Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، انجمن صنفی کشاورزی دشت آزادگان امروز در اطلاعیه‌ای از قطع آب کشاورزی این شهرستان خبر داده است. این در حالی است که پس از فروکش کردن سیلاب، کشت تابستانه در دشت آزادگان آغاز شده است.

این انجمن در اطلاعیه خود، قطع عمدی آب کشاورزی از سوی سازمان آب و برق را اقدامی «یکطرفه» و نوعی «تک روی»، «انحصار طلبی» و «اعمال حاکمیت مطلق زورگویانه» بر بخش کشاورزی اعلام کرده و مسئولیت هرگونه تبعات، اتفاقات و اقدامات اجتماعی و سیاسی انفعالی کشاورزان متضرر را بر عهده این سازمان دانسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انجمن همچنین، با اشاره به احتمال نابودی هزاران هکتار از اراضی کشاورزی و به خطر افتادن متوالی معیشت کشاورزان و خانواده‌های این قشر زحمتکش، خواستار اعلام حالت فوق‌العاده و بحرانی در شهرستان دشت آزادگان شده است.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی دشت آزادگان در این باره گفت: سازمان آب و برق خوزستان، سهمیه آب بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت آزادگان از شبکه آبیاری و زهکشی کرخه و شاوور را از امروز قطع کرده است.

حسین مرمضی شنبه اظهار داشت: این زمین‌های کشاورزی زیر پوشش شبکه آبیاری کرخه و شاوور است که در آنها کشت شلتوک و صیفی جات انجام شده و بیش از سه هزار بهره بردار در آن مشغول هستند.

وی تصریح کرد: کشت‌های تابستانه در شرایط حساسی هستند و قطع آب زمین‌های کشاورزی می‌تواند خسارت‌های زیادی به محصول کشاورزان وارد کند.

بهانه تراشی علیه شلتوک

کشاورزی در جنوب رودخانه کرخه همچنان با چالش روبه روست. بعد از خشکسالی طولانی و محرومیت از کشت، امسال سیل و آبگرفتگی زمین‌ها در زمستان نیز به مشکلات کشاورزان اضافه شد. از سوی دیگر با برداشتن محدودیت کشت تابستانه در خوزستان از سوی استاندار، زمین‌های این منطقه، را سرریز زهکش ها و «طغیان زهاب» تهدید می‌کند. همانطور که در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۱ هزار هکتار از زمین‌ها غرق زهاب شور شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اخیراً نسبت به احتمال آبگرفتگی اراضی کشاورزی شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه به دلیل چند برابر شدن زهاب ها هشدار داده است.

بر اساس اعلام این سازمان ۲۵ هزار هکتار شلتوک در شبکه آبیاری کرخه (شامل شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه) کشت شده، این در حالیست که ظرفیت این شبکه ۱۰ هزار هکتار کشت پرمصرف (شلتوک) تعریف شده، به عبارتی کشت شلتوک در حوضه رودخانه کرخه ۲.۵ برابرشده است.

مرمضی در این باره گفت: سازمان آب و برق به بهانه طغیان زهکش ها و کاهش زهاب، آب اراضی کشاورزی را مسدود کرده، این در حالیست که علت این مساله عدم لایروبی زهکش ها، مسدود بودن برخی از کانال‌ها از زمان سیلاب تا کنون (مثلاً در سبهانیه و شاچریه) و خرابی و تعمیر نشدن موتورپمپ هاست.

وی ادعای سازمان آب و برق خوزستان مبنی بر تأثیر کشت بی رویه شلتوک بر طغیان زهکش ها را رد کرد و افزود: طغیان زهکش ها ارتباطی با سطح زیر کشت ندارد و علت اصلی آن عدم کارآیی زهکش هاست این در حالیست که سازمان آب و برق برای جبران سهل انگاری خود اقدام به قطع آب کشاورزی کرده است.

مرمضی تاکید کرد: راهکار جلوگیری از طغیان زهکش ها قطع آب اراضی نیست، بلکه لایروبی و تعمیر پمپ‌های مسیر کانال هاست.

وی تاکید کرد: در حالی که کشت تاریخی دشت آزادگان از قدیم شلتوک بوده، مسئولان سازمان آب و برق اعلام می‌کنند که در مطالعات شبکه‌های آبیاری و زهکشی این منطقه الگوی کشت شلتوک تعریف نشده، بنابراین ما این مطالعات را محکوم می‌کنیم و آن را نمی‌پذیریم.

مرمضی همچنین با انتقاد از مصوبات یک جانبه در زمینه محدودیت کشت شلتوک در حوزه دشت آزادگان، گفت: سازمان‌های دولتی پشت درهای بسته و بدون حضور کشاورزان و یا نمایندگان آنها تصمیماتی اتخاذ می‌کنند و این تصمیمات را نیز به مردم ابلاغ نمی‌کنند، در زمینه محدودیت کشت نیز تاکنون هیچ سازمانی به کشاورزان محدودیت کشت را اعلام نکرده است و مردم از این مصوبات بی اطلاع هستند، از سوی دیگر استاندار خوزستان اعلام کرده بود که کشت تابستانه امسال بدون محدودیت خواهد بود.

وی در ادامه نسبت به تشدید طغیان زهکش ها در ماه‌های آینده هشدار داد و افزود: پیش بینی می‌شود در ماه‌های آینده زهاب ها طغیان بیشتری داشته و سطح زیادی از اراضی کشاورزی را فرامی گیرد که منجر به تخریب محصول آنها می‌شود.

مهلت تنفس برای زهکش ها

با وجود پیگیری ها، سازمان آب و برق خوزستان حاضر به پاسخگویی در زمینه اعتراض انجمن صنفی کشاورزان دشت آزادگان نشد.

فرماندار شهرستان دشت آزادگان اما قطع آب کشاورزی در این شهرستان را رد کرد و گفت: برای جلوگیری از طغیان زهکش ها، آب کشاورزی به مدت ۴۸ ساعت، کاهش یافته است.

حمید سیلاوی توضیح داد: افزایش سطح زیر کشت شلتوک در این شهرستان، حجم زهاب ها را نیز بیشتر کرده، به همین دلیل برای جلوگیری از طغیان زهکش ها چند اقدام در دستورکار قرار گرفته است.

وی افزود: لایروبی برای عمق بخشی بیشتر به زهکش ها، از فردا در تمام کانال‌ها و انهار آغاز می‌شود.

سیلاوی با اشاره به بالا بودن سطح آب رودخانه کرخه، اضافه کرد: افزایش تعداد موتورپمپ‌ها از پنج دستگاه به ۱۰ دستگاه نیز در برنامه است.

به گفته وی برای تنفس دادن به زهکش ها و تخلیه بهتر زهاب ها، تصمیم گرفته شد که به مدت ۴۸ ساعت، سهمیه آب کشاورزی کاهش یابد که اطلاعیه آن از سه روز پیش صادر و به کشاورزان اطلاع رسانی شده است.

وی طغیان زهکش ها را در زمین‌های کشاورزی این شهرستان رد کرد و گفت: این اقدامات برای پیشگیری از طغیان زهکش ها، کمک به کشاورزان و حفاظت از محصول آنهاست تا هم بتوانند کشت خود را ادامه بدهند و هم زهکش ها برای روزهای آتی آماده سازی شود.

سیلاوی با بیان اینکه هیچ‌گونه نگرانی از آسیب به محصولات کشاورزی وجود ندارد، افزود: همه کشاورزان تا کنون یک تا ۲ نوبت آبیاری اراضی خود را انجام داده‌اند و بر اساس اصول علمی و کارشناسی، اگر شلتوک کاری‌ها چهار تا پنج روز آبیاری نشود، مشکلی برای آن بوجود نمی‌آید.

وی همچنین گفت: سطح زیرکشت تابستانه در این شهرستان افزایش نیافته اما الگوی کشت بر اساس مطالعات نیست و بخش عمده آن به شلتوک کاری اختصاص یافته است.

