Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- وزیر صنعت گفت: حجم صادرات ما به کشور‌های همسایه ۵۴ درصد در غیر نفتی است که می‌خواهیم این رقم را تا سال آینده ۲ برابر کنیم. تاریخ انتشار: 15:45 - 29 تير 1398 - کد خبر: ۵۳۴۷۰۷

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، رضا رحمانی در حاشیه نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری و رونق تولید در نشست شورای معاونین و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با اشاره به تقاضا محور بودن نمایشگاه ساخت داخل گفت: امروز قرارداد ۸۵ میلیون یورویی در حوزه قطعه‌سازان و خودروسازان برای تولید ساخت داخل در این نمایشگاه منعقد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت صمت بیان کرد: وزارت صنعت برنامه‌های خود را در ۷ محور و با ۳۵ برنامه طراحی شده است که یکی از آن‌ها تعمیق و توسعه ساخت داخل که ما از آن به عنوان نهضت ساخت داخل یاد می‌کنیم، و در این نمایشگاه صحنه‌هایی را دیدم که بسیار امید‌وار کننده بود.

وزیر صنعت ادامه داد: امسال برای ۱۰ میلیارد دلار برنامه ریزی کرده ایم که کالا‌هایی که وارد می‌شدند در رشته‌های مختلف تبدیل به ساخت داخل شود.

وی به ارتباط بین دانشگاه و صنعت و حضور شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: ما به دانشگاه‌ها طرح نیاز کرده ایم و جهت خوبی هم پیدا شده است، در سال گذشته دشمنان انتظار داشتند که سه ماهه آخر سال صنعت تعطیل بشود، چرا که تامین مواد اولیه و انتقال ارز با مشکل روبرو بود.

وی افزود: آن‌ها کتابی نوشته اند به نام هنر تحریم‌ها که چه می‌کردند و چه هدفی داشتند؛ ما آن‌ها را بی هنر کرده ایم و همه مسئولان و مردم پای کار آماده و واحد‌های صنعتی، نه تنها تعطیل نشد بلکه در واحد‌های صنعتی افزایش تولید داشتیم.

رحمانی ادامه داد: در سال گذشته واردات ما ۲۱.۸ درصد منفی بوده، مواد اولیه ۱۷ درصد منفی و ۳۱ درصد منفی کالا‌های مصرفی بوده است و این نشان می‌دهد که هدف روی کالا‌های مصرفی بوده است.

وزیر صنعت با اشاره به افزایش ۱۶.۸ درصد جواز کسب نسبت به سال ۹۶ توضیح داد: افزایش ۱۵.۵ درصدی اشتغال نسبت به سال گذشته و افزایش ۲۵ درصدی در سه ماهه اول سال نسبت به سال قبل افزایش در اشتغال داشته ایم.

رحمانی گفت: افزایش ۷ درصدی پروانه بهره برداری داشتیم نسبت به سال گذشته و در سه ماهه اول سال جاری ۲۹.۸ درصد صدور پروانه بهره برداری افزایش داشته است.

در نساجی و پوشاک واردات منفی ۳۱ و صادرات مثبت ۶ بوده است
او با اشاره به انجام طرح خاصی برای واردات کفش گفت: در کفش ۶۰ درصد صادرات و منفی ۷۷.۶ درصد واردات بوده است.

رحمانی با اشاره به توجه به بخش خصوصی و سفر به استان‌ها و شهرستان‌ها مختلف به عنوان یکی از استراتژی‌های وزارت صمت گفت: روز‌های اول فضا مناسب نبود، ولی در حال حاضر همه با روحیه و انگیزه همکاری می‌کنند.

عضو کابینه دوازدهم دولت با اشاره به دارا بودن ۳ میلیون واحد صنعتی در کشور گفت:۱۰ میلیون شاغل در این مجوعه‌ها به فعالیت تولید می‌پردازند و نیازمند تمامی دستگاه‌ها در این بخش است.

وی با اشاره به نقدینگی به عنوان بزرگترین مشکل واحد‌های تولیدی گفت: وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و بیمه همراهی‌های مناسبی را با بخش تولید داشتند.

وزیر صنعت با اشاره به دولت الکترونیک به سامانه‌های توسعه تجارت اشاره کرد و گفت: سامانه توسعه تجارت، سامانه جامع انبار‌ها و سامانه افق را راه اندازی کرده ایم و تاکنون ۵۳۸ هزار انبار در کشور در سامانه انبار‌ها ثبت شده اند.

وی به مدیریت تقاضای پتروشیمی اشاره کرد و ادامه داد: طرح ویژه‌ای با دستگاه‌های نظارتی انجام داده ایم که از افزایش تصاعدی قیمت‌ها در این بخش جلوگیری کنیم.

رحمانی از اصلاح فرایند تولید تا مقصد توسط سامانه‌های توسعه جامع تجارت تا سال اینده خبر داد.

وزیر صنعت از انجام انقلاب معادن یاد کرد و گفت: در حوزه معدن کار جدیدی را شروع کرده ایم که از آن به انقلاب معادن یاد می‌کنیم.

نوسازی معادن در دستور کار است 

وی به صادرات ۲۳ میلیون سنگ اهن اشاره کرد و گفت: این رقم به ۸ میلیون رسیده نسبت به سال قبل و اگر همین طور پیش برود صادرات در این بخش نخواهیم داشت.
رحمانی صادرات را یکی از راه‌های رونق تولید دانست و گفت: صادرات به ۱۵ کشور همسایه باید افزایش پیدا کند، حجم صادرات ما به کشور‌های همسایه ۵۴ درصد در غیر نفتی بوده است که این رقم ۲ درصد واردات این کشور‌ها را تشکیل می‌داده است و می‌خواهیم این رقم را تا سال اینده ۲ برابر کنیم.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: وزیر صنعت صادرات نمایشگاه غیرنفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۱۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد صادرات و ترانزیت آستارا؛ مرز مهم اقتصادی کشور

ایسنا/گیلان ‌مدیرکل گمرک آستارا، گفت: رشد میزان صادرات و ترانزیت و سایر رویه ها از مرزهای مختلف شهرستان آستارا در شمال غربی استان گیلان سبب شده است تا شاهد افزایش درآمد عمومی این گمرک در سال ۱۴۰۲ باشیم.

علی حسین ذوالقدری روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه گمرک آستارا در سه حوزه زمینی، دریایی و ریلی فعال است و یکی از قدیمی ترین و مهمترین گمرکات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، اظهار کرد: گمرک و مرزهای زمینی، ریلی و دریایی آستارا نقش مهمی در جابجایی کالا بین کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای حوزه قفقاز و CIS دارند.

وی با اشاره به اینکه اداره کل گمرک آستارا یکی از فعال ترین گمرکات کشور محسوب می شود که در امور بندری، ریلی، واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، کارنه تیر بین‌المللی، مبدا و مقصد کارنه تیر، کاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی، امانت‌های پستی و قضایی فعال است، افزود: وصولی و درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا از مرزهای مختلف این شهرستان در ۱۲ ماهه سال گذشته، ۲۳ هزار میلیارد ریال بوده است و این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۵۸ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک آستارا، گفت: در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲، ۹۶۲ هزار تن کالا به ارزش ۵۵۵ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۱۲۹ دلار از مرزهای زمینی، دریایی و ریلی آستارا به خارج از کشور صادرات غیرنفتی شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش ۱۱ درصد و از نظر وزن ۷ درصد رشد داشته است.

وی کالاهای صادراتی از گمرکات مرزی شهرستان آستارا در شمال غربی استان گیلان و مرز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل محصولات کشاورزی و باغی (انواع کلم و کاهو، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز، سیر خشک، هویج، بادمجان، فلفل دلمه، بلال سبز، خرما، پرتقال، کیوی، کشمکش، هندوانه و سیب درختی)، پتروشیمی، معدنی، مصنوعات پلاستیکی، کاشی، سرامیک، انواع سنگ های ساختمانی، لبنیات، انواع آبزیان و مصنوعات پلاستیکی اعلام کرد و افزود: مقصد صادرات کشورهای روسیه، آذربایجان، اوکراین، بلاروس و قزاقستان بوده است.

