Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@13:10:49 GMT

رقص روباه پیر با ملودی سگ پاچه‌گیر

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۹۲۸۱

رقص روباه پیر با ملودی سگ پاچه‌گیر

جان بولتون توانست لندن را برای تقابل با تهران در کنار واشنگتن قرار دهد و در عین حال روند قطبی شدن از سوی دو طرف تسریع می‌شود و با تهدید تهران از سوی لندن درباره «تبعات جدی»، انگلیس کورکورانه به دام جنگ طلبانه‌ای می افتد که بولتون آن را طراحی کرده است".‌

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، روزنامه انگلیسی آبزرور(گاردین) امروز( بکشنبه) در مقاله‌ای به افزایش تنش ها بین ایران و انگلیس به واسطه توقیف تفتکش‌های دو کشور پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده مقاله به دولت فعلی انگلیس درباره پیروی از موضع آمریکا در قبال ایران  هشدار داده و می‌نویسد: "جان بولتون" مشاور امنیت ملی کاخ سفید و یکی از تندروهای طرفدار جنگ امریکا علیه عراق؛ مردی برای ماموریت‌ها است. او کاری کرد که توانست امریکا را به رویارویی با ایران بکشاند. او شهوت بی‌پایانی نسبت به مقابله و فشار بر تهران دارد و در این مسیر توجه کمی به آسیب‌ها و پیامدهای وارده از چنین رویکردی می‌کند؛ حتی اگر چنین آسیبی متوجه متحد نزدیک امریکا یعنی بریتانیا شود".

در ادامه این مقاله آمده است: "به همین دلیل است زمانی که او شنید نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا یک تانکر نفتی ایران را در جبل الطارق در روز استقلال آمریکا توقیف کرده است، میزان شادی‌اش غیرقابل وصف بود. او در توئیتر نوشت این خبر خوبی است چرا که بریتانیا نفتکش ایرانی‌ای را توقیف کرده که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده بود و خواستار انتقال نفت به آن کشور بوده است.

به نظر می‌رسد بولتون امیدوار است که بتواند انگلیس -که در مسیر انتخاب نخست‌وزیر تازه قرار دارد و سرگرم مسئله برگزیت یا خروج آن کشور از اتحادیه اروپا است- را به تله‌ای امریکایی برای رویارویی با ایران بکشاند. به نظر می‌رسد انگلیس در حال کشیده شدن به این تله است.

به نوشته گاردین، پیامدهای توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق نمایان شد. سپاه ایران نیز یک نفتکش بریتانیایی به نام «استنا ایمپرو» را در تنگه هرمز توقیف کرد. ایران پیشتر اقدام انگلیس علیه نفتکش خود را مصداق "دزدی دریایی" دانسته بود و اکنون در حال انتقام‌گیری است. اکنون انگلیس به یک بحران بین‌المللی کشانده شده که برای مقابله با آن در بدترین زمان ممکن قرار دارد. نخست‌وزیر تازه انتخاب نشده است. به احتمال زیاد "بوریس جانسون" نخست‌وزیر تازه خواهد بود و این هفته به «داونینگ استریت» برای برعهده‌گیری کرسی نخست‌وزیری خواهد رفت.

انگلیس در آستانه خروج از اتحادیه اروپا قرار دارد و از سوی شرکای نزدیک اروپایی خود به عنوان یک غریبه تلقی خواهد شد. در نتیجه، ارتباط این کشور با دولت ترامپ به شکلی بی‌سابقه تنگاتنگ خواهد شد و این موضوع می‌تواند باعث نگرانی شود. انگلیس مخالف تصمیم ترامپ برای خروج از برجام با ایران بود؛ خروجی که منجر به بحران کنونی شد.

انگلیس پیش از این نگاهی محتاطانه و توام با هشدار به سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های بولتون و ترامپ علیه ایران داشت و معتقد بود که این موضوع ایرانیان میانه‌رو را رادیکال‌تر خواهد ساخت. با این حال، حتی زمانی که اتحادیه اروپا در تلاش برای نجات برجام بود نیز "ترزا می" و "جرمی هانت" نخست‌وزیر و وزیر خارجه انگلیس تلاش داشتند در دو مسیر حرکت کنند تا بتوانند ترامپ را راضی نگه دارند. آنان به طور علنی از گلایه ترامپ مبنی بر ادعای بی‌ثباتی‌سازی منطقه توسط ایران و انتقاد از برنامه موشکی ایران حمایت کردند و زمانی که نوبت به بیان علت تضعیف برجام می‌رسید ایران را سرزنش می‌کردند.

گاردین در ادامه می‌نویسد: "انگلیس در حالی ادعای امریکا در مورد حرکت نفتکش ایرانی توقیف شده به مقصد سوریه را تکرار کرد که ایران این موضوع را تکذیب کرد. خشم ایران به میزان کمی از سوی "جوزف بورل" وزیر خارجه دولت سوسیالیست اسپانیا نیز به اشتراک گذاشته شد. بورل که دولت‌اش حاکمیت انگلیس بر جبل الطارق را به‌رسمیت نمی‌شناسد از این موضع ابراز ناخشنودی و سعی کرد تا اسپانیا را از ماجرا دور کند.

پاسخ تلافی‌جویانه ایران در توقیف نفتکش انگلیسی نمایانگر انزوای دیپلماتیک انگلیس و آسیب‌پذیری اقتصادی و نظامی این کشور بود. دولت انگلیس در مقابل فقط توصیه کرد که نفتکش‌های آن کشور از تنگه هرمز به طور موقت عبور و مرور نکنند. این در حالی است که روزانه ۱۵ تا ۳۰ نفتکش با پرچم انگلیس از آن ناحیه عبور می‌کنند و اگر عبور و مرور از آنجا متوقف شود بر قیمت حامل‌های انرژی تاثیر شدیدی خواهد گذاشت.

درخواست «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس برای جلب حمایت بین‌المللی پاسخی در پی نداشت و جز ابراز نگرانی فرانسه آلمان، چین و ژاپن، سایر کشورها که متکی به نفت خلیج فارس هستند کمکی به انگلیس نکردند. در عین حال ایده تشکیل ائتلاف چندملیتی برای حفاظت از حمل و نقل دریایی به رهبری آمریکا نیز طرفداران کمی دارد. این در حالی است که وعده ترامپ برای حمایت از انگلیس نیز ارزش عملی اندکی دارد و همچنین خطرات ذاتی خودش را هم دارد.

آبزرور در پایان می‌نویسد: "به نظر می‌رسد قمار بولتون در نهایت موفقیت‌آمیز بوده است. او توانست انگلیس را برای تقابل با ایران در کنار واشنگتن قرار دهد و در عین حال روند قطبی شدن در دو طرف تسریع می‌شود و برجام به فروپاشی نزدیک می‌شود و با تهدید ایران از سوی لندن درباره «تبعات جدی»،  انگلیس بدون دانستن آنکه واقعا ممکن است چه روی دهد- کورکورانه  به دام جنگ طلبانه‌ای می افتد که بولتون آن را طراحی کرده است"؛ انگلیس این روزها با آهنگ جان بولتون سگ پاچه گیر ترامپ می رقصد.‌

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جان بولتون دونالد ترامپ روباه پیر انگلیس نفتکش انگلیسی توقیف نفتکش انگلیسی 0 سپاه پاسداران برجام توافق برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۹۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگلیس ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده در لهستان مستقر می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس به دونالد تاسک، همتای لهستانی خود قول داد بخشی از نیروهای مسلح بریتانیا را به همراه یک هواپیمای یوروفایتر تایفون برای گشت‌زنی در حریم هوایی این کشور به لهستان اعزام کند.

به نوشته روزنامه اکسپرس، سوناک در یک کنفرانس خبری مشترک با دودا ضمن اعلام پیوند بزرگ میان دو کشور بر اتحاد همیشگی لهستان و بریتانیا تاکید کرد و گفت: سال آینده، ما هواپیماهای جنگنده تایفون بریتانیا را مستقر خواهیم کرد تا نشان دهیم که امنیت را جدی می‌گیریم. ما می‌خواهیم به گشت زنی در آسمان لهستان کمک کنیم. دفاع هوایی حیاتی است و بریتانیا می‌خواهد از لهستان در این زمینه حمایت کند و از نزدیک با شما همکاری کند.

سوناک گفت: ما همکاری خود را در همه قالب‌ها تقویت خواهیم کرد. جنگنده‌های تایفون در حریم هوایی لهستان گشت‌زنی خواهند کرد. ما همچنین ۱۶۰۰۰ سرباز را برای پشتیبانی اعزام خواهیم کرد.

نخست وزیر بریتانیا گفت که دو کشور در حال بررسی امکان همکاری در زمینه تولید تسلیحات هستند.

سوناک خاطرنشان کرد که این ابتکار نشان دهنده جدیت رفتار بریتانیا با دفاع و امنیت لهستان است.

تاسک گفت که دو نخست‌وزیر می‌خواهند به ایجاد یک سیاست امنیتی هماهنگ کمک کنند که تمام اروپا و بریتانیا را پوشش دهد. وی گفت: زمان آن فرا رسیده است که دوره رقابت برای دفاع از اروپا به پایان برسد. اکنون ما به آمادگی و تعهد نیاز داریم. دستور کار لهستان و بریتانیا طولانی و گسترده است.

ریشی سوناک، اخیرا بسته کمکی ۵۰۰ میلیون پوندی به اوکراین و همچنین افزایش هزینه‌های دفاعی بریتانیا به ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی را اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • گوزن سفید
  • طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به رواندا قانون شد
  • پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تائید کرد
  • غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)
  • والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است
  • انگلیس ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده در لهستان مستقر می‌کند
  • وزیر امور خارجه انگلیس در نقش آشپز (فیلم)
  • پاچه‌ ورمالیده کیست؟؛ چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • انگلیس هزینه‌های دفاعی را به ۲.۵ درصد افزایش می‌دهد