلاش بود تا شرایط کاندیداتوری قابل اندازه‌گیری باشد و دخالت سلایق شخصی نتواند منجر به رد صلاحیت افرادی که نام‌نویسی کرده‌اند، شود.

مصوبه دولت درباره شورایاری‌ها

به گزارش ایران، سخنگوی وزارت کشور در واکنش به مباحث مطرح شده درباره برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در تهران گفت: در این مورد دو مصوبه لازم الاجرا وجود دارد. از نظر وزارت کشور، نظم حقوقی اقتضا دارد مجریان و ناظران به مقررات لازم الاجرا تقید داشته باشند و تا زمانی که این مصوبات اعتبار دارد، همگان مکلف به رعایت آنها هستند.
سیدسلمان سامانی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای را درباره تشکیل شورایاری‌ها در محله‌های پایتخت وضع کرده است که این مصوبه در اجرای ماده ۹۰ قانون شوراها به هیأت تطبیق مصوبات ارسال و مورد اعتراض این هیأت واقع نشده است، افزود: در ترکیب این هیأت نیز یک قاضی عالی‌رتبه منتخب رئیس قوه قضائیه مطابق نص صریح قانون عضویت دارد و بر اساس همان قانون هم‌اکنون این مصوبه قطعی و لازم الاجرا شده است. وی با اشاره به جزئیات دو مصوبه هیأت دولت مبنی بر همکاری وزارت کشور با شورا و شهرداری در حوزه اجرا و نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها گفت: هیأت وزیران با رویکرد افزایش مشارکت مدنی آحاد مردم یک بار در سال ۹۳ و دوباره در سال ۹۸ طی مصوبه‌ای بر همکاری وزارت کشور در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تأکید کرده است.

رسانه‌های اصولگرا

موافقت رئیس جمهور با برگزاری انتخابات شورایاری ها

به گزارش فارس، در حالی که رئیس سازمان بازرسی کشور و برخی از نمایندگان مجلس برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها را غیرقانونی عنوان کردند اما ناصر سراج رئیس شورای شهر تهران خبر از موافقت رئیس جمهور با برگزاری انتخابات داد.

اهمیت شورایارها

به گزارش گروه خبرگزاری فارس، ابراهیم امینی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه توجیهی کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها که در منطقه ۵ برگزار شد، اظهار داشت: شورایاری‌ها با توجه به نقشی که می‌توانند در توسعه کلانشهر تهران داشته باشند از اهمیت بالایی برخوردارند و به همین خاطر تلاش شورای شهر این است که نسبت به شهروندان اعتماد داشته و برای حضور افراد مشتاق در توسعه محلات زمینه را فراهم کند که خوشبختانه نام نویسی با استقبال خوب مردم به خصوص جوانان و بانوان همراه شد و در تخصص‌های مختلف افراد تأثیرگذار نام‌نویسی کردند و در همه رده‌های شغلی از معاون وزیر تا مشاغل پایین‌تر بوده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی شورای اسلامی شهر تهران حزب مردمسالاری وزارت کشور تهران شهرداری تهران مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۰۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور مهیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد وحیدی ظهر پنجشنبه در حاشیه سفر خود به مشهد اظهار کرد: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه هدف آماده شده است.

وزیر کشور گفت: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

کد خبر 6088675

دیگر خبرها

  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • کشور مهیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • اعلام جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه
  • انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود
  • لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست
  • لزوم پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در آستانه دور دوم انتخابات
  • اختصاص ۱۳۲ شعبه سیار برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران