Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@21:16:15 GMT

فیلم، معماری و جای انسان‌ها

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۶۹۵۰

فیلم، معماری و جای انسان‌ها

موضوعی که با حضور معمار و فیلمساز هلندی و موسس و رئیس جشنواره معماری و فیلم روتردام مورد تبیین قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا این نشست تخصصی با حضور «جردن هالندر» (Jord den Hollander) دبیر جشنواره فیلم معماری هلند با موضوع «تاثیر سینما بر معماری شهری» شامگاه شنبه در سومین روز هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر در سالن شماره ۵ پردیس سینماگالری ملت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمار و فیلمساز هلندی در این نشست به موضوعات مهمی از جمله تفاوت های زیاد تهران با آنچه تصور می کرده و نیز جای خالی معماری و شهرها در فیلم های ایرانی پرداخت و با اشاره به مدرنیزه شدن شهرها تاکید کرد: ما نمی‌توانیم به دوران گذشته بازگردیم اما با بهره‌مندی از نوستالژی‌ها و الگو قراردادن آنها می‌توانیم شهرهای جدید بسازیم و انسانیت را نیز همواره در نظر داشته باشیم.

آنطور که در معرفی این معمار و فیلمساز هلندی آمده وی پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته معماری در زمینه فیلمنامه‌نویسی در مدرسه فیلم لندن تحصیل و طی دوران حرفه‌ای خود هر دو رشته را در پروژه های متعدد با هم ترکیب کرد.

هالندر موسس و رئیس جشنواره معماری و فیلم روتردام (AFFR) است که به بزرگترین جشنواره در نوع خود در جهان تبدیل شده است.

وی در این نشست چگونگی نفوذ سینما در فرآیند طراحی و معماری شهری را مورد بررسی قرار داد و گفت: ۲۰ سال گذشته ما جشنواره‌ای را با عنوان جشنواره معماری روتردام آغاز کردیم و در این جشنواره هر سال ۱۵ هزار استقبال کننده داریم که می‌خواهند درباره معماری، خلاقیت در معماری و سینما بدانند.

این فیلمساز با تشریح سبک معماری و ساختمان هایی که توسط معماران معروف ساخته شده افزود: جشنواره روتردام را همواره با معماری عجین کردیم و در ساختمان های مختلف برگزار می‌کنیم.

هالندر با اشاره به فیلم «مرد عنکبوتی» و چرایی این فیلم درباره معماری و شهرنشینی اظهارداشت: این فیلم یکی از فیلم‌هایی است که با استفاده از جلوه های ویژه توسط هالیوود ساخته شده، در چنین فیلم هایی همواره یک قهرمان و یک شخصیت شیطانی در شهر وجود دارد، شهر پر از افراد شرور و خلافکار است، فردی همواره می‌خواهد این شهر را نجات دهد و قهرمان از آسمان پایین می‌آید و شهر به عنوان شخصیت در این فیلم ها مطرح می شود.

وی افزود: در چنین فیلم هایی خوب و بد در تقابل با هم هستند و این داستان کلاسیک است که بیش از پنج هزار سال قدمت دارد و هیچ وقت از آن خسته نمی‌شوید.

این فیلمساز با اشاره به چگونگی فیلمبرداری از شهر و رویدادهای آن از یکصد سال گذشته تاکنون گفت: در گذر زمان فیلمسازان سعی کردند بین واقعیتی که وجود دارد و واقعیتی که می‌تواند در فیلم نشان داده شود، تغییر ایجاد کنند و خیلی سریع مردم فهمیدند که آن چیزی که نشان داده می‌شود واقعیت هست یا خیر.

هالندر با بیان مثال ها و نمایش فیلم هایی از انعکاس شهرها در فیلم ها توضیح داد: فیلم «متروپلیس» سعی کرد با ادیت، تصاویر واقعی از شهر را به هم بچسباند و شهر را با تصاویر رندم (نمونه) نشان دهد؛ مردم عادت داشتند داستانی را که تناوب دارد دنبال کنند، چنین فیلم هایی القا می کرد که چطور می توان یک شهر مدرن و تمیز با هتل ها، مجسمه ها و تصاویر مختلف ساخت.

وی بیان کرد: این فیلم است که چطور شخصیت را معرفی می کند و نشان می دهد که چطور می تواند از شهر استفاده و اجزا را باهم ترکیب کند، با ترکیب تصاویر می توانیم نقشه شهر را به‌دست آوریم، یک فیلم می تواند به عنوان ابزار نقشه‌برداری برای معماری استفاده شود.

این فیلمساز گفت: شخصیت ها نیاز به معرفی دارند و از المان ها و معماری شهری می توانیم برای معرفی آنان استفاده کنیم.

هالندر با بیان اینکه همواره به موضوع هایی علاقه‌مند می‌شویم که براساس تضاد توجه ما را جلب کند افزود: دهه ۱۹۷۰ فیلسوفان فرانسه راجع به شهر از لحاظ جنبه های ذهنی صحبت می‌کردند، ترکیب خیلی خاصی است که ابزاری در کنار هم قرار گرفتند، این نقشه‌کشی جدید بر پایه احساسات است؛ ترکیب نحوه جدیدی از تصاویر توسط ریتم، تصور یک چیز (پدیده) جدیدی را ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: همه چیز در معماری و سینما به هم می‌رسد، ترکیب سینما و معماری به بلوغ خود رسیده و تکامل پیدا کرده؛ این موضوع مطرح می‌شود که در فیلمسازی درک احساس چگونه است، در سینما چه چیزی می توانیم بگوییم و این احساس را به دیگران منتقل کنیم، در عین حال می توانیم بگوییم معماری در سینما چطور آن حس را به ما القا کند و داستان های زیادی برای نقش‌ها وجود دارد.

مدرنیزه شدن شهرها

همچنین این معمار و فیلمساز در این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر موافقت خود درباره مدرنیزه شدن شهرها گفت: در شهرهای بزرگ مثل چین و هند می‌توانید ببینید که مردم کاملاً نسبت به اطرافشان بیگانه شدند و در ایران هم چنین است که افراد از شهرهای قدیمی به شهرهای جدید می‌آیند؛ ما نمی توانیم به آن دوران برگردیم که کشاورزان به زمین وابسته بودند، روش و سبک زندگی ما متفاوت از گذشته است؛ منظور این است که نوستالژی را حفظ کنیم و برای ما الگو باشد، شهرهای جدید بسازیم و انسانیت را همواره در نظر داشته باشیم.

وی افزود: وقتی ما شهرهای جدید می‌سازیم و در آن ترافیک، آلودگی و ساختمان های بلند را می‌بینیم، فکر می‌کنیم که یک هیولا ساختیم و در آن زندگی می‌کنیم اما به هر حال این شهرهایی که ساختیم و در زمانی زندگی می‌گذرانیم که این شهرها زنده است و همه چیز در آن جریان دارد و باید به آن عادت کنیم.

هالندر بیان کرد: چند روز گذشته در بوستان ملت قدم می‌زدم گرمای هوای زیاد و ۴۰ درجه بود؛ در کشور من ۲۰ درجه هوا گرم است، در بوستان چمن ها و درختان سبز بودند، در لحظه‌ای که پر از ترافیک و آلودگی بود کسی علف های هرز را جدا می کرد و به درختان آب می داد، این ۲ در کنار هم برایم جالب بود.

وی گفت: مردم هلند بیشتر فیلم‌هایی که از ایران دیده‌اند راجع به خانواده هایی است که سعی می کنند زنده بمانند، کوه ها و بیابان ها بیشتر در فیلم ها نشان داده می شود و ساختمان های شهر نشان داده نمی‌شود، باید فیلم هایی باشد که شهر را بیشتر نشان دهند، باید سعی کنیم کلیشه ها را از بین ببریم.

تهران خیلی مدرن‌تر از تصوراتم بود

این معمار و فیلمساز هلندی افزود: تهران خیلی مدرن‌تر از آن چیزی بود که فکر می‌کردم، وقتی شما درباره یک ملت می‌شنوید، ذهنیت شما کلی است، وقتی به ایران آمدم و جزییات را دیدم احساس و درک من از این کشور کاملاً متفاوت شد؛ می‌توانم بفهمم که اقتصاد شما جالب نیست و شرایط سختی را می‌گذرانید، خیلی ناراحت کننده است که تحصیلکرده هستید و پتانسیل لازم را دارید اما چیزی از آن در نمی‌آید و برای من ناراحت کننده است، اگر ما ارتباطمان را حفظ کنیم، شما می‌توانید پیشرفت کنید.

هالندر درباره شهرهای تاریخی مانند ابیانه نیز اظهارداشت: اولین بار است که ایران آمدم، تاکنون چنین شهرهایی را ندیده‌ام اما به نظرم شهرهایی مثل ابیانه خیلی زنده و ارگانیک هستند و همه در ارتباط با هم هستند.

به گزارش ایرنا هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط مؤسسه تصویرشهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با شعار «شهروند مسئول، شهر سالم» به دبیری هاشم میرزاخانی در پنج بخش «سینمای ایران»، «سینمای بین الملل»، «محله»، «تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران» و «جنبی» تا ۳۱ تیر امسال در پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود.

تهرام/۷۲۴۵/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری تهران جشنواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۶۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری

مسئول امور ارتباطات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: همزمان با روز معمار و شروع هفته فرهنگی اصفهان مانور نمایشی شهر فرهنگ با هدف اطلاع رسانی خدمات غیرحضوری و مباحث شهرسازی الکترونیک شهرداری اصفهان به عنوان شهر پیشرو در این زمینه در حال اجرا است.


عادل فتوحی نیا  با بیان اینکه از جمله راه‌های آشنایی شهروندان با خدمات قابل ارائه شهری، روی آوردن به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از مردم برای مردم با مشارکت گروه‌های نمایشی است افزود:  معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با همکاری و همراهی اداره توسعه فرهنگ شهروندی وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اقدام به برگزاری فراخوان و اجرای مانور نمایشی (شهر فرهنگ) به منظور ارتقای فرهنگ استفاده از خدمات غیرحضوری و نقش معماری در هویت شهری کرده است.


او گفت: مانور‌های نمایشی شهر فرهنگ در واقع نقطه اتصال فرهنگ و هنر با معماری و انتقال معانی و فرهنگ سازی از طریق هنر در شهر خواهد بود که به خوبی ارتباط میان دستگاهی مجموعه‌های شهرداری در ارائه و معرفی خدمات به شهروندان محترم را به نمایش می‌گذارد.


مسئول امور ارتباطات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: این برنامه تا ۹ اردیبهشت همزمان با هفته فرهنگی اصفهان از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در ۴ نقطه از معابر پرتردد شهر از جمله چهارراه شیخ صدوق، چهارراه تختی، چهارراه آپادانا و پل بزرگمهر نزدیک به ۱۵۰ اجرای نمایشی خواهند داشت.



باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان
  • زور سرمایه به هنر نمی‌رسد
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری در بوشهر