ذوالقدری، گفت: طی مدت ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۳۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۸۶ میلیون دلار از طریق سه گمرک ریلی، زمینی و دریایی اداره کل گمرک آستارا وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد از لحاظ وزنی و به میزان ۱۰۴ درصد از لحاظ ارزشی رشد داشته است.

مدیرکل گمرک آستارا انواع کالاهای شامل رویه واردات قطعی را شامل چوب و تخته، حبوبات(نخود و عدس)، نهاده های دامی، ماشین آلات و تجهیزات خط تولید و گوشت گرم گوسفندی عنوان کرد که کشورهای مبدا آن روسیه، آذربایجان و بلاروس است.

وی با اشاره به جایگاه ترانزیت در این گمرک، اظهار کرد: در ۱۲ ماهه سال گذشته به میزان ۱ میلیون و ۶۰۰۰ هزار تن کالا از طریق گمرکات ریلی، زمینی و دریایی آستارا به کشور ترانزیت شده است (رویه ترانزیت خارجی مبدا) که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۴۹ درصد از لحاظ وزنی رشد داشته است.

مدیر کل گمرک آستارا با اشاره به رویه ترانزیت خارجی مقصد از گمرک آستارا، گفت: طی مدت ۱۲ ماهه سال گذشته به میزان ۴۴۱ هزار تن کالا از طریق گمرکات ریلی، زمینی و دریایی آستارا از کشور ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۳۰ درصد رشد داشته است.

ذوالقدری با اشاره به انجام ترانزیت داخلی مبدا از طریق مرزهای زمینی، ریلی و دریایی آستارا، افزود: طی ۱۲ ماهه سال گذشته ۵۴ هزار و ۳۰۰ تن کالا از مرزهای مختلف آستارا به کشور ترانزیت داخلی ( مبدأ ) شده است که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد رشد دارد.

وی از ورود ۵۵ هزار و ۲۰۸ کامیون و خروج ۷۲ هزار و ۹۸۱ دستگاه خودروی ترانزیتی سنگین در مدت ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ از مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان خبر داد و گفت: این میزان تردد نسبت به سال گذشته در بخش خروجی ۲۳ درصد و در بخش ورودی نیز ۲۲ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گمرک شهرستان مرزی بندر آستارا در سال گذشته در رده هفتم گمرکات کشور در بخش مهم ترانزیت قرار گرفت، اظهار کرد: هدف اصلی اداره‌ کل گمرک آستارا رضایتمندی مردم و تجار است و خدمات گمرکی در مرزهای آستارا به صورت ۲۴ ساعته و با سهولت کامل انجام می شود.

ذوالقدری با بیان اینکه فعالیت گمرک در هر شهری خصوصا در شهرهای مرزی همواره عامل پیشرفت و توسعه آن منطقه محسوب می‌شود و مرز و گمرک آستارا در شمال غربی استان گیلان به دلیل موقعیت اقتصادی و استراتژیکی بی‌نظیر و وجود مرزهای زمینی، دریایی و ریلی، پیشانی اقتصادی ایران است و نقش مستقیمی در معیشت و اشتغال مردم شهرستان مرزنشین آستارا دارد، افزود: وجود دو فاکتور مهم صادرات و واردات کالا از شاخصه‌های مهم گمرک آستارا است که این مرز را به کانون صادرات و واردات کالا به کشورهای خارجی هم مرز و همسایه با ایران تبدیل کرده است.

مدیر کل گمرک آستارا، تاکید کرد: ترانزیت قطعا شاخصه مهم فعالیت گمرک آستارا است و این گمرک طی دو دهه اخیر همواره با رشد صادرات و واردات مواجه بوده و یکی از فعال‌ترین مرزهای زمینی کشور به شمار می‌رود و به عنوان مرزبان اقتصادی کشور احترام به مراجعین داخلی و خارجی و ارائه حداکثر تسهیلات قانونی به خدمت گیرندگان را جزو وظایف ذاتی و اجتماعی خود می‌داند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی
  • رشد صادرات و ترانزیت آستارا؛ مرز مهم اقتصادی کشور
  • باید برای رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه ریال را به رسمیت بشناسیم
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه