Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@20:32:04 GMT

معامله پایاپای استنا ایمپرو به جای گریس

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۸۹۳۵

معامله پایاپای استنا ایمپرو به جای گریس

نیروی دریایی سپاه با اطلاعیه ای ازتوقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز خبر داد، این نفتکش انگلیسی که stena impero نام دارد، هنگام عبوراز تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر ودریا نوردی، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

رضا میر طاهر کارشناس مسائل استراتژیک درمورد توقف نفتکش انگلیسی درعصر جمعه درتنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقرارت بین المللی دریاها به خبر نگار ایمنا گفت: در دو هفته پیش، نفتکش ایرانی موسوم به گریس در تنگه جبل الطارق توسط  نیروی دریایی انگلیس و دولت محلی جبل الطارق توقیف شد، توقیف این نفتکش ایرانی به بهانه نقض تحریم های اروپا بوده است؛ اما  توقیف نفتکش ایرانی بیانگر این است که هیچ کشور ثالثی از نظر قانونی و حقوق بین الملل نمی تواند به دلیل تحریم های یک جانبه کشور و یا گروهی دیگر مثل آمریکا علیه مواضع و یا نفتکش کشوری مثل ایران اقداماتی انجام دهد، ولی در توقیف نفت کش ایرانی توسط انگلیس چنین برنامه پیچیده ای  اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین دولت آنگلیس با این بهانه نفتکش ایرانی را در جبل الطارق توقیف نمود که این کار کاملا غیرقانونی است.  

عدم چشم انداز مثبت در آزادی نفتتکش ایرانی

وی اظهارداشت: ظرف دو سه هفته اخیربه رغم همه رایزنی های گسترده ای که ایران برای آزادی این نفتکش انجام داد، ظاهراً چشم انداز مثبتی در مورد آزاد کردن نفتکش ایرانی به چشم نمی خورد ولی مقامات ارشد ایرانی وعده دادند که در اقدامی متقابل درتنگه هرمز کشتی انگلیسی را توقیف خواهندکرد.  

دردسر تازه برای انگلیس در بی اعتنایی  به آزادی نفتکش ایرانی

این تحلیل گر مسائل استراتزیک گفت: توقیف نفتکش انگلیسی درعصر جمعه ۲۸تیرماه، واکنش ایران به بی اعتنایی انگلیس به یکی از موازین مشخص درحقوق بین الملل درتوقیف بی دلیل نفتکش ایرانی است؛ بنا بر اعلامیه سپاه پاسداران یک فروند نفتکش انگلیسی هنگام عبورازتنگه هرمز به دلیل رعایت نکردن قوانین بین المللی دریایی و به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی استان هرمزگان توقیف و به سمت بنادر ایران هدایت شده است؛ مقامات انگلیسی در واکنش های اولیه به توقیف این نفتکش، تشکیل جلسه داده و آمریکایی ها هم اعلام کرده اند که از این واقعه مطلع هستند، اما هنوز دولت انگلیس واکنش های رسمی و مشخصی نشان نداده است.

انگلیس به جز زبان زور زبانی دیگری را نمی فهمد

وی گفت: باید به این نکته اشاره کرد که در مقابل اقدام غیرقانونی نیروی دریایی انگلیس در توقف نفتکش ایرانی، نیروی دریایی سپاه با یک اقدام قانونی نفتکش انگلیس را به سمت بنادر استان هرمزگان  هدایت کرده است، در این مدت انگلیسی ها نشان داده اند که به جز زبان زور زبان دیگری را نمی فهمند و به رغم رایزنی های چند هفته اخیر ایران حداقل به صورت ظاهری هم هیچ گونه واکنش‌های مثبتی از آنها در آزاد کردن نفتکش ایرانی دیده نشد، شاید با توقیف نفتکش انگلیسی بتوان انجام یک معامله بین دو طرف برای آزاد کردن شناورهای نفتی هر دو کشور را انتظار داشت.

میرطاهر در پاسخ به این سوال که چرا رژیم اشغالگر صهیونیستی در پی توقیف غیر قانونی نفتکش ایرانی در جبل الطارق از دولت انگلیس درخواست کرده است که این نفتکش و محموله نفتی آن تحویل رژیم اسراییل شود، خاطر نشان کرد: درخواست رژیم غاصب صهیونیسی به لحاظ حقوق بین الملل کاملاً غیرقانونی بوده و ظاهراً صهیونیست ها از رویه ای که دولت آمریکا درپیش گرفته تبعیت می کنند؛ دولت آمریکا آن قدر خود را صاحب صلاحیت می داند که در دادگاه های داخلی این کشور علیه دولت دیگری اقامه دعوا کرده و با مقصر دانستن آن دولت به دلیل مسائل و حوادث تروریستی به مصادره غیر قانونی اموال  و دارایی های آن کشور در آمریکا اقدام می کند تا به عنوان غرامت و مصادره اموال، این وجوه را به بازماندگان کشور ثالت ارسال کند؛ طرح این گونه موارد و شکایات در آمریکا سابقه داراست، اما بر طبق حقوق بین الملل درخواست رژیم صهیونیستی از دولت انگلیس برای تحویل دادن نفتکش ایرانی به عنوان غرامت به دولت رژیم صهیونیستی بی سابقه بوده و چنین درخواستی  فاقد هرگونه مشروعیت و قانون مندی در چهارچوب قواعد و مقررات بین المللی است.  