سیلاوی در ادامه با بیان اینکه اطلاع رسانی درباره الگوی کشت به کشاورزان به موقع و از طریق شرکت‌های آب بران انجام شده از کشاورزان دشت آزادگان درخواست کرد که در آبیاری زمین‌ها و نوبت بندی آبیاری با شرکت‌های آبیاری همکاری کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کشاورزی برق بخش کشاورزی اجتماعی و سیاسی پوشش رودخانه کرخه خشکسالی سیل زمستان مشکلات تنفس محصولات کشاورزی بخش کشاورزی آب کشاورزی سازمان آب و برق آب کرخه قطع آب کرخه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۴۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، رییس گروه طرح وبرنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی از فراهم شدن مقدمات لازم برای اجرای طرح تجهیز، نوسازی ویکپارچه سازی حدود ۶۵ هزارهکتار اززمین‌های مستعد کشاورزی به خصوص شالیزار‌های استان‌های شمالی کشور با سرمایه گذاری چینی خبر داد.

نادر علیزاده در حاشیه بازدید رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح یکپارچه سازی شالیزار‌های روستای بزمینان شهرستان آمل گفت: مدت زمان اجرای این طرح کلان حوزه زیربنایی و آب وخاک کشور حدود ۳ ساله است و پیش بینی‌های لازم انجام وطرح‌های مورد نیاز این طرح نیز تهیه شده است.

وی، اجرای طرح یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی را در کاهش هزینه‌های تولید در امر بکارگیری ماشین آلات در مراحل کاشت، داشت و برداشت، افزایش بهره بری در تولید، مدیریت مصرف آب و جلوگیری از تغییرکاربری‌ها موثر دانست.

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی درحوزه بخش کشاورزی دراستان‌های شمالی کشور وجود دارد و با اجرایی شدن طرح یکپارچه سازی زمین‌ها به خصوص در شالیزار‌ها می‌توان برای کشت دوم دراین استان‌ها برنامه ریزی کرد.

علیزاده افزود: هدف نهایی در اجرای این طرح این هست که با ظرفیت سرمایه گذاری خارجی استفاده و نیاز کشاورزان استان‌های شمالی کشور را با توجه به نقش مهم این استان‌ها در تامین امنیت غذایی کشور نیز لحاظ کرد.

وی با بیان اینکه کار تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی برخلاف تصور‌ها راحت نیست، گفت: یکی از سختی‌های این طرح به خصوص در استان‌های شمالی کشور از جمله مازندران، مالیکت زمین‌ها و کم شدن اراضی در طی چند سال گذشته بوده که روند اجرای این طرح را به تاخیر انداخته یا متوقف کرده است.

رئیس گروه طرح وبرنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه در مدت ۲۰ ساله اجرای طرح یکپارچه سازی و نوسازی زمین‌های کشاورزی درسطح کشور حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن انجام شده است، تصریح کرد: در اجرای این طرح کلان و مهم زیربنایی عقب ماندگی زیادی وجود دارد که باید درسال‌های پیش رو با مدیریت وبرنامه ریزی‌های هدفمند جبران شود.

قانون یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی در سال ۱۳۸۵ با هدف یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها تصویب شد، سال ۱۳۹۵ آیین‌نامه اجرایی آن تدوین و ابلاغ شد. آنچه مانع اجرای این قانون شده، قانون ارث است که بر اساس آن خرد شدن زمین‌های کشاورزی از سوی وراث اقدامی قانونی و بحق قلمداد می‌شود.

بر اساس آمار میانگین قطعات زمین‌های کشاورزی کشور ۵/۱ هکتار است که در استان‌های شمالی به کمتر از یک هکتار می‌رسد، اما کارشناسان می‌گویند در قطعات کمتر از پنج هکتار اجرای مکانیزاسیون کشاورزی مقدور نیست و عملاً بهره‌وری و تولید کاهش می‌یابد.

اکنون بعد از ۱۷ سال قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به صورت پایلوت در ۲۶۵ شهرستان و در مساحت ۱۶۶ هزار هکتار به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است.

دیگر خبرها

  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • بارندگی شدید خسارت جدی به کشاورزی خوزستان وارد کرده است
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