مذاکراتی متفاوت با دولت انگلیس  در معامله برای آزادی نفتکشها

وی در پاسخ به این سوال که آیا در نهایت نفتکش های ایرانی و انگلیسی به خانه می رسند گفت: از گذشته تا کنون این گونه موارد مشابه برای معامله و مبادله یا بده بستان وجود نداشته و یا عملاً توافق یا معامله ای انجام نشده است؛ اما انگلیسی ها هشدار داده بودند که ممکن است ایران در اقدامی متقابل نفتکش های انگلیسی را توقیف کند ولی توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز به دلیل نقض قوانین بین المللی دریانوردی بوده است، در حال حاضر این نفتکش تا حل مسائل حقوقی در ایران حضورخواهد داشت و به همین دلیل انتظار مذاکراتی برای یک معامله متفاوت دور از نظر نیست.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آمریکا انگلیس تنگه هرمز توقیف نفتکش جبل الطارق سازمان بنادر و دریانوردی نفتکش انگلیسی نفتكش ايراني نيروی دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۸۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تائید کرد

به گزارش قدس آنلاین، دفتر ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که نخستین پرواز انتقال پناهجویان به روآندا هماهنگ شده است. این پرواز ظرف ۱۰ تا ۱۲ هفته دیگر انجام خواهد شد و به دنبال آن، چندین پرواز دیگر برنامه‌ریزی خواهد شد.

طرح جنجالی اخراج پناهجویان از خاک انگلیس دوشنبه گذشته پس از ماه‌ها بحث و بررسی، در پارلمان انگلیس تائید شد و راه را به گفته کارشناسان، برای ایجاد «سابقه‌ای خطرناک در نقض قوانین حقوق بشری» باز کرد.

با قانونی شدن این طرح، پناهجویانی که از یکم ژانویه ۲۰۲۲ به صورت غیرقانونی از یک کشور امن مانند فرانسه وارد انگلیس شده‌اند، به رواندا منتقل می‌شوند تا پرونده آن‌ها توسط وزارت کشور انگلیس بررسی شود. آن‌ها ظرف ۲۸ روز از انگلیس اخراج می‌شوند؛ حق اعتراض ندارند و از بازگشت به این کشور در آینده منع خواهند شد.

اگر پرونده این افراد پذیرفته شد، به انگلیس منتقل می‌شوند؛ در غیر اینصورت می‌توانند برای اقامت در رواندا یا هر کشور دیگری به‌غیر از انگلیس درخواست پناهندگی کنند. دولت انگلیس معتقد است که این طرح پناهجویان را از ورود غیرقانونی به خاک این کشور منصرف می‌کند.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس به خبرنگاران گفت؛ نخستین گروه پناهجویان برای انتقال به روآندا انتخاب شده‌اند. وی افزود که دولت سرگرم پیگیری مقدمات حقوقی انتقال این افراد است.

این درحالیست که موسسات خیریه هشدار داده‌اند که «تصمیم ظالمانه و ناپسند» دولت برای انتقال پناهجویان به هزاران کیلومتر دورتر، نه تنها در پاسخ به معضل مهاجرت ناکام خواهد بود، بلکه «به هرج و مرج بیشتر انسانی منجر خواهد شد».

آن‌ها قصد دارند تا از ظرفیت دادگاه اروپایی حقوق بشر برای توقف انتقال پناهجویان استفاده کنند. نهادهای حقوق بشری دو سال پیش هم با ارجاع این پرونده به دادگاه اروپایی حقوق بشر، مانع اخراج پناهجویان شدند.

از سویی ۱۶۰ موسسه خیریه و فعال حقوق بشری در نامه‌ای سرگشاده به نخست وزیر انگلیس طرح دولت در این زمینه را محکوم کرده و آن را ظالمانه و شرم‌آور خواندند.

سازمان ملل متحد هم هشدار داده است که این طرح، بر خلاف کنوانسیون پناهندگان است و سابقه‌ای خطرناک در سطح جهانی ایجاد می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز
  • موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا
  • تحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به رواندا قانون شد
  • پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تائید کرد
  • ژنرال انگلیسی: برای کی‌یف سخت است جلوی حمله مسکو را بگیرد
  • ژنرال انگلیسی: اوکراین با جنگ دشواری مواجه است
  • وزیر ورزش: همه تیم‌ها در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا حضور پیدا می‌کنند
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان